Test vozu Škoda Roomster Greenline II probíhal opět v mrazivém počasí prosince 2010. Měli jsme týden na to, abychom okusili toto „osobité“ MPV české automobilky Škoda Auto, které zlé jazyky považují za jedno z nejošklivějších aut vůbec.
Škoda Roomster ve druhé generaci verze Greenline byl poprvé představen na autosalonu v Paříži 2010, společně s obdobně upravenými modely Fabia, Octavia, Yeti a Superb. Škodovka tím naskočila do „zeleného“ vlaku, kde hrají prim spotřeba a emise.
Dvě důležité hodnoty se v případě Škoda Roomster Greenline papírově pohybují na 4,2 l/100 km (kombinovaná) a 109 g/km. Může za to přeplňovaný 1,2litrový tříválec TDI CR DPF/55 kW vybavený technologií vysokotlakého přímého vstřikování common-rail. Motor plní emisní limity normu EU 5. Ta je v kategorii naftových motorů přísnější hlavně pro oxidy dusíku a pevné částice.
A dále i několik základních opatření, která pomáhají snižovat spotřebu u celé řady Greenline patří: pneumatiky s nízkým valivým odporem (ty jsme však v zimě z pochopitelných důvodů nemohli vyzkoušet), upravená aerodynamika vozu (snížený podvozek a jeho zakrytí), systém Stop&Start a rekuperace brzdné energie.
Rekuperace brzdné energie
Při zpomalování vozu „vyrábí“ alternátor více el. energie než spotřebiče potřebují a proto její přebytek ukládá do baterie. Při ustálené jízdě jsou spotřebiče zásobovány z baterie a alternátor pracuje při nižší zátěži.
Roomster je ojedinělý svou mnohostranností. Vypadá a dokáže posloužit jako užitkový vůz, přitom zároveň pohodlně uveze velkou rodinu i s objemným nákladem. Dokonale vystihuje pojem MPV, tedy víceúčelový vůz. Na stejnou notu pak brnkají takové stroje jako Citroen C3 Picasso, Nissan Note nebo Peugeot Partner.
Uvnitř Škoda Roomster Greenline II ničím nepřekvapí. Vše je jak má být – funkční a kvalitně provedená přístrojová deska, pohodlný volant, jednoduše ovladatelný palubní počítač. Ten navíc ve verzi Greenline (a nyní už i běžně u nových Roomsterů a Fabií) ukazuje kdy je dobré řadit další stupeň.
Základní technické specifikace | |
Název: | Škoda Roomster Greenline II |
Typ: | diesel |
Výrobce: | Škoda Auto |
Rozměry (délka, šířka, výška v mm): | 4214, 1684, 1607 |
Rozvor (mm): | 2620 |
Max. rychlost: | 165 km/h |
Hmotnost (kg, provozní): | 1314 |
Objem palivové nádrže (l): | 55 |
Výkon: | 55 kW |
Motor: | 1,2 TDI CR DPF/55 kW, tříválec, vznětový, přeplňovaný turbodmychadlem, přímé vstřikování systémem common-rail |
Zrychlení z 0 na 100 km/h: | 15,4 s |
Spotřeba (l/100 km): | 5,0-6,3 |
Převodovka: | mechanická, 5stupňová |
Aerodynamický odpor (Cx): | 0,314 |
Emise (g/km): | 109 |
Karoserie: | MPV, pětidveřové |
Zavazadlový prostor (l): | 509 (1585 se sklopenými sedadly) |
Cena: | od 390 900 Kč |
K dispozici je dostatek odkládacích míst a zásuvek. Roomster si stojí za svým jménem – prostoru je v něm dostatek na každý pád. Zadní tři samostatná vyjímatelná sedadla nabízejí pohodlí a díky velkým oknům i skvělý rozhled.
Jaký je ale nový zelený Roomster v praxi? Kombinovaná spotřeba ve měste a na dálnici se v našem testu pohybovala kolem 5,0 l/100 km s tím, že mráz srazil teploty lehce pod bod mrazu. Tříválci proto chvíli trvalo dostat se na optimální pracovní teplotu a o to více spotřeboval paliva.
Po dálnici se Škoda Roomster Greenline pohyboval sebejistě, z nádrže přitom vydal kolem 6,0 – 6,3 l/100 km. Ve městě se spotřeba pohybovala kolem 5,5 l/100 km. Dobře se osvědčil systém Stop&Start, který může pomoct srazit spotřebu až o 10%. Při jednom zastavení na semaforu se však stalo, že motor zhasl, nicméně po sešlápnutí plynu nenastartoval – bylo nutno sešlápnout pedál plynu ještě jednou aby motor naskočil.
Při opravdu šetrné jízdě lze spotřebu stáhnout i pod 5 l/100 km, o to jistěji pak lze dosáhnout této hodnoty na jaře a v létě. Papírových 4,2 l/100 km tedy není zas až tak zdálených od reality – pár desetinek přidají i letní gumy se sníženým valivým odporem. Pro snížení spotřeby se navíc skvěle hodí tempomat – jednoduché, ale nadmíru užitečné zařízení, za které má u nás Škodovka jako značka malé významné plus.
Kde však v případě Roomsteru body opět ztrácí, to jsou vibrace a hluk. Tříválec jednoduše není z hlediska vybrací to pravé ořechové a ať se auto snaží sebevíc, vždycky jsou to dva proti jednomu. Stejnětak hlučnost uvnitř kabiny zejména ve vyšších rychlost začíná být cítit. V dané cenové kategorii však nelze chtít o mnoho víc.
Anebo ano? Základní cena Škoda Roomster Greenline II začíná na 390 900 Kč. Objednávat je možné auto už od června 2010. Aktuálně se rozjela montáž Roomsteru na původně málo vytížené výrobní lince ve Vrchlabí. Přesun výroby tam oznámila Škoda Auto už v polovině minulého roku. Díky tomu zůstává Vrchlabí důležitou součástí výrobní kapacity české automobilky.
Právě vysoká cena verze Greenline nejspíš řadu zákazníků odradí a nepomůže ani velmi dobrá hodnota spotřeby. S benzinovým motorem stejného objemu lze totiž auto kopit o 100 000 Kč levněji. Na druhou stranu, dieselové verze jsou cenově téměř srovnatelné a verze Greenline nabízí příjemnou úsporu, která se už po několika desítkách tisíc kilometrů vrátí.
Hodnotící tabulka | |
nízká spotřeba | hlučnost |
přehledný, český počítač | vibrace |
Stop&Start (lze vypnout) | cena |
tempomat | |
zavazadlový i cestovní prostor | |
Hodnocení: |
Nemohu si pomoci, ale za 5
Nemohu si pomoci, ale za 5 litrů dokázala bez problémů jezdit stará dobrá Škoda Octavia 1,9 TDI před více než 10 lety… no pokrok bych si představoval trošku jinak…. 🙂
No v jiných testech
No v jiných testech píšou, že 4,2 l na 100 km se s tímto autem nedá dosáhnout ani kdyby jezdilo půl cesty z kopce!! V normálním provozu se jezdí kolem 6,2 l !!! Škodovka velice často uvádí nepravnivé údaje!! V práci jezdím se škoda octávia II 1,8L a spotřeba je kolem 10 litrů!!!
Když ji člověk někdy víc dává, tak je na 12 litrech. A oficiální spotřebu škoda udává 7,5 l! Pěkná blbost!!
To co výrobci automobilů
To co výrobci automobilů udávají za spotřebu jsou výsledky vzniklé v laboratorních podmínkách, které s běžným životem nemají nic společného. Je to podobné jako u telefonů, kde výrobci udávají třeba i 700 hodin a skutečnost je někde jinde. Navíc moderní zvláště pak benzínové turbomotory jsou hodně náchylné na způsob jízdy. Stačí trošku šlapat na plyn a spotřeba je taková, že by se za to nemuseli stydět agregáty staré 20-30 let.
Letne usporne gumy mozu
Letne usporne gumy mozu znizit spotrebu aj o 1l/100km. Tych 4,2 by bola teda celkom realna hodnodta pri spotrebe 5l/100km v zime. Keby stlacili cenu pod takych 250000Kc v plnej vybave, tak by to auto urcite stalo za uvahu.
Pri kúpe vozidla je
Pri kúpe vozidla je potrebné brať v úvahu aj ročný nájazd kilometrov, ktoré konkrétny užívateľ najazdí, potom to vyzerá inak. Podľa mňa proemernému podnikateľovi sa tá vyššia cena rýchlo vráti v nižšej spotrebe.