Výrobci elektromobilů jako Nissan nebo Mitsubishi se obecně snaží, abyste se v elektrickém autě cítili co možná nejvíc jako v autě klasickém. Jsou výjimky – Renault Twizy, kupříkladu. Anebo právě Mia Electric. Elektrická krabička na kolech si nás během týdenního testování získala.
foto: Hybrid.cz
Příběh malého elektrického auta jménem Mia Electric začal už před mnoha lety. Původně je dílem známé francouzské automobilové společnosti Heuliez. Ta jej představila už v roce 2007 jako studii Heuliez Frendly. Bohužel, téhož roku po 87 letech neslavně zkrachovala.
Lekce historie
Naštěstí se našlo německo-francouzské konsorcium sdružené pod značkou Mia Electric, které se elektrického snu nechtělo vzdát, a tak část firmy zaměřenou právě tímto směrem – Heuliez Vehicule Électrique – od Heuliez odkopilo, včetně továrny v Cerizay, know-how a částečně převzalo také pracovní sílu.
Klíčovou postavou celého projektu je automobilový návrhář Murat Günak, původem z Turecka, který dříve pracoval jako vůdčí designér pro Volkswagen, nebo pro francouzský Peugeot. Byl to on, kdo k elektromobilu Mia Electric přitáhl investory.
Výsledkem jeho letitého snažení je již několik desítek funkčních prototypů elektromobilu Mia Electric, které jezdí po celé Evropě, a plán na výrobu až 11 000 kusů ročně. Zda se to podaří je otázka, plán je to bezesporu ambiciózní – a překvapivě ne až tak nesplnitelný.
Prostorný trpaslík
Mia Electric si vás totiž dokáže získat už během prvních minut. Poskytuje úplně jiný zážitek z jízdy než jakýkoliv jiný elektromobil, ale i než téměř jakékoliv jiné bežně dostupné auto. To je dáno především umístěním sedadla řidiče dopředu doprostřed.
Mia Electric se vyrábí v několika konfiguracích různé délky. My jsme testovali verzi L dlouhou 3,19 metru s trojmístnou sedačkou umístěnou za řidičem. K nastupování slouží posuvné dveře po obou stranách auta.
Elektromobily Mia míří do Velké Británie
Nejlevnější elektromobil: Heuliez Mia
Pininfarina a Heuliez přijímají předobjednávky na elektromobily
Protože je auto od začátku do konce navrženo jako elektromobil, po usednutí na sedadlo řidiče ohromí jeho prostornost. Všude je spousta místa, a to i vzadu – v pohodě se tam vejdou tři menší dospělí lidé. I přes minimalistickou délku auta nabízí prostorný kufr o objemu 420 l, takže kytary s sebou!
Pánem situace
Ačkoliv první minuty v elektromobilu Mia Electric představují výstřední (a vystředěný) nezvyk, brzy se přetaví v nadšení a zcela nový pocit z řízení. Auto vás rovnoměrně obklopí a zjistíte, že takhle je to vlastně úplně přirozené – spíš než být nalepený k levé, případně v Japonsku, Anglii apod. k pravé straně auta.
Protože Mia Electric je široká 1,64 metru, drží na silnici pevně i v ostřejších zatáčkách a rychlostech (max. zvládne 100 km/h na rovině). Pomáhá tomu výška 1,55 metru a především rozložení hmotnosti, kdy jsou baterie samozřejmě umístěny v podlaze.
Palubní deska je velice jednoduchá, středově uzpůsobená. Uprostřed je k dispozici jednoduchý displej zobrazující aktuální rychlost, stav baterie a další informace. Vlevo jsou pak velká tlačítka pro řazení (dopředu/dozadu), eko mód, vpravo jsou ovladače topení a vyhřívání oken.
Topení = problém
Topení je v autě elektrické a provoz v začínající tuhé zimě s teplotami kolem nebo mírně pod bodem mrazu autu rozhodně dobře nedělaly. Efektivně se díky nízké teplotě snižuje dojezd o 10-15 %, ale především se tím snižuje možnost využití auta.
Vlažné topení nemá šanci auto vyhřát, takže je třeba se na delší cesty vybavit zimním oblečením a obutím (na nohy je opravdu zima). Hodilo by se alespoň přídavné externí topení na nějaký typ fosilního paliva, které by v tuhých zimách provoz auta výrazně usnadnilo.
Přední sedadlo řidiče lze v rámci možností polohovat dopředu a dozadu, ale díky výšce auta nenabízí příliš mnoho “manévrovacího prostoru” ani dobrý výhled pro osoby nad 195 cm. Výhled z auta je celkově poněkud problematický a často jsme se museli otáčet z jedné strany na druhou.
Pár nedostatků
Možná by neuškodilo popřemýšlet o verzi s posuvnými dveřmi pouze na jedné straně. Stejně tak bychom uvítali nějakou zpětnou vazbu mezi pedálem plynu a indikátorem síly příkonu – např. měkčí pedál v méně výkonných polohách pomalu zatuhávající směrem k vyššímu výkonu.
Od usednutí do Mia Electric totiž budete mít nutkání neustále tlačit plyn k podlaze, což výrazně zvyšuje spotřebu. Nijak zásadně to ale nemění jízdní vlastnosti. Zpětná vazba by odnaučila řidiče zbytečně dupat na plyn, když zisky jsou minimální, a mohla tak částečně prodloužit dojezd.
Co se týká lepšího výhledu z auta, hodilo by se druhé zpětné zrcátko v levém horním rohu, nikoliv jen v pravém.
Spotřeba energie
S elektromobilem 836kg Mia Electric vybaveným 12kWh li-ion baterií jsme najezdili 434,5 km v teplotách kolem nuly s tím, že auto stálo celý týden venku na mrazu. Za tu dobu jsme do něj natlačili 80,411 kWh. Z toho 6,3 kWh na dobíjecích stanicích ČEZ, zbytek z domácí zásuvky.
To znamená průměrnou spotřebu 18,51 kWh/100 km “hrubého”. To znamená i s nižší účinnost při dobíjení, která podle našich výpočtů činí 87 % (do téměř vybitého auta jsme nabili 13,8 kWh). Opět dodáváme, že nabíjení i ježdění probíhalo za teplot kolem 0 °C.
Dobíjení trvá pět hodin. Výhodou je, že zvenčí vidíte na displej kolik je právě dobito, stejně jak je dobré, že auto uzamkne dobíjecí kabel a vyndat je možné jej až po otočení klíčkem.
Přesto nás tak vysoká spotřeba přibližně 800 kg auta poněkud překvapila. Je totiž srovnatelná s těžšími vozy jako Smart ED nebo Peugeot iOn. Faktem je, že v autě jezdili občas dva, někdy až čtyři lidé (odhadem na 50 km z celkově najetých).
Někde mezi
Celkové dojmy z Mia Electric jsou na jednu stranu nadšené – je to auto velmi zábavné a odlišné od všeho ostatního. Pro letní vyjížďky jako dělané. Na druhou stranu, praktické využití, zejména v zimě, poněkud pokulhává.
Mia Electric určitě nechce soupeřit s vozy typu Nissan Leaf. Svým zpracováním se ale daleko víc blíží vozům jako Citroen C-Zero/Peugeot iOn než přeci jen “po italsku” zbastlenému Tazzari Zero. Ještě tam sice není, ale má velmi dobře nakročeno. Jízdními vlastnostmi má však mnohem blíž k užitkovému autu, kam je nejspíš také cílena a kde by mohla potenciálně najít nejvhodnější využití (malí podnikatelé ve městech na jihu Evropy).
Nutno doplnit, že jsme testovali předsériový prototyp, který měl ještě některé mouchy především s ohledem na mechanické zpracování. Například čistě manuální otevírání dveří (sériová verze bude mít elektrické, kdy stačí lehce stlačit kytičku u dveří a ty se samy odemknou).
V ČR chce elektromobil Mia Electric nabízet komerčně společnost SKD Trade už letos, a to za cenu kolem 600 000 Kč se vším všudy. Tímto jí také děkujeme za zapůjčení. Být tohle auto za půl a mít dvojnásobný dojezd, myslím, že by nebylo o čem přemýšlet!