Elektromobil Mia Electric má překvapivě dlouhou historii. Podobně jako některé jiné projekty elektrických aut, i jemu hrozilo zrušení. Nakonec se ale podařilo projekt dotáhnout do konce a my jsme auto získali na týdenní testování. Přinášíme první dojmy z úvodních dvou dnů.
foto: Hybrid.cz
Elektromobil Mia Electric vypadá jako hračka na čtyřech kolech. Jako pojízdný modul z budoucnosti. Zaujme na první pohled, a to nejen posuvnými dveřmi na obou stranách, ale především sedadlem řidiče umístěným vpředu uprostřed.
Jakmile do auta usednete, překvapí vás jeho prostornost a dospělost. Jde totiž o elektromobil jak má být, auto navržené od začátku do konce pro elektrický pohon. Nikde proto nepřebývají žádné zbytečnosti a jak řidič, tak posádka mají dostatek prostoru.
Automobilka oficiálně označuje svůj elektromobil za mikrobus. Ve verzi L, kterou testujeme, je za sedadlem řidiče umístěna sedačka pro tři osoby (dva dospělí plus dítě). Přesto je auto dlouhé pouhých 3,19 metru a váží 786 kg (v případě verze s 8 kWh baterií, u naší verze s 12 kWh baterií hmotnost vzroste na 836 kg).
Mia Electric L je široká 1,64 m a vysoká 1,55 m. Prostorný zavazadlový prostor nabízí 420 l. Maximální rychlost je papírově omezena 100 km/h, v praxi je to ale spíše 90-95 km/h podle terénu.
A jak tedy Mia Electric jezdí? Auto má optimální naladění zrychlení/dojezd. Není to žádná střela, ale rozjezd je plynulý a pohotový, srovnatelný s běžným benzinovým autem. Usazení řidiče vpředu uprostřed je nezvyklé, ale brzy jsme zjistili, že velmi zábavné – pro vás i kolemjdoucí.
Auto jezdí svižně a prakticky neustále vás tam, kde je to povoleno, nutí využívat plynový pedál až na doraz. Jezdit s tímhle elektromobilem je prostě zábava. Na silnici díky své šířce a rozložení hmotnosti velmi dobře sedí, i se zatáčkami si poradí hodně dobře (pamatujte, je to třímetrové auto!).
foto: Hybrid.cz
Menším problémem je výhled z auta. Sedadlo uprostřed totiž není v tomto světle až tak ideální – zpětné zrcátko poskytuje zhruba polovinu informací proti běžné konfiguraci, stejně tak silné krajní sloupky konstrukce mezi dveřmi brání dobrému výhledu. Vše zpečeťuje zbytecně vysoko usazený přední stěrač.
Co se týká dojezdu, zatím jsme s autem na jedno nabití najeli 75 km. Zhruba 15 km připadá na dálnici, kde jsme auto nešetřili, dalších asi 20 km jsme jezdili po městě, zbytek meziměstské silnice, kde šel plyn opět k podlaze. Asi 5 km jsme měli zapnuté topení, které je samozřejmě elektrické.
Dojezd 75 km zvládl elektromobil Mia Electric L s jedním pasažérem o hmotnosti 75 kg za teplot kolem 2-6 °C. Indikátor palubní desky vám jasně sdělí kdy byste měli přemýšlet o konci své cesty a kdy už byste měli vyloženě zastavit.
V tom okamžiku se auto přepíná do Eco módu se sníženou max. rychlostí a slabším zrychlením, aby maximalizovalo dojezd. Odhadujeme, že ještě 5 km by v tomto pohotovostním režimu auto zvládlo.
Kompletní test elektromobilu Mia Electric s dalšími podrobnostmi přineseme během příštího týdne.
to budou vyrábět jen
to budou vyrábět jen 11000aut za den ?
Vypada to na cenu kolem 22
Vypada to na cenu kolem 22 tisic Euro, tj asi 600’000 Kc. Zajimalo by me proc, co je na tom tak drahe. Krome vysokych fixnich nakladu, tj probem maleho mnozstvi.