hromadná doprava v USA

Škoda Auto připravuje elektromobil, ČEZ spustí elektromobilitu

Povede místy kritický stav životního prostředí spolu s výdobytky vědy a výzkumu posledních desetiletí k nástupu nové průmyslové éry? Takové bylo téma včerejší diskuse na Institutu mezinárodních studií v Praze. Zúčastnili se jí zástupci akademického, neziskového i komerčního sektoru. Ani zvučná jména hostů debaty nedokázala přilákat mnoho návštěvníků. Přesto bylo možné dozvědět se zajímavé novinky.  

klimatická konference v Kodani - logo

Klimatická konference v Kodani – klima, peníze a politika

Světová politická elita, lidé, kteří před veřejností hrají hru o moc, se dnes schází na klimatické konferenci v Kodani. Včera více než 400 delegátů opět sehrálo malé divadélko, když z Bruselu do Kodaně přijelo vlakem nazvaným „Climate Express“. Dnes začínají dvoutýdenní jednání, která mají přinést pokrok v oblasti klimatických změn, rozložení zátěže na rozvíjející se a „vyspělé“ ekonomiky, a celé řadě dalších otázek. pokračování…

klimatická konference v Kodani - Dánsko - větrné elektrárny

nanotechnologie - Jan Procházka - Advanced Materials

Nanotechnologie v Česku: pokročilé baterie i chytré nátěry

Jméno Jan Procházka je známé především v oblasti chemie, a to ještě převážně za oceánem. Emigrant, který se před několika lety vrátil, si s sebou ze Spojených států přinesl také kvantum znalostí v oblasti nanotechnologií. V České republice vstoupil do společnosti Advanced Materials JTJ s.r.o., která se zabývá vývojem pokročilých nano-materiálů. Využití? Nátěry, které dokáží čistit vzduch a lithové baterie, které by mohly sloužit budoucím automobilům či elektromobilům.

„Naše baterka začíná tam, kde končí limity dnešních baterií.“

Jako vystudovaný inženýr chemie se Jan Procházka oblasti nanotechnologií věnuje od roku 1997. Tehdy pracoval pro jednu z největších těžebních společností světa. Snažil se pro ni vypracovat postupy, které by pomohly snadněji extrahovat požadovaný substrát z vytěžené horniny. Vedlejším produktem tohoto rozsáhlého výzkumu byly také nové objevy v oblasti nanočástic, především v možnostech využití TiO2, oxidu titaničitého.

železniční doprava - The American Railroad - jak vlaky pomohly USA k prosperitě

Miliardář Buffet kupuje americkou železnici, sázka na budoucnost?

Železniční síť stála v 19. století za obrovským rozmachem rodících se Spojených států amerických. Stále více průmyslové východní pobřeží potřebovalo levnou a rychlou dopravu, zároveň bylo nutné vytvořit přístupové cesty na pustý americký Středozápad a západní pobřeží. Železnice jednoduše znamenala pro Ameriku klíč k prosperitě.  

Warren Buffet, známý americký investor a miliardář, už v minulosti mnohokrát prokázal obchodnickou prozíravost. Jakožto majitel konglomerátu Berkshire Hathaway a v roce 2008 nejbohatší člověk světa se aktuálně rozhodl pro novou investici. Koupil za 26 mld. dolarů zbývajících 77,4% podílu v železniční společnosti Burlington Northern Santa Fe, ve které vlastnil už i zbylý podíl.

Autosalon IAA Frankfurt 2009 - Elektromobily Renault

Francie dá €1,5 mld. na rozvoj elektromobilismu

Francouzská vláda oznámila, že hodlá na rozvoj elektromobilismu dát v následujících letech 1,5 mld. euro. Půjde zejména o vybudování sítě dobíjecích stanic. Povinná bude od roku 2015 instalace dobíječek na parkovištích u kanceláří, nové obytné bloky budou muset k místům na stání budovat nabíjecí stanice už od roku 2012.  

Podle manažerů některých firemních i veřejných flotil by už do roku 2015 mohlo Francii brázdit na 50 000 elektroaut. Podle tamního ministra životního prostředí dokonce až 100 000 elektromobilů. Součástí plánu na utracení 1,5 mld. euro je také vybudování nové továrny na baterie v rámci výrobního komplexu firmy Renault za 625 mil. euro (z toho 125 mil. je vládní podíl).

Škoda Fabia

Stará Škodovka, nebo nový hybrid?

Automobiloví výrobci dlouhá léta počítali s tím, že lidé budou pravidelně obměňovat své staré stroje za nové. „Staré“ může znamenat, zejména v různých regionech, odlišný pojem. U nás je to řekněme od pěti do deseti i více let. Proč to ale dělat, když staré pořád dobře slouží? Spotřebitel je sice podle neoficiálních marketingových pouček tvor hloupý, ale ne zas tak docela.

Během letošního dubna se automobilový průmysl v ČR propadl o 25,5%. To je více než čtvrtina veškeré výroby aut u nás, z nichž naprostá většina jde na export. Lidé kupují méně aut, ovšem to nejhorší nás podle analytiků může teprve čekat. Kdo totiž má zájem koupit nové auto, koupí jej už dnes – za co nejnižší cenu. Tihle kupci pak ale budou chybět trhu v příštích letech, kdy má přijít zotavení.

Pyramidová hra automobilek se tak začala rychle hroutit. Distributoři už nedokáží jednoduše přesvědčit další zákazníky, aby investovali nemalé částky do koupě de-facto zbytečného výrobku. Začínají proto své produkty balit do nového, ekologického obalu – ostatně jako celá řada dalších průmyslových oborů. Rozjíždí se zelený marketing. Novinkám říkají „hybridy„, „auta na plyn“ a na autosalonu ve Frankfurtu bylo také poprvé hlasitě slyšet slovo „elektromobily„. Světem se přelévají obrovské objemy prostředků, které mají napomoci změně v oblasti osobní automobilové dopravy. A k tomu je tu státy financovaná stimulace poptávky v podobě šrotovného. ČÍST DÁL…

Fisker Karma plug-in hybrid

Fisker získal půl miliardy dolarů na plug-in hybridy

, šéf , se teď nejspíš ve své kanceláři tetelí štěstím. Pro svou automobilku od amerického (DOE) získal půjčku 528 milionů dolarů, kterou posvětil i současný ministr . Ten si slibuje vytvoření nebo zachování 5000 pracovních míst.

Zároveň samozřejmě výroba plug-in hybridů ušetří miliony litrů paliva a emisí. „ by se mohly stát revolucí v osobní dopravě a snížit naši závislost na cizí ropě, a to už vůbec nemluvím o čistším vzduchu,“ řekl doslova Chu.

Fisker Karma Fisker Karma Fisker Karma

Sportovní Fisker Karma se v showroomech má objevit už v létě 2010. Vyrábět se bude ve . Zhruba 65% součástek ale bude pocházet ze Spojených států. Kromě sporťáku vyvíjí Fisker také rodinné do zásuvky, které by se cenou mělo blížit příjemnějším 40 000 dolarů (asi 700 000 Kč). Očekávají se globální prodeje kolem 100 000 kusů ročně.

ropný vrt

Ropný magnát varuje: investujte, nebo bude málo ropy!

Britská stanice BBC vyzpovídala šéfa olejářského gigantu Total Christopha de Margerie. Ten upozornil, že pokud se jednotlivé národní korporace neodhodlají k dalším investicím do těžby ropy, mohl „by nastat problém“. „Během dvou až tří let už bude pozdě,“ dodal Margerie.

O co jde? zasáhla prakticky všechna odvětví. Nejen, že poklesl prodej automobilů, a to až o desítky procent, ale snížila se i výroba řady průmyslových produktů. To znamená snížení zájmu o ropu, tedy i snížení ceny.

„Zásoby ropy existují, ale pokud nebudete investovat, nedostanou se na trh,“ řekl Margerie. Upozoril, že dnes se rozhoduje o tom jaká bude produkce mezi lety 2010 až 2015. A podle současných indícií bud výrazně nižší, než je teď, resp. než by bylo třeba.

Hrozí tedy podle něj nedostatek ropy. Stejně tak hrozí, že její cena opět stoupne na více než 100 dolarů za barle. Otázkou je, zda je to dobře nebo špatně? Odpovědí by snad mohlo být „jak pro koho“. Automobilky významně investují do , vlády státu někdy dokonce zákonně požadují .

Plug-in hybridy si pomalu derou cestu na trh, stejně jako . To znamená pro koncové spotřebitele možnost na pohonných hmotách významně ušetřit. Pokud chtějí ropné koncerny udržet své zisky i přes klesající poptávku, bude třeba cenu ropy zvyšovat a společně s tím snižovat těžbu. Přesně jak říká Margerie.

Aktuálně vychází v USA kniha $20 Per Gallon (20 USD za galon) autora Christophera Steinera. Popisuje v ní každodenní život v době, kdy se bude cena ropy, resp. pohonných hmot postupně zvyšovat. Při ceně šest dolarů za galon údajně Američané přejdou na motory. Při deseti klesne počet aut. Při dvanácti se vylidní příměstské oblasti, 14 dolarů bude znamenat zánik společnosti Wal-Mart. A na 18 dolarech očekává Steiner ve Spojených státech konečně i . Tak uvidíme.

AVIA - Smith nákladní elektromobil

Avia představila nákladní elektromobil Smith

V sobotu 12.9.2009 se v Praze odehrálo slavnostní představení nového elektromobilu automobilky Avia. Ta má za sebou bohatou historii. Vznikla už v roce 1919 ve vysočanském cukrovaru, původně se zaměřovala na letouny a letecké součástky. Později se stala součástí koncernu Škoda. Po válce se Avia zaměřila na nákladní automobily, stala se postupně jednou z největších automobilek v zemi a důležitým producentem nákladních aut pro většinu zemí RVHP.

Privatizace znamenala vstup zahraničního investora v podobě jihokorejského Daewoo ve spojení s rakouským Steyr, kteří odkoupili 50,2 % akcií. Automobilka uvedla řadu nových automobilů. Přesto se už od roku 1995 potýkala s existenčními problémy. V roce 2004 se zastavila výroba, v roce 2006 koupila automobilku indická firma Ashok Leyland. Dnes se firma jmenuje Avia Ashok Leyland Motors, v květnu letošního roku přišlo po krizi oživení výroby.

A právě o tomto víkendu představila u příležitosti 90. výročí založení firmy nákladní elektromobil. Avia dodává kabiny a podvozky pro tato vozidla, zatímco o elektrický pohon se stará britská společnost Smith Electric Vehicles. V Británii už takováto vozidla jezdí tři roky, v USA od poloviny letošního roku, kdy několik kusů elektrických nákladních vozů předával prezident Barack Obama v rámci programu snižování emisí.

V České republice se elektrická nákladní auta začnou prodávat od příštího roku. Mezi prvními zákazníky má být například pražské letiště, kromě toho firma chystá expanzi do východních částí Evropy. Dojezd elektrického náklaďáku se pohybuje kolem 300 km. Jsou proto určena především do měst. Pokud se firmy přestanou bát a konečně jim dojde jak výhodné pro ně mohou elektromobily, neřku-li tyto nákladní, být, snad se konečně dočkáme rozšíření elektrických aut alespoň v tomto sektoru. Tleskáme proto česko-indické Avii s britským přispěním za tento skvělý počin a přejeme mnoho úspěchů.

Craig Venter

Craig Venter slibuje ropu z mořských řas

Známý kontroverzní vědec a především byznysmen Craig Venter se spolčil se společností ExxonMobil, jedním z největších světových producentů a zpracovatelů ropy. Co mají za lubem? Nic menšího než zcela proměnit světový trh s ropou. Venter, mimo jiné také veterán z Vietnamské války, je známý svým zájmem o výzkum genomu. A nejen lidského. Momentálně se snaží seč může vytvořit s pomocí mořských řas syntetický organismus, který umožní výrobu ropy přírodní cestou.

Tedy, zas tak jednoduché to není. Mořské řasy patří dnes k nejslibnějším rostlinám budoucnosti. Venter se jich už v roce 2005, kdy založil společnost Synthetic Genomics, chytil proto, že teoreticky by od nich odvozené mikroorganismy mohly umožnit levnou a masovou výrobu biopaliv.  

Čína - důlní společnost - vzácné kovy

Čína omezí vývoz vzácných kovů, hybridy a iPody v ohrožení?

Podle informací britského deníku Telegraph se čínské Ministerstvo průmyslu a informačních technologií rozhoduje pro omezení exportu vzácných kovů do zahraničí. Jde o celkové zastavení exportu tak exotických kovů jako terbium, ysprosium, yttrium, thulium či třeba lutécium. A výrazné omezení vývozu neodymia, europia, ceria či lanthania na nějakých 35 000 tun ročně, což je hluboko pod globální poptávkou.

Proč je to takový problém? V se dnes těží na 95% všech vzácných minerálů světa, především ve vnitřním Mongolsku. Tyhle vzácné kovy jsou základem pro nejmodernějších technologie, ať už jde o , katalyzátory, , přenosnou elektroniku či naváděné zbraně.  

Elektromobil Smart ED v projektu e-mobility Berlin

Německo za 10 let – milion elektromobilů

Německá kancléřka Angela Merkelová společně se svým kabinetem finalizuje plány na zásadní podporu elektromobilů. Iniciativa byla představena v Berlíně ministrem průmyslu a ministrem dopravy. Podle zpráv iHNed.cz chce německá vláda „podporovat vývoj baterií, integraci sítí i výrobu samotných elektromobilů“.

Cílem je, aby se po silnicích našich západních sousedů do 10 let prohánělo na jeden milion elektrických aut. V plánu jsou proto finanční pobídky podporující nákup elektromobilů, které by měly začít platit už v roce 2012. Konkrétní data by měla být projednávána během letošního podzimu. Něměcko se, jako v historii už tolikrát, snaží dotáhnout Spojené státy a Asii, jmenovitě Japonsko. ČÍST DÁL…