Miliardář Buffet kupuje americkou železnici, sázka na budoucnost?

Železniční síť stála v 19. století za obrovským rozmachem rodících se Spojených států amerických. Stále více průmyslové východní pobřeží potřebovalo levnou a rychlou dopravu, zároveň bylo nutné vytvořit přístupové cesty na pustý americký Středozápad a západní pobřeží. Železnice jednoduše znamenala pro Ameriku klíč k prosperitě.  

Warren Buffet, známý americký investor a miliardář, už v minulosti mnohokrát prokázal obchodnickou prozíravost. Jakožto majitel konglomerátu Berkshire Hathaway a v roce 2008 nejbohatší člověk světa se aktuálně rozhodl pro novou investici. Koupil za 26 mld. dolarů zbývajících 77,4% podílu v železniční společnosti Burlington Northern Santa Fe, ve které vlastnil už i zbylý podíl.

Podle Buffeta jde o jeho velkou sázku na Spojené státy americké. „Americká železnice si nepovede dobře, dokud americký obchod nebude produkovat zboží a zákazníci jej nebudou kupovat,“ řekl v rozhovoru pro CNBC. To je značně překvapivé, nicméně Buffet je prozíravým investorem, který je známý tím, že příliš nevěří novým „módním“ či „trendovým“ průmyslovým odvětvím a raději sází na staré prověřené modely.

Kdo je Warren Buffet

Warren BuffetNar. 30. září 1930 v Omaze v Nebrasce. Americký investor, obchodník a filantrop. Majoritní akcionář Berkshire Hathaway. V roce 2008 vyhlášen magazínem Forbes za nejbohatšího člověka planety. Jeho majetek se odhaduje na 62 mld. dolarů. Na škole studoval ekonomiku. Proslavil se svým pragmatickým přístupem k investicím a prorockými rozhodnutími. Věnoval miliardy na dobročinnost, zejména Nadaci Billa a Amandi Gatesových.

Burlington Northern Santa Fe je druhá největší železnice v USA. Je největším přepravcem kukuřice a uhlí na výrobu elektřiny, převáží ale také zboží z přístavů na západním pobřeží jako je Los Angeles a Seattle. Skutečnost, že Buffet v době, kdy USA procházejí těžkou průmyslovou a ekonomickou krizí a kdy tamní průmyslová výroba v několika letech za sebou klesá a Američané vyrábějí na domácí půdě stále méně zboží, je zajimavým indikátorem.

„Budoucí prosperita naší země závisí na efektivním a dobře udržovaném železničním systému,“ řekl Warren Buffet. Chtěl tím nepřímo říct, že silniční nákladní doprava půjde zanedlouho do kytek? Anebo že bude potřeba čím dál tím víc uhlí pro americké uhelné elektrárny? Možná si je vědom skutečnosti, že informace o zásobách ropy záměrně pokrucovány a sází na to, že za pár let skutečně bude galon benzinu stát až nepříjemně mnoho. Pak se opět ukáže prozíravost „proroka z Omahy“.

2 Comments on “Miliardář Buffet kupuje americkou železnici, sázka na budoucnost?”

  1. Podla mna investuje do
    Podla mna investuje do zeleznice, ako do nakladnej dopravy a nie do prepravy osob. Je stale vela veci, ktore sa daju lahsie prepravit po zeleznici, ako po ceste-uhlie, ruda, obilie, lodne kontajnery…Pochybujem, ze by sa dneska oplatilo stavat nove zeleznicne trate a casy, ked sa ku kazdej novej fabrike postavila nova zeleznicna pripojka sa uz asi tiez nevratia. Je to dane prave castym presunom vyrobnych podnikov do miest s lacnou pracovnou silou.

    Buffet podla mna pocita skor s niecim, co mi este nevieme a co suvisi s planmi vlady v USA (stavba nejakeho potrubia, alebo doprava nejakych chemikalii).

Napsat komentář