Zdeněk Votruba a Jindřich Sadil

ROZHOVOR: Rychlonabíjení bude likvidovat baterky elektromobilů, říkají profesoři z ČVUT (1.)

Elektromobily se v posledních letech začínají dostávat do hledáčku firem i jednotlivců. Všeobecné nadšení mírně zchladila loňská aféra s hořícími bateriemi po crash testu Chevroletu Volt. Jaká je současnost a budoucnost elektromobility? To byla hlavní témata rozhovoru, ke kterému jsem se sešli s odborníky z Ústavu řídící techniky a telematiky na Praze, Zdeňkem Votrubou a Jindřichem Sadilem.

Grafenové nano struktury uvnitř elektrody - mnohasetnásobné zvětšení pomocí elektronového mikroskopu

Budeme schopni nabít elektromobil během jediné minuty?

Nemusíme asi připomínat, že největší brzdou rozvoje jsou dnes nedostatečně výkonné . Najde pouze o jejich nedostatečnou kapacitu, ale i o dobu za jakou je možné baterie plně nabít. Dnes je běžná doba nabíjení několik hodin, ale brzy může být vše jinak. Výzkumníci z Nanotek Instruments vyvíjejí superúčinné automobilové baterie schopné plně se dobít během pár minut!

lithium

Lithia je dostatek, tvrdí vědci z Fordu a Michiganské univerzity

Vzrůstající obliba a nastartovala patřičnou odezvu u výrobců aut. Výsledkem je rostoucí počet vyrobených vozů využívajících ke svému pohonu uloženou v lithium-iontových bateriích. Objevily se proto brzy spekulace zda bude v budoucnu dostatek lithia pro výrobu lithium-iontových . Vědci říkají, že nemusíme mít obavy.

baterie Nissanu Leaf

Nissan testuje solární nabíjecí systém v Jokohamě

Jezdit v , který do ovzduší nevypouští žádné škodlivé emise, je jistě chvályhodné. K úplné spokojenosti se však musí tyto automobily nejen vyrábět, ale také pohánět „zelenou“ energií. Právě toho si je vědoma Nissan, která prostřednictvím své společnosti 4R Energy pracuje na kombinaci solárního nabíjecího systému s vysokokapacitními lithium-iontovými bateriemi.