Japonci zvýší dojezd elektromobilů až o 300 %

Aluminum-Celmet

Japonská společnost Sumitomo Electric Industries (SEI) vyvinula nový porézní . Ten by mohl posloužit jako katoda v nových . Díky tomu by jejich kapacita mohla stoupnout 1,5x až 3x, a tím i .   

foto: Sumitomo Electric Industries

Nový materiál nazvali vědci z japonské společnosti Sumitomo „Aluminum-Celmet“. Vychází z původního Celmetu. To je porézní kov vyrobený z niklu nebo nikl-chromové slitiny. Jeho výroba probíhá s pomocí elektrovodivého nanášení na plastovou pěnu. Ta je následně pokryta niklem a poté zcela odstraněna teplem.

Poréznost takového materiálu je pak až 98 %. 3D struktura materiálu pak vytváří otevřené sférické póry. Materiál samotný je pak možné jednoduše zpracovávat do různých tvarů. Dokáže velmi dobře sbírat elektrický náboj, a proto se už dnes Celmet využívá jako katoda v nikl-vodíkových bateriích.

Aluminum-Celmet je úprava původního materiálu nazvaného Celmet. Jeho výhodou je vyšší vodivost a nižší hmotnost, protože namísto niklu se využívá hliník. Odpor hliníkového materiálu je přibližně poloviční ve srovnání s niklem. Především je ale Aluminum-Celmet extrémně odolný proti korozi.

Proto jde o materiál velmi vhodný pro využití v lithium-iontových bateriích. Ty díky němu získávají až trojnásobnou kapacitu anebo naopak trojnásobně menší objem. Aluminum-Celmet tak úspěšně nahrazuje běžnou hliníkovou fólii ze které jsou dnes ve valné většiny katody li-ion baterií vyráběny.

Firma v současné době provozuje malosériovou výrobu a chystá se přejít na velkosériovou výrobu tohoto materiálu. Ten kromě baterií najde využití také v kondenzátorech.

tisková zpráva

11 komentářů u “Japonci zvýší dojezd elektromobilů až o 300 %”

  1. Konecne sprava, ktera stoji
    Konecne sprava, ktera stoji za to. Sice to jeste nejakou dobu bude trvat, ale presne na tyto spravy cekam. A na druhou stranu, kdyz uz to firma vyrabi, tak by to nemusel oaz tak dlouho trvat nez to zadelaji do vsech baterii.

    Takovy elektromobil, ktery v socasne dobe ujede 200km, by tak ujel klidne 400, uz je hooooodne dobry a uz by nikdo z tech skeptiku a negativistu nemohl rict ani zbla.

    To by byla parada uz by to nebylo druhe auto do rodiny, nebo auto do mesta, ale plnohodnotna nahrada za obycejne auto a stacilo by jedno v rodine.

    Uz se tesim az prijdou baterky s touto katodou. Bude to parada.

      1. Pisete s nadsazkou, ale
        Pisete s nadsazkou, ale realita je opravdu takova – je plno „zazdenych“ patentu, ktere cekaji jen na to, ze je bud nekdo znovu objevi > nasleduje vymahani penez nebo zustavaji zazdene a pouziva se stavajici vetsinou hure fungujici system. Muzem jen doufat, ze toto nebude ani jedno z toho, navic kdyz se jedna o vice medializovanou vec je pravdepodobnost „zazdeni“ patentu mensi.

    1. davno sa to vyraba a vola sa
      davno sa to vyraba a vola sa to A123 u americanov a nanosafe u cinanov /hong-kong/ pre hobby. testy na you tube a pod. prsty v tom ma hobby king. tiez aj LiFePO4 tu su hodne dlho a s nimi dalsie vo velkom dostupne i v cechach za dobru cenu bla bla bla… problem je inde, realna zivotnost pouzivanych baterii nie je lepsia ako PB gel, dokonca v niektorych tazkych app sa mi zdaju dokonca Pb lepsie – nevadi im az tak hlboke vybytie alebo zle zaobchadzanie. Pri li je to hlavne clankovy problem. bla bla t.j. 2 realne roky. odolnejsie mi pridu skor NiCa ktore sa uz nepouzivaju. Tento nano by prospel skor starym acid. Ja osobne vidim v pohone na baterie problem, to chce uplne nieco ine alebo nieco okolo vodika co tu uz je a funguje no strasne drahe – neviem preco. asi ako lcd v pociatkoch. kdezto tech. baterii je tu uz hodne dlho a nic sa zatial nedokazalo okrem lepsej cistoty a vodivosti urobit.

      1. Len nezabúdajte, že v
        Len nezabúdajte, že v elektromobile sú batérie zaťažené maximálne tak 1 až 1,5C na rozdiel od modelárov.
        Čo sa týka presadzovania nových technológií do automobilov je to aj otázka certifikátov. Tu sa pracuje s napätím okolo 300V a batéria a jej bezpečnosť je trochu iná problematika a asi aj iné normy.
        Ono to ale pôjde i tak dosť rýchlo – dnes kto vyrobí kvalitné akumulátory proste veľmi rýchlo zarába.
        Osobne si myslím, že elektromobily môžu mať tak rýchly nástup ako počítače. Veď porovnajte cenu a výkon pred takými piatimi rokmi a teraz.
        Elektromobil je čo sa týka výroby oveľa jednoduchčí výrobok ako auto so spaľovacím motorom navyše elektromotor použitý vo vozidle môže slúžiť aj v iných oblastiach ako pohonná jednotka a z toho dôvodu môže byť veľmi lacný…

        1. elektrotechnik s paragrafom
          elektrotechnik s paragrafom to ostempluje raz dva, kludne tam moze byt delene napatie /4 cize slaboprud ako modelari od 48V do 92V x 4 = 192 az 368V. Letecke s lahkymi a vyk. striedavymi motormi maju od 40Ah odber: 4,8kWh az 14,7kWh.
          Peak maju do 250A, takze aj priestor pre akceleraciu. Nakoniec Crystalite ponuka hotove aplikacie ktore staci urobit x 4 pre hobby auticko 🙂 Dokonca som videl tak urobenu motokaru 🙂 …i s leteckym striedavym pre hobby, a lietala ako diva Lionky. viz „kart Turnigy“ alebo tak dajako.
          I ja som synovi vyhodil z elektrickej povodny a PB a hodil tam letecky striedac a Lion… kopala riadne 🙂 Ale Bateria to dlho nevydrzala hoci na to bola papierovo stavana.
          vimeo.com/10865607

          Ale co som videl aj vlastnoumne prerabky sikovniakov, konci to vzdy po roku kdesi v kute pivnice, alebo garaze pre vytrieskane baterie, ktore su este ako tak ekonomicke pri PB gel z netu.

          Buducnost je urcite v mediu H alebo jeho podobe, Honda s tym prakticky funguje dlho a ostatne menej medializovane tiez. Ak je niekde nevola a zly tlak, vidim ho skor tu.

          Bateriam nik nebrani uz 100r. Ani vojnova produkcia im nic nedala, chudatka ponorky tahali len stare dobre acidky 🙂

          1. Buducnosť je možno vo
            Buducnosť je možno vo vodíku, ale ešte je potrebné znížiť cenu palivového článku na rozumnú úroveň a navyrábať vodík.
            No a čo sa týka životnosti akumulátorov doporučujem prejsť si na nete priemyselnné akumulátory – tam je životnosť niekde inde.
            S tou pečiatkou to nie je tak jednoduché – na to sú nezávislé skúšobne. Bavíme sa o skutočných vozidlách vhodných do cestnej premávky vrátane crash testov.
            No a ak ešte neveríte, stačí osloviť nejakého majiteľa elektromobilu – napríklad v Amerike je ich spústa a máte informácie z prvej ruky.
            Aké akumulátory majú dnešné ponorky to vie len armáda.
            No aj v takom elektromobile EV-1 boli NiMh akumulátory a bolo to o niečom úplne inom ako vidno v obchodoch.
            Toyota dáva záruku na akumultory v Priuse 7 rokov, podobne aj Chevrolet Volt. Tesla dáva 5 rokov….Myslíte, že to nemajú preverené koľko vydržia?

Napsat komentář