Mitsubishi využije v elektromobilech baterie Toshiba SCiB
Mitsubishi byla první automobilka, která spustila sériovou výrobu moderních elektromobilů. Model Mitsubishi i MiEV se okamžitě stal hitem v Japonsku i v zámoří. Budoucí modely budou ještě lepší, a to díky bateriím SCiB od Toshiby.
foto: Toshiba
Mitsubishi využije baterie Toshiba SCiB ve dvou "nových" modelech, a to i-MiEV a Minicab-MiEV. Vzhledem k tomu, že i-MiEV už je na trhu téměř dva roky, dá se očekávat jeho brzký redesign. O Minicabu se spekulovalo již dříve - teď je jeho příchod jistý.
SCiB baterie jsou průlomové lithium-iontové baterie, které se vyznačují vysokou bezpečností a životností, rychlým dobíjením i vybíjením při nízkých teplotách a o něco vyšší kapacitou než jiné rozměrově srovnatelné li-ion baterie.
Toshiba bude vyrábět li-ion baterie pro hybridy, elektromobily
Těchto charakteristik mohla Toshiba dosáhnout mimo jiné díky využití lithium titanátu (Li4Ti5O2) v anodě. SCiB dokáže ustát přibližně 2,5x více nabíjecích a vybíjecích cyklů než typická lithiová baterie.
S pomocí standardu CHAdeMO je možné na 80 % dobít SCiB baterii během 15 minut, na 50 % za 10 minut a na čtvrtinu během pěti minut. Vyšší efektivní kapacita než u běžné lithiovky znamená, že je baterii možné využívat déle před nutností dobití.
To v kombinaci s velmi efektivním regenerativním brzděním umožní podle Toshiby až 1,7x vyšší dojezd elektromobilu než, opět, "typická lithiovka". Jinými slovy, baterie budou levnější, protože menší a zároveň bude možné ušetřit hmotnost a místo v samotných elektromobilech. A to znamená opět i snížení ceny elektromobilu.
Navíc mají SCiB baterie výhodu i v tom, že mohou operovat až při teplotách -30 °C. Nové baterie se budou vyrábět prefektuře Niigata v severozápadním Japonsku. Ta byla spuštěna teprve v únoru letošního roku. SCiB baterie nahradí v iMiEV doposud využívané li-ion baterie GS Yuasa LIM.
Podobné nanofosfátové LiFePO4 baterie vyvinula A123 System, Parametry článku AMP20M1HD-A: 3.3V, 20Ah. Vybíjecí proud standardně 3C (=60A), špičkově na 10 s až 10C (=200A). Na eBay k dostání 8 ks za 252$, 16 ks za 500$, 32 ks za 375$.
Tohle není nic nově vyvinutého, ale naopak pramáti všech "lifepo4". Jenom to donedávna nedělali v takto velkých kapacitách a prismatickém provedení.
Ty toshiby jsou už ale víceméně další vývojový stupeň.
Placaté provedení je nové (dosud byly jen kulaté) a podobnost je právě v kapacitě 20 AH. Ale jinak máte pravdu.
Informácie o SCIB akumulátoroch sú na stránke firmy Toshiba už minimálne rok!!! Do notebookov sa v Japonsku dodáva minimálne 2 roky!!!
Zdravím,
myslím, že nás čeká co se baterií týče ještě rychlý vývoj.
Počet cyklů těchto Li4Ti5O2 baterií se počítá už na desetitisíce... Myslím, že i počet cyklů u LiFePO4 je už dostatečný (jednotky tisíců). Rozhodující bude podle mě životnost baterie - časová. T.j. chemická stálost článků.
Pokud baterie za cca 3 roky začne odcházet bez ohledu na počet cyklů tak to není dobré... LiFePO4 v tomto nejsou moc dobré. Li-polymerové jsou na tom o moc lépe. Jak je to s Li4Ti5O2 nevím. A napětí čl. mají cca 1,5V.
Vypadají velmi dobře, jen by chtělo vědět, jestli se dají koupit samostatně. Také by mě zajímala cena, napětí článku atd.
První reálné zkušenosti s obdobnými bateriemi jiného výrobce zde.