Japonská společnost Sumitomo Electric Industries (SEI) vyvinula nový porézní materiál. Ten by mohl posloužit jako katoda v nových lithium-iontových bateriích. Díky tomu by jejich kapacita mohla stoupnout 1,5x až 3x, a tím i dojezd elektromobilů.
foto: Sumitomo Electric Industries
Nový materiál nazvali vědci z japonské společnosti Sumitomo „Aluminum-Celmet“. Vychází z původního Celmetu. To je porézní kov vyrobený z niklu nebo nikl-chromové slitiny. Jeho výroba probíhá s pomocí elektrovodivého nanášení na plastovou pěnu. Ta je následně pokryta niklem a poté zcela odstraněna teplem.
Poréznost takového materiálu je pak až 98 %. 3D struktura materiálu pak vytváří otevřené sférické póry. Materiál samotný je pak možné jednoduše zpracovávat do různých tvarů. Dokáže velmi dobře sbírat elektrický náboj, a proto se už dnes Celmet využívá jako katoda v nikl-vodíkových bateriích.
Aluminum-Celmet je úprava původního materiálu nazvaného Celmet. Jeho výhodou je vyšší vodivost a nižší hmotnost, protože namísto niklu se využívá hliník. Odpor hliníkového materiálu je přibližně poloviční ve srovnání s niklem. Především je ale Aluminum-Celmet extrémně odolný proti korozi.
Proto jde o materiál velmi vhodný pro využití v lithium-iontových bateriích. Ty díky němu získávají až trojnásobnou kapacitu anebo naopak trojnásobně menší objem. Aluminum-Celmet tak úspěšně nahrazuje běžnou hliníkovou fólii ze které jsou dnes ve valné většiny katody li-ion baterií vyráběny.
Firma v současné době provozuje malosériovou výrobu a chystá se přejít na velkosériovou výrobu tohoto materiálu. Ten kromě baterií najde využití také v kondenzátorech.
To znamená, že takový
To znamená, že takový auto jako Tesla Model S by mohl teoreticky dojet nějakých 1440 km na jedno nabití. To už docela jde :))))
Ale zpátky na zem, že? :))
Konecne sprava, ktera stoji
Konecne sprava, ktera stoji za to. Sice to jeste nejakou dobu bude trvat, ale presne na tyto spravy cekam. A na druhou stranu, kdyz uz to firma vyrabi, tak by to nemusel oaz tak dlouho trvat nez to zadelaji do vsech baterii.
Takovy elektromobil, ktery v socasne dobe ujede 200km, by tak ujel klidne 400, uz je hooooodne dobry a uz by nikdo z tech skeptiku a negativistu nemohl rict ani zbla.
To by byla parada uz by to nebylo druhe auto do rodiny, nebo auto do mesta, ale plnohodnotna nahrada za obycejne auto a stacilo by jedno v rodine.
Uz se tesim az prijdou baterky s touto katodou. Bude to parada.
Souhlasím, je to super
Souhlasím, je to super zpráva, ale myslím si, že zase tak brzo to neuvidíme jestli někdy vůbec. Kdo by pak kupoval naftu a benzín? 😀 Někdo ten patent hodně rychle koupí a myslím, že bude odněkud z Arábie. 😀
Pisete s nadsazkou, ale
Pisete s nadsazkou, ale realita je opravdu takova – je plno „zazdenych“ patentu, ktere cekaji jen na to, ze je bud nekdo znovu objevi > nasleduje vymahani penez nebo zustavaji zazdene a pouziva se stavajici vetsinou hure fungujici system. Muzem jen doufat, ze toto nebude ani jedno z toho, navic kdyz se jedna o vice medializovanou vec je pravdepodobnost „zazdeni“ patentu mensi.
Spravna poznamka. Dokonca si
Spravna poznamka. Dokonca si myslim, ze existencia roznych patentov je najvacsou brzou v pripade rozvoja elektromobilov a aut vseobecne.
Zaujimalo by ma, preco sa
Zaujimalo by ma, preco sa tieto porovite elektrody nevyrabaju uz davno. Napad je to vynikajuci. Ale problem by mohol byt v ich dobijani.
davno sa to vyraba a vola sa
davno sa to vyraba a vola sa to A123 u americanov a nanosafe u cinanov /hong-kong/ pre hobby. testy na you tube a pod. prsty v tom ma hobby king. tiez aj LiFePO4 tu su hodne dlho a s nimi dalsie vo velkom dostupne i v cechach za dobru cenu bla bla bla… problem je inde, realna zivotnost pouzivanych baterii nie je lepsia ako PB gel, dokonca v niektorych tazkych app sa mi zdaju dokonca Pb lepsie – nevadi im az tak hlboke vybytie alebo zle zaobchadzanie. Pri li je to hlavne clankovy problem. bla bla t.j. 2 realne roky. odolnejsie mi pridu skor NiCa ktore sa uz nepouzivaju. Tento nano by prospel skor starym acid. Ja osobne vidim v pohone na baterie problem, to chce uplne nieco ine alebo nieco okolo vodika co tu uz je a funguje no strasne drahe – neviem preco. asi ako lcd v pociatkoch. kdezto tech. baterii je tu uz hodne dlho a nic sa zatial nedokazalo okrem lepsej cistoty a vodivosti urobit.
Len nezabúdajte, že v
Len nezabúdajte, že v elektromobile sú batérie zaťažené maximálne tak 1 až 1,5C na rozdiel od modelárov.
Čo sa týka presadzovania nových technológií do automobilov je to aj otázka certifikátov. Tu sa pracuje s napätím okolo 300V a batéria a jej bezpečnosť je trochu iná problematika a asi aj iné normy.
Ono to ale pôjde i tak dosť rýchlo – dnes kto vyrobí kvalitné akumulátory proste veľmi rýchlo zarába.
Osobne si myslím, že elektromobily môžu mať tak rýchly nástup ako počítače. Veď porovnajte cenu a výkon pred takými piatimi rokmi a teraz.
Elektromobil je čo sa týka výroby oveľa jednoduchčí výrobok ako auto so spaľovacím motorom navyše elektromotor použitý vo vozidle môže slúžiť aj v iných oblastiach ako pohonná jednotka a z toho dôvodu môže byť veľmi lacný…
elektrotechnik s paragrafom
elektrotechnik s paragrafom to ostempluje raz dva, kludne tam moze byt delene napatie /4 cize slaboprud ako modelari od 48V do 92V x 4 = 192 az 368V. Letecke s lahkymi a vyk. striedavymi motormi maju od 40Ah odber: 4,8kWh az 14,7kWh.
Peak maju do 250A, takze aj priestor pre akceleraciu. Nakoniec Crystalite ponuka hotove aplikacie ktore staci urobit x 4 pre hobby auticko 🙂 Dokonca som videl tak urobenu motokaru 🙂 …i s leteckym striedavym pre hobby, a lietala ako diva Lionky. viz „kart Turnigy“ alebo tak dajako.
I ja som synovi vyhodil z elektrickej povodny a PB a hodil tam letecky striedac a Lion… kopala riadne 🙂 Ale Bateria to dlho nevydrzala hoci na to bola papierovo stavana.
vimeo.com/10865607
Ale co som videl aj vlastnoumne prerabky sikovniakov, konci to vzdy po roku kdesi v kute pivnice, alebo garaze pre vytrieskane baterie, ktore su este ako tak ekonomicke pri PB gel z netu.
Buducnost je urcite v mediu H alebo jeho podobe, Honda s tym prakticky funguje dlho a ostatne menej medializovane tiez. Ak je niekde nevola a zly tlak, vidim ho skor tu.
Bateriam nik nebrani uz 100r. Ani vojnova produkcia im nic nedala, chudatka ponorky tahali len stare dobre acidky 🙂
Buducnosť je možno vo
Buducnosť je možno vo vodíku, ale ešte je potrebné znížiť cenu palivového článku na rozumnú úroveň a navyrábať vodík.
No a čo sa týka životnosti akumulátorov doporučujem prejsť si na nete priemyselnné akumulátory – tam je životnosť niekde inde.
S tou pečiatkou to nie je tak jednoduché – na to sú nezávislé skúšobne. Bavíme sa o skutočných vozidlách vhodných do cestnej premávky vrátane crash testov.
No a ak ešte neveríte, stačí osloviť nejakého majiteľa elektromobilu – napríklad v Amerike je ich spústa a máte informácie z prvej ruky.
Aké akumulátory majú dnešné ponorky to vie len armáda.
No aj v takom elektromobile EV-1 boli NiMh akumulátory a bolo to o niečom úplne inom ako vidno v obchodoch.
Toyota dáva záruku na akumultory v Priuse 7 rokov, podobne aj Chevrolet Volt. Tesla dáva 5 rokov….Myslíte, že to nemajú preverené koľko vydržia?
cas ukaze. podla mna treba
cas ukaze. podla mna treba pockat az ekonomika prinuti uplatnit nejaky znamy vynalez.