Baterie jsou pro elektromobilitu klíčovou technologií budoucnosti. V následujících pěti letech proto BASF investuje několik set miliónů eur do výzkumu, vývoje a výroby materiálu pro baterie.
foto: BASF
Nové materiály umožní výkonnější baterie
Mimo zdokonalování materiálu pro katody se BASF nedávno zaměřil také na vývoj elektrolytů. Kvalitní a na míru uzpůsobené elektrolyty jsou spolurozhodujícím činitelem pro výkonnost baterií.
„Se vstupem na trh s elektrolyty jsme rozšířili naše portfolio o inovativní řešení pro vysoce výkonné lithium-iontové baterie a můžeme tak v budoucnu podporovat naše zákazníky v soutěži na poli elektromobility,“ zdůraznil Dr. Andrea Kreimeyer, člen představenstva výkonných ředitelů a výzkumný výkonný ředitel BASF SE.
Vedle materiálů pro lithium-iontové baterie, ke kterým patří také řešení pro anody a odlučovače, pátrá BASF i po bateriových konceptech na bázi lithium-síra a lithium-vzduch.
„Našimi výzkumnými aktivitami významně přispíváme k tomu, aby byly elektromobily dostupné, přívětivé k životnímu prostředí, a aby byly trvalé. K tomu je potřeba takových komponentů, které umožní větší perimetr dojezdu při menší váze a nižší ceně,“ vysvětluje Kreimeyer.
Lehké materiály a chytrý inteligentní management sníží spotřebu energie
Aby byla vykompenzována dvou set kilová váha současné baterie, a aby se zároveň udržel adekvátní dojezd elektromobilů, musí být hmotnost vozů redukována lehčími ostatními komponenty. To s sebou přináší řadu nových požadavků na materiály. Jsou tím míněny mimo jiné zcela nové vlastnosti týkající se tepelné stability, elektromagnetického stínění a ochrany před ohněm.
LG Chem investuje 1,8 miliardy dolarů do výroby baterií
Ačkoli plasty již dnes vedou k vysokým úsporám hmotnosti při jejich využití například na podvozku, vnitřním prostoru vozidla, nebo prostoru motoru, jsou přesto nezbytné i multifunkční lehké materiály.
BASF pracuje například s rychle tvrdnoucími epoxidovými, polyuretanovými a polyamidovými pryskyřicemi pro vyztužení kompozitních vláken, která se využívají pro výrobu lehkých karoserií. Zmíněné může vést v oblasti strukturálních stavebních součástí a šasi vozidla k dalším úsporám od 100 do 150 kilogramů.
BASF přináší řešení také pro kvalitnější teplotní management v elektromobilu. „Když rostou v létě teploty, spotřebuje klimatizace v autě energii, která pak logicky chybí pro větší dojezd vozidla,“ vysvětluje Kreimeyer. Pigmenty, které odrážejí infračervené paprsky slunečního světla vyrábějícího teplo, se starají v interiéru a v laku vozidla o to, že teplota ve vnitřku příliš nestoupne.
Zatímco v zimě spalovací motor dodává odpadní teplo, elektromobil spotřebovává proud k vytopení vnitřku. Aby se udržela nižší spotřeba energie, je nezbytné izolovat elektromobily kvalitnější pěnou proti chladu. I toto v konečném důsledku zvyšuje jeho dojezd.
Trvalá elektromobilita – více než pouhý elektromobil
Inovace z prostředí chemie a správný mix energie budou rozhodujícím činitelem pro to, že elektromobily zaznamenají průlom a stanou se též trvalou součástí automobilismu.
„Nahlížíme na téma v celku. Elektromobilita přispěje k ochraně životního prostředí jen tehdy, když elektrický proud na dobíjení baterií bude vyráběn efektivně a s ohledem na CO2. Proto hledáme také řešení, jak může být proud vyráběn z obnovitelných zdrojů – ze síly větru a slunce. Nadto vyvíjíme nové skladovací technologie, aby tyto formy energie, zvláště v naší zeměpisné šířce, mohly být k dispozici v každé hodině po celý rok,“ podotýká Kreimeyer.