Elektromobily už jezdí i u nás. A každý kdo na to má si může koupit vlastní elektrické auto. V nabídce českých dovozců a firem zabývajících se přestavbami je několik modelů včetně Citroen C-Zero nebo přestavby Škoda Fabia na plně elektrický pohon.
foto: Hybrid.cz
Přestože nabídka elektromobilů na Českém trhu dosud zdaleka není tak bohatá jako v USA, Británii, Skandinávii nebo dalších sousedních zemích, zdaleka není nulová. Už dnes lze u nás pořídit několik typů elektromobilů a v budoucnu se bude tato nabídka dál rozšiřovat společně s tím, jak se začíná budovat síť dobíjecích stanic.
Citroen C-Zero
Cena: 739 900 Kč (bez DPH)
Dodací doba: 6 měsíců
Dovozce: Citroën Česká republika
Citroen C-Zero je úplně stejné auto jako Peugeot iOn a Mitsubishi iMiEV. Koncern PSA si nechává hotová auta vozit z Japonska do Evropy a zde na ně pouze lepší značku Peugeot nebo Citroen.
V souvislosti se zemětřesením v Japonsku nastaly potíže s dodávkami, a tak se dodací doba prodloužila až na současných šest měsíců. „Předpokládáme, že nejpozději do 3 měsíců se situace v dodávkách automobilů vrátí do normálu,“ sdělil nám Evžen Souček z českého zastoupení společnosti Citroen.
EVC F3
Cena: od 640 000 Kč (bez DPH)
Dodací doba: 3-6 měsíců
Výrobce: EVC Group
Společnost EVC Group se v České republice dlouhodobě zabývá přestavbami automobilů na elektromobily. V současné době má v nabídce několik modelů. Elektrické auto EVC F3 vychází z modelu Škoda Fabia Easy v základní výbavě.
EVC Group do něj namontuje střídavý elektromotor o výkonu 15/30 kW, 80 V (lze koupit také verzi s dvakrát výkonnějším motorem označovanou jako F7). Max. rychlost auta je 125 km/h, akumulátory LiFeYPO4 mají životnost 3000 cyklů. Cena 640 000 Kč bez DPH platí pro garantovaný dojezd 80 – 100 km. Auto se pak nabíjí z 230V zásuvky osm hodin na 90 % kapacity.
Auto lze pořídit také s dojezdem 140 – 160 km a 150 – 200 km, ovem cena se úměrně zvyšuje vždy zhruba o 100 000 Kč. Zároveň se díky vyšší kapacitě baterií prodlužuje doba dobíjení.
Zákazník má možnost si vozidlo dodat sám, případně si předobjedná přestavbu včetně vozidla. Lze použít i mírně ojeté auto. V EVC Group z vozidla vyndají spalovací motor, nádrž na palivo, výfuk, apod. Pokud má zákazník zájem, tyto díly si odebere a následně např. prodá.
Autosalon Paříž 2010: české elektromobily přitahují pozornost
EVC R3
Cena: od 705 000 Kč (bez DPH)
Dodací doba: 3-6 měsíců
Výrobce: EVC Group
Tato přestavba elektromobilu vychází z modelu Škoda Roomster. V základu se využívá silnější 30/65 kW motor, max. rychlost je taktéž 125 km/h. K dispozici je i stejný typ baterií o kapacitě na dojezd 80 – 100 km ve verzi za 705 000 Kč. Dalších 100 000 Kč navíc vám zajistí dojezd 140 – 160 km, 901 000 Kč bez DPH pak vystačí na 150 – 200 km.
Za zmínku stojí, že zavazadlový prostor u elektromobilů EVC Group je plně zachován, bateriové boxy jsou umístěny ve spodní části vozu. Topení je dodáváno vodní, elektrické. Snižuje dojezdu o jednotky procent. Zákazník si může také zvolit nezávislé dieselové. Vozidlo je samozřejmě vybaveno rekuperací.
Na přestavbu také platí záruka. Pokud je pro přestavbu použito nové vozidlo od Škoda Auto, vzhledem k velkému zásahu, kterým přestavba vozu na elektrický pohon je, přebírá EVC Group veškeré záruky na vozidlo v délce 2 roky.
Při použití ojetého vozu záruku na vozidlo nepřebírá, i když toto v záruce ještě bylo. Záruka 2 roky platí i na elektromotor, akumulátory a další komponenty spojené s přestavbou na elektrický pohon.
Tazzari Zero
Cena: od 525 000 Kč (bez DPH)
Dodací doba: skladové vozy do 1 týdne, jinak 2-3 měsíce
Dovozce: 3E
Malé dvoumístné dvoudveřové kupé italské výroby z vnějšku nejvíce upomíná k hybridu mezi Smartem a Mini. Exteriér je po italsku propracovaný, interiér už bohužel tak vyfešákovaný není a hliníková držadla působí neesteticky. Naštětí je možné si doobjednat výrazně kvalitnější zpracování i další příslušenství.
Tazzari Zero pořád ještě není plnohodnotným autem jako třeba elektromobil Citroen C-Zero, přesto nabízí zajímavou alternativu. Max. dojezd udávaný dovozcem je 140 km, max. rychlost 100 km/h. Na auto je dva roky plnohodnotná záruka, využívá Li-Fe baterií s dobitím z 230V zásuvky za 9 hodin na 100 % kapacity.
S 400V dobíjením se auto zvládne dobít během 50 minut. Samozřejmě obsahuje rekuperaci a celkem je k dipozici v 36 barevných kombinacích.
První dojmy: elektrický trpaslík Tazzari Zero
UPDATE 17.5.2011 – Po uzávěrce článku nám dorazily ještě doplňující informace od společnosti 3E, která má v nabídce taktéž dovoz elektromobilu Think City. Počet elektromobilů dostupných v ČR tak jistě dosahuje 5 modelů. 3E má ale v nabídce i řadu dalších elektrických vozítek.
Think City
Cena: od 810 000 Kč (bez DPH)
Dodací doba: 2-3 měsíce
Dovozce: 3E
Think City, malý elektromobil do města, pochází z mrazivého severu Evropy. Tam je také nejvíce oblíbený. Malé auto provázejí od jeho samotných začátků problémy, zejména finanční. Teď už je ale výroba rozjetá a elektrické auto se prodává v celé Evropě.
Think City má dojezd 160 km při max. rychlosti 100 km/h. Vejdou se do něj max. dva lidé a několik malých zavazadel.
Nejsme tu sami
Čtyři výše zmíněné elektromobily samozřejmě zdaleka nejsou všechny, které se už mezi prvními desítkami a možná i stovkami elektrických aut v ČR prohánějí. Předně, už několik desítek let tu jezdí přestavby starých modelů Peugeot 106 na elektrický pohon. Ty najdeme především u nadšenců do elektromobility.
Stejně tak zde můžeme narazit na Volkswagen Golf CitySTROMer (viz. náš rozhovor), Citroen Berlingo (viz. např. Ekokurýr) a další staré modely dovezené např. ze Švýcarska.
Kromě nich se na našich silnicích ale prohánějí i zbrusu nové elektromobily. Je to třeba několik (v budoucnu až 65) kusů Peugeot iOn (viz. náš test elektromobilu). To je auto prakticky totožné s Citroen C-Zero, ovšem dosud se zde oficiálně neprodává. Energetická společnost ČEZ si jich pouze 65 postupně pronajme od Peugeotu.
„Uvádění elektromobilů na trh musí být spojeno s rozvojem infrastruktury, proto se v současné době chceme soustředit hlavně na pilotní projekt, abychom jednak ověřili charakteristiky vozu, ekonomický model pronájmu atd. v praxi, jednak aby byla zajištěna potřebná infrastruktura pro provoz elektromobilů (dostatek dobíjecích stanic),“ sdělila nám k možnosti prodeje Peugeotu iOn v Česku Radka Matthey, mluvčí Peugeot Česká Republika.
Dalších celkem asi 26 kusů čítá flotila Smart ED, což malý elektromobil značky Daimler. Ten má k dispozici energetická skupina E-On a pronajímá ho dál, např. Pražské zoo nebo záchrance.
Kromě elektrického Smart se v ČR prohání také minimálně jeden Tesla Roadster.
Dále se zde intenzivně testují původní české elektromobily jako je elektrická přestavba Škody Superb alias Superbel, roadster Kaipan VoltAge, experimentální PRCEK a další a další elektrická auta.
O tom jaké elektromobily je možné si pořídit v zahraničí a za jaké ceny bude další článek.
Zajímalo by mne, jak se
Zajímalo by mne, jak se situace za ty tři roky změnila?
Když někde vidím cenu, pořád mi přijdou elektromobily hrozně drahé :/
Trošku si rýpnu. 🙂
Již
Trošku si rýpnu. 🙂
Již od mých středoškolských let máme v síti
1-f 230V AC a 3-f 400V AC. Zkuste také přejít na nejnovější standard. 😉
Standard je jedna věc, ale
Standard je jedna věc, ale zkoušel jste si někdy změřit skutečné napětí v zásuvce?!
Nicméně, opraveno, díky :o)
Ano mnohokrát, jako
Ano mnohokrát, jako elektrikář každou chvilku. 😉
Potom víte, že autor nebyl
Potom víte, že autor nebyl daleko od pravdy :o)
Skoda, ze ty ceny jsou tak
Skoda, ze ty ceny jsou tak vysoko zatim… pokud bude cena srovnatelna s beznymi fosilnimi auty.. tak se to nikdy neprosadi :-(. Ale snad jednou doufejme.. ze bude dat koupit nove elektro treba za 300-400 tisic.
Nabízí se jednoduché
Nabízí se jednoduché přirovnání např. k LCD televizím nebo mobilním telefonům, které ve svých počátcích byly stejně „neohrabané“ a drahé… a kde jsou dnes. Pravda, trvalo to dvacet let, ale mají je všichni.
Komu se zdá drahé nové
Komu se zdá drahé nové auto , může mít starší levné. Nabízím C Berlingo elektric za 180 tis. vč. DPH . Adresa ipekra@seznam.cz
Ja abych nepodporoval
Ja abych nepodporoval benzín a naftu, tak si nové auto koupím pouze elektro. A když bude stále elekto předražené tak si benzínové auto koupim jedině z bazaru. Když to tak udělají všichni – elektro tady bude co by dup.