Hyundai ix35 - první auto na vodík, které půjde do sériové výroby

Jan Horčík - 01 Říjen 2012

Ne, Honda FCX Clarity tentokrát počítat nemůžeme. Honda už má sice své auto na vodík už pár let, ale nejde o vyloženě sériovou výrobu. Zato Hyundai chce mít do roku 2015 na silnicích až 1000 kusů nového vodíkového vozu Hyundai ix35. Výroba začne už koncem letošního roku!auto na vodík hyundai ix35 Fuel Cell

Hyundai ix35 Fuel Cell
foto: Hyundai

Jihokorejská automobilka Hyundai oznámila, že v prosinci roku 2012 začne se sériovou výrobou svého prvního auta na vodík v podobě modelu Hyundai ix35. Stane se tak první automobilkou na světě, která spustí sériovou výrobu aut na vodík.

auto na vodík hyundai ix35 Fuel Cell

Auta se budou vyrábět v továrně v Ulsanu v Jižní Koreji. Cílem je vyrobit do roku 2015 celkem 1000 kusů. Auta pa budou určena k prodeji a pronájmu. Hyundai už má uzavřené kontrakty s některými městy v Dánsku a Švédsku, kteréžto země neváhají za čistou dopravu utrácet vskutku významné sumy.

Specifikace vozu Hyundai ix35 Fuel Cell:

Délka: 4410 mm
Šířka: 1820 mm
Výška: 1655 mm
Dojezd: 588 km
Spotřeba: 0,96 kg/100 km
Max. rychlost 160 km/h
Zrychlení: 12,5 vteřin pro 0-100 km/h
Výkon palivového článku: 100 kW
Baterie: 24 kW
Palivo: 5,6 kg 700bar vodík

Například pro samotnou Kodaň, hlavní město Dánska, vyrobí Hyundai 15 kusů svého FCEV (auta s vodíkovými palivovými články). Kodaň se chce do roku 2025 stát městem zcela bez emisí. Po roce 2015 chce Hyundai rozjet omezenou sériovou výrobu s cílem 10 000 kusů (za kdy, jak omezenou, se už v tiskovce nepíše).

Hyundai se výzkumu a vývoji aut na palivové články, resp. samotných palivových článků, věnuje už nějaký ten pátek. To ale i Toyota, Honda, General Motors, Daimler a další. Nově dokonce i Nissan. Jak to, že tedy Hyundai dokáže sériově vyrábět vodíkové auto už na konci letošní roku, zatímco ostatní to plánují až na roky 2014/2015?

Jednotlivé světové automobilky se nám v posledních letech pěkně profilují. Toyota zcela jasně sází na hybridy a půjde touhle cestou hlava nehlava. Auta na vodík jí ale také nejsou úplně cizí, jak dokazuje dlouhodobým testováním prototypů FCEV. Jisté je, že elektromobily na baterie zatím nemají u téhle automobilky příliš šanci.

Ve vodíku, resp. vodíkových palivových článcích, vidí obrovský potenciál také Daimler, resp. celé Německo. To by totiž bylo vyrábět vodík z přebytečné elektřiny z větrných elektráren nebo solárních panelů. A stranou nezůstává samozřejmě ani Honda, která svůj vůz FCX Clarity prozatím pouze pronajímá v USA a v Japonsku.

auto na vodík hyundai ix35 Fuel Cell

Hyundai se dokázal během posledních 10 let vyšvihnout z posmívaného outsidera s šupackými produkty do pozice uznávaného globálního lídra v oblasti “spotřebních” automobilů. Právě schopnost vyrábět levně a rychle spolehlivé a relativně kvalitní výrobky nejspíš hraje důležitou roli i v případě aut na vodík.

Hyundai ix35 má být “výstavním” vozem nesoucím značku Hyundai Blue Drive, která označuje nejšetrnější vozy jihokorejského strojírenského giganta. Auto bude možné doplnit vodíkem během pár minut, podobně jako klasické benzinové auto. Z 0 na 100 km/h zrychlí během 12,5 vteřin, max. rychlost je omezena na 160 km/h a dojezd je 588 km.

Už dnes, především v Evropě a v Kalifornii, funguje několik desítek čerpacích stanic na vodík. Do budoucna mají přibývat. V této oblasti se angažují v Evropě především Německo a skandinávské země – Norsko, Švédsko, Dánsko. Hyundai správně sází především na zákazníky z této oblasti.

auto na vodík hyundai ix35 Fuel Cell

Hyundai ostatně aktuálně pořádá malou roadshow vozů Hyundai ix35 nazvanou “European Hydrogen Road Tour”. Jednou ze zastávek byla i Paříž, resp. aktuální v Paříži. je údajně výsledkem 14 let práce stovek inženýrů z výzkumného centra Hyundai v Mabuku a najelo celkem už 3,2 mil. kilometrů v reálných podmínkách v Evropě, v Koreji.

Už začátkem letošního roku pak Hyundai ix35 Fuel Cell přejel z Osla do Monaka s využitím pouze existujících čerpacích stanic na vodík. Kromě vodíkových palivových článků obsahuje auto také lithium-polymerovou baterii. Stejnou, kterou najdeme ve voze Hyundai Sonata Hybrid. Ta je určena pro rekuperaci.

Překvapivě také v autě najdeme systém Stop & Start. Ten vypíná palivový článek a přepíná na pohon na baterii když auto stojí. Tím se minimalizuje spotřeba energie z palivového článku při pohybu ve městě.

Aktuálně se velmi zajímavé vyjádřil Lim Tae-won, šéf vývoje palivových článků v Hyundai. Řekl, že Nissan začal s hromadnou výrobou elektromobilů jako Nissan Leaf příliš brzy, a tím elektromobilům jako celku uškodil. Zejména proto, že zatím neexistuje dostatečná infrastruktura.

Tae-wonova citace podle Autobloggreen/Reuters: “Bylo to uspěchané. Elektromobily na baterie možná na pár let zvedly hodnotu značky, ale celkově nakonec zpomalily růst trhu.” Zároveň vysoce postavený výzkumník dodal, že cenově budou moct auta na vodík konkurovat elektromobilům na baterie někdy v letech 2020-2025.

tisková zpráva, Autobloggreen
Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Pořád tvrdím, že jediný rozumný koncept je elektromobil s volitelným, vyjímatelným extendrem. Je jedno jestli prozatím spalovacím nebo v budoucnosti vodíkovým s palivovým článkem. Na krátké vzdálenosti (např. do 100km) jezdím na čisté elektro, na dlouhé vzdálenosti vložím extendr (půjčený například z půjčovny). Extendr by mohl být připojitelný např. i pomocí přívěsného vozíku nebo něčeho podobného jako je koncept Rinspeed Dock pro Smart. Elektropohon tak nemusí většinu času sebou vozit zbytečnou zátěž. Stačí menší (a levnější) baterky. Drahý palivový článek nemusí vlastnit každý, stačí si ho jen občas pronajmout.

Obrázek uživatele Jolinar

To prohlaseni o konkurenceschopnosti na konci clanku jsem vubec nepochopil. To jakoze jsou elektromobily tak drahe, ze slevni na uroven vodikovych az v roce 2020-2025? Anebo prave obracene, ze vodikove jsou tak drahe a slevni na uroven elektromobilu az 2020-25? Jestli je to ten druhy pripad, tak to teda pekne dekuji, ale o vodik mam jeste mensi zajem nez do ted :D

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Já jsem to pochopil tak, že vodíkové auta jsou dosud drahá, ale v roce 2020 -2025 budou na srovnatelné úrovní. Výroba vodíku je v současné době drahá. Ovšem právě v budoucnu pří větším využití by mohl být levnější a jako náhrada za benzín či naftu efektivnější. Neboť jestli to chápu správně, tak se dá vodík vyrábět různými způsoby. Elektromobily jsou fajn, ale ty baterie, žádná sláva.

Také jsem to vyjádření pochopil podobně. Cena je vysoká kvůli potřebě velkého množství platiny. Proto také jich vyrobí tak žalostně málo. Co bude za deset let se ale dá těžko odhadovat. V každém případě půjde o to zlevnit výrobu palivových článků a/nebo baterií. Nemyslím si, že to bude souboj kdo z koho. Baterie budou potřeba, ať půjde vývoj jakýmkoli směrem. Ideální by bylo, kdyby se podařilo výrazně zlevnit obojí.

---

hariprasad

Obrázek uživatele Jolinar

No ja hlavne nechapu proc by vodikove auta mely zlevnovat vyrazne vic nez bateriove elektromobily? Jestlize za 10 let slevni na uroven dnesnich bateriovych proc by za tu dobu bateriove nemely slevnit na uroven dnesnich benzinovych? :D
Co tim chci rict je to, ze si myslim, ze slevnovat bude oboji a nejsis oboji stejnym tempem -> a tedy ani za 10 let nedozenou bateriove elektromobily ;-)

No nevím a netroufám si to odhadovat, jak co bude zlevňovat. Závisí to i na rozličném politikaření lobování ap. Auta na vodíkové články jsou v každém případě velmi zajímavá alternativa, rozhodně lepší, než hybridy, i když vlastně také jde o jistou formu hybridu (palivový článek + baterka). Mají výhodu v dojezdu (500-1000 km už dnes není problém) a pravděpodobně i palivový článek nebude (v součtu s váhou nádrže) tak těžký jako baterie. Velká nevýhoda je cena. Pokud se nepodaří nahradit platinu něčím levnějším, tak to bude pořád jenom exkluzívní záležitost.

---

hariprasad


Nabíječky elektromobilů Circontrolveletrh e-SalonAutonabíjení.cz - vše pro Váš elektromobil