Mercedes-Benz Citaro FuelCELL-Hybrid

Daimler představuje autobus na vodík Citaro

Koncern Daimler představil v Hamburku nové vodíkové autobusy Citaro. Mercedes-Benz Citaro FuelCELL-Hybrid představuje druhou generaci autobusů poháněných palivovými články. Neprodukují žádné emise, jsou zcela tiché a v Hamburku jich bude od příštího roku jezdit celkem deset. Ve výrobě je však 30 kousků pro různé evropské dopravní firmy. V roce 2010 se Hamburk dočká také 20 kůsů vozů Mercedes-Benz B-Class F-CELL.  

Mercedes-Benz Citaro FuelCELL-Hybrid Mercedes-Benz Citaro FuelCELL-Hybrid Mercedes-Benz Citaro FuelCELL-Hybrid
Washington D.C. - Kapitol - sídlo poslanecké sněmovny - Kongresu

Spojené státy obnoví dotace pro vodík

Veletoče v americké politice si v ničem nezadají s názorovými úhyby leckterých českých správců veřejného majetku. Spojené státy měly nejprve v oblasti vodíku velmi dobře nakročeno, zejména na západním pobřeží, kde měla vyrůst celá „vodíková dálnice„. Honda ostatně začala své auto na vodík v podobě FCX Clarity testovat právě v Kalifornii.

Jenže všechno se mění, a tak když dorazil do svého úřadu nový ministr energetiky Steven Chu, mimo jiné nositel Nobelovy ceny a velký zastánce elektromobilů a jaderné energetiky, dotace pro výzkum vodíkového pohonu pěkně seškrtal. Přitom předchozí prezident G.W. Bush říkal něco ve smyslu, že už v roce 2019 by se v showroomech mohly masivně blýskat vodíková auta.

Suzuki Swift plug-in hybrid

Autosalon Tokyo 2009: Suzuki si oblíbilo palivové články

Automobilka Suzuki se na autosalonu v Tokyu chystá předvést svou alternativní symfonii. Nejprve představí svůj v Evropě i Japonsku oblíbený subkompakt Suzuki Swift ve verzi plug-in hybridu (a zároveň slovník: sériový hybrid). Pohonný systém tak do značné míry připomíná zmenšený Chevy Volt. Spalovací motor má objem 660 ccm, energie se schovává v lithium-iontových bateriích umístěných mezi předními sedačkami. Ty dodávají energii elektromotoru o výkonu 54 kW.  

Suzuki Swift plug-in hybrid Suzuki Swift plug-in hybrid Suzuki Swift plug-in hybrid
auto na vodík - Buckeye Bullet 2 - nejrychlejší na světě

Nejrychlejší auto světa na vodík – Buckeye Bullet 2

Tým studentů a budoucích inženýrů ze Státní univerzity v americkém Ohiu překonal nedávno světový rychlostí rekord pro auta na vodík. S jejich vozem Buckeye Bullet 2 dokázali dosáhnout průměrné rychlosti 480 km/h na kilometr a max. rychlosti 487 km/h.

Není bez zajímavosti, že Buckeye Bullet číslo jedna byl prvním elektromobilem, který kdy přesáhl rychlost 480 km/h (neboli 300 mil/hod). Buckeye Bullet 2 získává energii z vodíkových palivových článků, které pohánějí elektromotor o výkonu 700 koní.
auto na vodík - Buckeye Bullet 2 - nejrychlejší na světě
Svým tvarem se oba automobily inspirovaly v legendárním elektromobilu La Jamais Contente z roku 1899, který jako první automobil světa překonal rychlost 100 km/h. Jedním ze sponzorů týmu stojícího za Buckeye Bullet 2 je také monacká společnost Venturi zabývající se vývojem automobilů s alternativním pohonem.

Aston Martin Volare

Aston Martin – elektromobily jsou špatná cesta, vodík ta správná!

Nedávno jsme vám představili studentský koncept vozu Aston Martin Volare. Oblíbená značka Jamese Bonda v podání Jamese Trima měla jezdit na vodíkové palivové články. Kupodivu přesně to je přístup, který nyní oficiálně podporuje také šéf automobilky , Dr. Ulrich Bez.

Na autosalonu ve Frankfurtu po odhalení čtyřdveřové verze sporťáku Aston Martin Rapide se nechal slyšet, že ani , ani nejsou v dnešních autech doopravdy použitelné. „Technologie pro tyto systémy nebude skutečně využitelná minimálně do roku 2020. Skutečné podmínky řízení zvýrazní jejich nedostatky,“ řekl doslova.

Aston Martin Rapide

Vzápětí dodal, že „to není něco, na čem by Aston Martin pracoval“, a že nepůjde o skutečnou pro spalovací motor po ještě dlouhou dobu. Zdůraznil, že vlády by se měly spíš orientovat na podporu , dotovat výzkum a nejspíš i výstavbu nové . Což určitě není špatný nápad. Proč je však Bez tak kritický k elektromobilům a zejména plug-in hybridům, toť otázka. Možná se zalekl konkurence v podobě ?

skládka v Jižní Koreji, kterou Hyundai využije pro výrobu vodíku

Výroba vodíku ze skládek? První stanice v Jižní Koreji

První vodíková stanice, která jako zdroj energie využije metan a další přirozeně vznikající plyny ve skládkách, vyroste v Jižní Koreji. Vláda aktuálně podepsala dohodu o tomto projektu se stavební společností SK Engineering & Construction a ropnou rafinerií SK Energy.

Náklady na výstavbu vodíkové stanice nebyly zveřejněny, do provozu má být uvedena do listopadu 2010 s tím, že půjde o první zařízení svého druhu na světě. Bude umístěna na ostrově Nanjido poblíž Soulu. Po oddělení dvou hlavních složek metanu – vodíku a uhlíku, přijde na řadu stlačování, díky kterému má vzniknout vodík s čistotou 99,9%.
Hyundai autobus na vodíkové palivové články
Vodíková stanice pak bude využita k doplňování vodíku ve dvou vodíkových autobusech a dvou dalších autech na vodík, resp. vodíkové palivové články. Všechny čtyři dodá automobilka Hyundai Motor a půjde především o testovací provoz. Kromě vodíku vyrobí stanice dalších 320 kW energie, které dodají elektřinu a teplou vodu přiléhajícím budovám.

Skládka za dobu svého provozu „nasbírala“ na 91 milionů kubických metrů odpadků předtím, než ji v roce 1993 oficiální místa uzavřela a přeměnila v „ekologický park“. Metan, který na skládce přirozeně vzniká, je od té doby odváděn spolu s dalšími bioplyny do studní a je využíván k vytápění stadionu světového poháru pro 60 000 lidí. Poblíž Soulu s mimo jiné chystá také výstavba rozsáhlého ekologické města.

Aston Martin Volare

Student navrhnul Aston Martin Volare na palivové články

, oblíbená značka, jejíž plechy agent 007 James Bond s oblibou drtil o skály i jiná , se stala předmětem zájmu finišujícího studenta na Coventry University Jamese Trima. Ten přišel s návrhem jak by asi mohl vypadat ekologický Aston Martin, kterému dal jméno Volare.

Konceptu Aston Martin Volare dodává šťávu uložený ve středu automobilu. Pohání jej pak umístěný vpředu. V zadní části je umístěna sada baterií a dvojice nádrží na vodík. Zvnějšku auto připomíná model Aston Martin DBS.

Aston Martin Volare Aston Martin Volare Aston Martin Volare
Toyota FCHV-adv

Toyota chce jezdit na vodík, už v roce 2015

Kromě hybridů jako je Prius se japonská Toyota už nějaký ten rok zajímá také o auta na vodík. Těžko říct co všechno se nachází v jejích vývojových laboratořích, ale navenek se chlubí alespoň přestavěným modelem Toyota Highlander pojmenovaným Toyota FCHV („Fuel Cell Hybrid Vehicle“). S ním už v roce 2007 urazila trasu z Ósaky do Tokia, tedy 555 km. Vůz vybavený vodíkovými palivovými články je konstantně vylepšován. Dnes už nese označení FCHV-adv („advanced“ – pokročilý) a na jednu 6kg nádrž vodíku dokáže cestovat až 690 km. Dojezd se tedy pohybuje na hodnotě 110 km na jeden kilogram vodíku. Pro srovnání, klasická Toyota Highlander z roku 2009 dokáže na jednu nádrž benzinu ujet 720 km.

„Technologie palivových článků v Toyotě za poslední dva roky rapidně pokročila,“ řekl Irv Miller, vysoký manažer Toyoty. „V roce 2015 bychom rádi na trh uvedli spolehlivé a odolné auto na palivové články s výjimečnou spotřebou, nulovými emisemi a za velmi příznivou cenu,“ dodal. Toyota není sama kdo ve vodík jakožto palivo budoucnosti věří. V dlouhodobém horinzontu představuje zajímavou alternativu například také pro General Motors. Podle Beth Lowery z GM však prozatím největší překážku rozvoji vodíkové ekonomiky představuje infrastruktura, na které musí společně pracovat vláda, akademické instituce a průmysl.

Mercedes-Benz Concept BlueZERO

Mercedes-Benz Concept BlueZERO – info a galerie

Na Detroitském autosalonu letos v lednu odhalil Daimler svůj Mercedes-Benz Concept BlueZERO. Jde o koncept auta budoucnosti. Elektromobil, jemuž dodává energii 35kWh lithium-iontová baterie, má předpokládaný dojezd 195 km. Takový model nese označení E-Cell. Ve variantě F-Cell, tedy s palivovými články, je vůz vybaven 90kW palivovým článkem, který mu dává dojezd až kolem 390 km. Třetí varianta E-Cell Plus přidává navíc k li-ion baterii malý zážehový motor ze Smart ForTwo, čímž vytváří hybridní pohon s dojezdem až 580 s oběma „nádržemi“ plnými. Konkurence pro Chevy Volt? O podrobnostech jsme už informovali, v galerii teď máme k dispozici záplavu nových obrázků.

Mercedes-Benz Concept BlueZERO Mercedes-Benz Concept BlueZERO Mercedes-Benz Concept BlueZERO
vodíkové autobusy

Přehlídka autobusů na vodík v Hamburku – HyFLEET:CUTE

Letos v listopadu proběhne v Hamburku v rámci závěrečné konference projektu HyFLEET:CUTE exhibice největší autobusové flotily s vodíkovým pohonem. Představí se autobusy Daimler / EvoBus na vodíkové palivové články a autobusy MAN se spalovacím motorem na vodík. Proběhnou i prohlídky plnicí stanice a bude mnoho příležitostí k diskusi o detailech projektu HyFLEET:CUTE s partnery projektu, zainteresovanými a experty. Bude demonstrována také nová generace autobusu na vodíkové palivové články. Více informací na webu BUSportal.

vodíková auta v USA - škrty v rozpočtu na výzkum zřejmě oddálí masivní rozšíření této technologie

Americká vláda omezí výzkum aut na vodík

Když nový americký prezident Barack Obama jmenoval za svého ministra energetiky Stevena Chu, radovali se především zastánci jaderných elektráren. Chu je známým propagátorem nejen jaderné energetiky, ale i alternativních zdrojů energie a boje proti globálnímu oteplování. Zastánce alternativních pohonů však nepotěší, že Chu se zároveň rozhodl v rámci nového rozpočtu (s rekordním deficitem 1,84 bil. dolarů) zásadním způsobem omezit výdaje na výzkum vodíkového pohonu. „Když jsme se sami sebe zeptali, zda je možné abychom během příštích řekněme 10 nebo 15 až 20 let konvertovali k vodíkové ekonomice, cítili jsme, že odpověď je ‚ne‘,“ prohlásil Steven Chu. Navrhnul proto škrty v souvisejících programech až o 59%, totiž z původně navrhovaných více než 100 mil. dolarů na pouhých 68 milionů. Hlavní důvodem škrtů má být spousta zásadních překážek z nichž tou největší je nerozvinutá celonárodní infrastruktura plnících stanic. Tohle si samozřejmě vyžádalo odezvu v kruzích, které se rozvojem vodíkových technologií zabývají, třeba americké Národní vodíkové asociaci (NHA). „Škrty navrhované ministerstvem energetiky v rámci programů pro výzkum vodíku a palivových článků ohrožují komercializaci celé rodiny technologií, které jsou výjimečně slibné a začínají si získávat pozornost trhu,“ píše se v tiskové zprávě NHA. Pravdou nicméně je, že namísto vodíkových aut půjdou peníze do dalšího rozvoje plug-in hybridních automobilů a také do výzkumu stacionárních palivových článků, které by mohly sloužit například v domácnostech v kombinaci s obnovitelnými zdroji energie.

auto na vodík - HydrogenIX

České auto na vodík se zúčastní závodu Shell Eco-Marathon

Už od 7. do 9. května 2009 proběhne na rychlodráze EuroSpeedway Lausitz v jubilejní 25. ročník soutěže Shell Eco-Marathon Europe. Zúčastní se ho dosud nejpestřejší skladba závodníků, celkem půjde o 200 týmů z i dalších zemí světa. Cílem tohoto závodu je dosáhnout co nejnižší spotřeby paliva. Po krátké odmlce se soutěže opět účastní také český tým HydrogenIX Fakulty elektrotechniky a informatiky VŠB – Technické univerzity Ostrava pod vedením Ing. Bohumila Horáka Ph.D. Jejích vodíkové vozítko HydrogenIX 2, na jehož stavbě pracovalo asi 15 lií více než rok, se zúčastní v kategorii . Miniaturní autíčko připomínající pojízdnou kapsli váží asi 60 kg, pohání jej vodíkový palivový článek vyrábějící elektřinu, která putuje do elektromotoru. Výkon elektromotoru je 200 W a maximální rychlost vozítka je 40 km/h, jediným odpadním produktem je voda. Jeden kilometr vyjde podle Bohumila Horáka zhruba na 50 haléřů. Stavba auta vyšla asi na půl milionu korun. Horák říká, že jde především o „velkou výzkumnou laboratoř“ a také „motivační náboj pro studenty“. Laboratoř byla na ostravské univerzitě založena už roku 2004. Ve vývoji HydrogenIX se chystá tým pokračovat i nadále. Nejde však o jediný koncept , na kterém se v pracuje. Například v už stojí dosud jediná v ČR a na linkách městské dopravy jezdí , který vyvinul v Řeži u .

traktor New Holland NH2 na vodíkové palivové články

New Holland NH2 – traktor na palivové články

Už před časem jsme přinesli informaci, že společnost New Holland se chystá představit svůj první traktor na vodík. New Holland NH2 se ve své koncepční verzi nedávno konečně ukázal v plné parádě na výstavě v Itálii a doopravdy je na co koukat. Ačkoliv zemědělci obvykle více slyší na biopaliva jako je bioethanol nebo bionafta, ani vodík není tak docela ze hry. Energeticky plně nebo částečně sobestačné zemědělské farmy by mohly generovat vodík relativně snadno. New Holland s tím počítají, a tak jako hlavní zdroj energie jejich traktoru NH2 slouží vodíkové palivové články. Ty dodávají elektřinu elektromotoru o výkonu 106 koní pohánějícímu všechna čtyři kola. Samozřejmě, že v současné době se futuristický traktor potýká s několika zásadními nedostatky. Předně je to nízký dojezd a závratně vysoká cena. New Holland proto nepočítá s ostrou výrobou před rokem 2013.

Toyota FCHV-adv

Toyota chce v roce 2015 prodávat auto na vodík

Japonská automobilka Toyota zkoumá snad všechny možné způsoby alternativních pohonů. Na Detroitském autosalonu aktuálně odhalila nový hybrid Toyota Prius, elektromobil Toyota FT-EV, nicméně New York Times nyní informují, že v roce 2015 chce mít na trhu také automobil na vodík. Toyota pracuje na automobilech poháněných vodíkem, resp. vodíkovými palivovými články, už od roku 1996. K dispozici má řadu testovacích vozů Toyota FC-HV postavených na podvozku SUV Toyota Highlander. Právě tento automobil na vodík je také k vidění v Detroitu. Proti ostatním automobilkám je však v oblasti vodíku přeci jen o něco pozadu. Například Honda už má na trhu svůj vodíkový klenot – sedan jménem Honda FCX Clarity, který prozatím pouze půjčuje. BMW už od roku 2006 vyrábí luxusní model Hydrogen 7. Výkonný vice prezident společnosti Toyota, Masatami Takimoto, nedávno řekl: „Do roku 2015 budeme mít vodíkovou technologii komerčně zvládnutou.“ Budoucnost podle něj leží ve třech přístupech: plug-in hybridy, elektromobily a auta na vodíkové palivové články. „Nemyslím si, že spalovací motor v budoucnosti zmizí, ale budoucnost závisí na tom, jaká auta si budeme moct dovolit z hlediska životního prostředí,“ řekl. Jak si Toyota představuje budoucnost dopravy se můžete podívat na stránce www.toyota-future.com (v angličtině a japonštině).