Veletoče v americké politice si v ničem nezadají s názorovými úhyby leckterých českých správců veřejného majetku. Spojené státy měly nejprve v oblasti vodíku velmi dobře nakročeno, zejména na západním pobřeží, kde měla vyrůst celá „vodíková dálnice„. Honda ostatně začala své auto na vodík v podobě FCX Clarity testovat právě v Kalifornii.
Jenže všechno se mění, a tak když dorazil do svého úřadu nový ministr energetiky Steven Chu, mimo jiné nositel Nobelovy ceny a velký zastánce elektromobilů a jaderné energetiky, dotace pro výzkum vodíkového pohonu pěkně seškrtal. Přitom předchozí prezident G.W. Bush říkal něco ve smyslu, že už v roce 2019 by se v showroomech mohly masivně blýskat vodíková auta.
Steven Chu argumentoval svou náklonnost k elektromobilům známými problémy vodíkového pohonu – nesnadná přeprava, nutnost vybudovat rozsáhlou infrastrukturu, neschopnost levné výroby, těkavost. Jenže na co by ostatně měly výkumné peníze jít než právě na řešení těchto nedostatků?
Teď to vypadá, že americký senát vodíkovému lobby opět tučné dotace přiklepne. Prezident Barack Obama má už brzy podepsat nový zákon, který pomůže udržet při životě asi 190 různých programů po celých USA. Opozice říká, že je ale jen ukázka toho jak nesnadné je odepsat některý z vládních programů. „Je to urážka amerických plátců daní, předstírat, že vodíková auta jsou praktické a dostupné pro nejbliží nebo středně vzdálenou strategii snižování emisí skleníkových plynů,“ řekl Joseph J. Romm, bývalý zaměstnanec ministerstva energetiky v otázce čistých technologií.
Podle magazínu Washington Post budou vědci potřebovat během následujících 15 let asi 55 mld. dolarů aby dostali auta na vodík na silnice. Přitom zatím jim bylo přiklepnuto jen několik stovek milionů. Vláda se podle Daniela Birnse, specialisty na energie z ministerstva energetiky, hodlá postupně v rámci výzkumu vodíkových technologií přeorientovat na vývoj přenosných palivových článků.
Kromě automobilky Honda se o pohon na vodík, resp. vodíkové palivové články, zajímají také Daimler, Toyota, General Motors a další.
Ja myslim ze vodik je
Ja myslim ze vodik je pohonem budoucnosti, oproti klasickym elektromobilum sebou nemusi vozit stovky kil baterii na smesnych 200km.
už 50 let je vodík palem
už 50 let je vodík palem budoucnosti a ještě nejméně 1x až 2x 50let bude jen „palivem budoucnosti“.
Ale budoucnost se už
Ale budoucnost se už začíná stávat realitou :):):)
S tou kvalitou je to fakt
S tou kvalitou je to fakt pravda a neplatí to len pre automobily. Mám taký pocit, že ide len o zisky a nikoho nezaujíma národ. Ale pozor, pijeme tú istú vodu a dýchame ten istý vzduch…
Mimochodom, aké náklady si vyžiada nová batéria do hybridného alebo elektrického vozidla? Zaoberá sa niekto aj návratnosťou? U nemenovaných hybridov je myslím záruka na batériu 7 rokov, u nemenovaného elektromobilu 5 rokov a potom čo? Hŕba šrotu? Mimochodom, šrotovné tu už jedno bolo…
Lítiové batérie Thunder
Lítiové batérie Thunder Sky LiFePO4 sa dajú celé zrecyklovať.
Věřím, že vodík, přes
Věřím, že vodík, přes svou složitost bude nakonec zjednodušen a použit coby dojezdová možnost elektromobilů. Hrozba elektromagnetických bouří /slunečních erupcí/ v budoucnu stoupne a tak veškerá elektronika bude vyřazena na kdoví jakou dobu. Alternativní pohon se pak může hodit. To nemluvě o případné poruše elektropohonu. Přece víme, jak je to dnes kvalitou výroby. Všechno se vyrábí tak, aby i špičková kvalita vydržela jen tak dlouho, že jste byli nuceni do 5-6 let vyměnit za novější model. Kapitalizmus, jakoby se bez jistého odbytu už neobešel a začal stavět na kvantitě a na kvalitu výdrže rezignoval.
Elektromagnetické
Elektromagnetické búrky?
Myslíš, že by boli až tak silné aby vyradili čo? Elektroniku v aute alebo rozvodné siete? Toto mi propomína skôr scenár katastrofického filmu než možnú reálnu hrozbu.
S tou kvalitou plne súhlasím 🙂 Zmenili sa požiadavky na životnosť. Nie je podstatné aby výrobok fungoval čo najdlhšie ale aby skapal čo najrýchlejšie po vypršaní záruky.
Pri elektromagnetickej burke
Pri elektromagnetickej burke by nefungovali ani sucasne auta a ani auta spred 30-40 rokov. Nehovoriac o tom, ze by sa nedala vyrobit ani nafta a benzin.
Uvediem len jeden citát:“Aj
Uvediem len jeden citát:“Aj keď pojem geomagnetická búrka znie dramaticky, pre človeka nie je nebezpečná. Otvorením spomínaných dverí na chladničke vytvoríte vo svojom okolí výraznejšiu magnetickú poruchu. Ohrozené sú veľmi dlhé vodivé potrubia a elektrické vedenia najmä v smere poludníkov.“ Zdroj: http://dolezite.sk/Novy_cyklus_Slnka_prinesie_burky.html
Moja reč. A ak to takto
Moja reč. A ak to takto pôjde ďalej, tak Európa už bude elektrifikovaná a v USA sa bude stále váhať medzi vodíkom a elektrinou. Inak tá jediná výhoda vodíku je natankovanie, ale pri spôsobe tankovania nabitého elektroytu (ako bolo spomínané v jednom z článkov) sa táto výhoda stráca. Naviac je omnoho pohodlnejšie naplniť si auto doma.je elektrina jasným alternatívnym palivom budúcnosti.
Zabudnite na vodik. Vodik
Zabudnite na vodik. Vodik pre pouzitie do aut je prezitok. Ma vela nevyhod a len jednu vyhodu.
Nedpisoval by som ho už
Nedpisoval by som ho už dopredu. Batérie tiež nie sú bez problémov.