Když nový americký prezident Barack Obama jmenoval za svého ministra energetiky Stevena Chu, radovali se především zastánci jaderných elektráren. Chu je známým propagátorem nejen jaderné energetiky, ale i alternativních zdrojů energie a boje proti globálnímu oteplování. Zastánce alternativních pohonů však nepotěší, že Chu se zároveň rozhodl v rámci nového rozpočtu (s rekordním deficitem 1,84 bil. dolarů) zásadním způsobem omezit výdaje na výzkum vodíkového pohonu. „Když jsme se sami sebe zeptali, zda je možné abychom během příštích řekněme 10 nebo 15 až 20 let konvertovali k vodíkové ekonomice, cítili jsme, že odpověď je ‚ne‘,“ prohlásil Steven Chu. Navrhnul proto škrty v souvisejících programech až o 59%, totiž z původně navrhovaných více než 100 mil. dolarů na pouhých 68 milionů. Hlavní důvodem škrtů má být spousta zásadních překážek z nichž tou největší je nerozvinutá celonárodní infrastruktura plnících stanic. Tohle si samozřejmě vyžádalo odezvu v kruzích, které se rozvojem vodíkových technologií zabývají, třeba americké Národní vodíkové asociaci (NHA). „Škrty navrhované ministerstvem energetiky v rámci programů pro výzkum vodíku a palivových článků ohrožují komercializaci celé rodiny technologií, které jsou výjimečně slibné a začínají si získávat pozornost trhu,“ píše se v tiskové zprávě NHA. Pravdou nicméně je, že namísto vodíkových aut půjdou peníze do dalšího rozvoje plug-in hybridních automobilů a také do výzkumu stacionárních palivových článků, které by mohly sloužit například v domácnostech v kombinaci s obnovitelnými zdroji energie.
2 Comments on “Americká vláda omezí výzkum aut na vodík”
Napsat komentář
Pro přidávání komentářů se musíte nejdříve přihlásit.
Mali by zostať pri
Mali by zostať pri klasickej koncepcii elektrického auta, a zdokonaliť batérie. Na výrobu vodíku je potreba veľa ropy, a autá na palivové články potrebujú ešte spaľovací motor. Okrem toho, cena vodíku je dosť vysoká. Cena vodíkového a elektrického auta je podobná, u palivových článkov dokonca vyššia. Elektrina sa dá vyrábať z obnoviteľných zdrojov, a preto sú elektromobily najekologickejšie vozidlá. Je to len môj osobný názor. Ropné spoločnosti majú ajtak nahrabané, takže ich nejaké zastavenie ťažby nezabije. To je môj názor.
Kdo si dá 2 a 2 dohromady
Kdo si dá 2 a 2 dohromady ví, že k tomuhle muselo dávno dojít.
Když viděli, že po roce 1996 elektromobily v Kalifornii získávají na popularitě u veřejnosti i výrobců (GM, Toyota, Honda,…), po vystavění celé infrastruktury, … byly všechny elektromobily staženy a sešrotovány. Ropné kartely mají stále velkou sílu, peníze a moc (více třeba v dokumentech „Kdo zabil elektromobil“ na http://www.mustwatch.cz nebo v dokumentu „A Crude Awakening / The Oil Crash“). Bushova vláda to zůvodnila tím, že ještě neuzrál pro elektromobily čas, dají tedy přednost vodíku a palivovým článkům. Po 12 letech intenzivních výzkumů, testů prototypů,… Obamova vláda říká „je krize, škrtáme vodík“. Ropné kartely mají stále velkou sílu, peníze a moc. Tak, jakou si vymyslí příště, třeba tu o Smolíčkovi?