Fisker Karma plug-in hybrid

Fisker chystá levný plug-in hybrid

Henrik Fisker, zakladatel společnosti Fisker Automotive, si myslí, že teď nastává doba, kdy dostanou malé automobilky po 40 letech „utlačování“ konečně šanci. „To co dnes vidíte je, že začínají společnosti jako Fisker Automotive mají více zkušeností a zajímavější technologie, než velcí hráči,“ řekl novinám Oakland Press. „Můžete to srovnávat s lidmi, kteří založili Google, nebo Apple s jeho iPhone. Tyhle věci se dějí, pokud máte důležitou novou technologii. Zjistíte, že lidé jsou ochotni vyzkoušet nové technologie a přístupy,“ dodal Fisker ambiciózně. Už příští rok hodlá představit světu svůj čtyřdveřový plug-in hybrid Fisker Karma, později také ve verzi kabrio. To ale zdaleka nejsou všechny plány. Jeho sportovní plug-in hybrid má cenu nasazenou vysoko nad segment běžných „spotřebních“ automobilů. Fisker však ví, že právě tam se ukrývá budoucnost. „První přijde na řadu čtyřdveřový vůz, pak kabriolet a pak plánujeme ještě jeden vůz odvozený od Karma hybridu. Pak navíc přemýšlíme o levnějším vozidle vyráběném ve větším množství,“ vysvětlil své budoucí plány. Přiznal, že zažádali o půjčku u amerického Ministerstva energetiky a pokud ji získají, mohou mít tenhle malý levný plug-in hybrid na silnici už během 29 měsíců. Při jeho konstrukci využijí všechno co se naučili při stavbě Karma plug-inu, nicméně půjde o úplně odlišný typ vozu. Právě minulý měsíc získala firma dalších 85 milionů investičního kapitálu, tedy důležitou injekci v době . Je vidět, že investoři Fiskerovi věří.

Toyota Prius 2010 - třetí generace

Toyota Prius – zahájení prodeje v Japonsku a kupa novinek

Toyota kolem svého nového Priusu čeří vodu jak se dá. Už v pondělí oznámila automobilka, že má jen v Japonsku přes 80 000 předobjednávek. Právě včera se také nová Toyota Prius, už třetí generace hybridního automobilu, začala v Japonsku prodávat. Cena je proti předchozí generaci dokonce o zhruba v přepočtu 60 000 Kč nižší, zejména v reakci na konkurenční hybrid Honda Insight. Toyota chce prodat každý měsíc alespoň 10 000 kusů. V Evropě a Americe půjde nový Prius do prodeje už tento měsíc. Celosvětově chce Toyota prodat v roce 2010 na 400 000 nových Priusů. Podle agentury JPMorgan Securities bude v roce 2018 alespoň jedno z deseti prodaných aut hybrid, očekává se celkový prodej necelých 10 mil. hybridů každý rok.

Od 8. června bude v Japonsku v prodeji především pro firemní zákazníky také starší model Priusu, nově označený jako Prius EX, cena je přitom hruba o 160 000 jenů nižší než v případě nového Priusu. Měsíčně chce prodat 2000 kusů a prti Insight boduje především luxusním vybavením, jako jsou například dva airbagy či klimatizace. Nikde jinde než v Japonsku se ale „nové staré“ Priusy prodávat nebudou. Naopak, v Evropě nabídne Toyota koncem letošního roku k pronájmu plug-in verze těchto hybridů. Celkově jich má být asi stovka, celkově do roku 2010 má po světě jezdit rovná pětistovka plug-in hybridních Priusů. Jako první se svých kousků dočkají nejspíš Německo a Nizozemí, případně Británie. „V budoucnosti budou plug-in hybridy skvělým doplňkem Priusu,“ píše se trochu podivně v tiskové zprávě. Narozdíl od prvních generací Chevy Voltu bude plug-in Prius, ač obdařen velmi krátkým dojezdem pouze na elektřinu, schopný komunikovat s rozvodnou sítí. V Evropě údajně Toyota testuje své plug-iny ve spolupráci s EDF dokonce už od roku 2007.
Toyota Prius plug-in hybrid 2010
A zajímavost nakonec. Britská armáda si pronajala 50 vozů Toyota Prius pro svou „bílou flotilu“ administrativních automobilů. Ta celkem čítá na 6600 vozů takže padesát hybridů není žádné terno a gumy se zjevně jen snaží držet krok s dobou (a možná ušetřit kapku benzinu), ale tak alespoň něco. Mimochodem, na stránce www.toyota.com/prius-hybrid/ si každý může postavit/nakonfigurovat svého vlastního Priuse.
Toyota Prius - britská armáda

BMW Z2

Ekologické vozy BMW už letos ve Frankfurtu?

Automobilový magazín BimmerFile spekuluje, že už letos v září bychom se na autosalonu ve Frankfurtu mohli dočkat nových ekologických modelů značky BMW. Pro následujících několik let chystá bavorská automobilka až 20 nových vozů. BimmerFile tvrdí, že jejich budoucnost leží v systému Efficient Dynamics, tedy snižování spotřeby i hmotnosti vozů a nasazování řady nových technologií. Například sporťák BMW Z2 (kódově označený „Vision Concept“) bude založen na nové generaci podvozku s možností pohonu předních, zadních i všech čtyř kol. To by znamenalo snížení ceny vývoje budoucích modelů BMW. Model Z2 má vážit pod 1000 kg a být dostupný s několika různými pohonnými systémy, od 1,6l motoru původně určeného pro vozy Mini, a po nový dvoulitr s výkonem 250 koní. Co je ale zajímavější, údajně (informace mají pocházet ze „spolehlivých“ zdrojů) nabídne BMW svůj sportovní model také jako hybrid, plug-in hybrid a diesel! Potvrzují se tak nedávné spekulace. BMW údajně pojmenuje tyto systémy podle dosavadního klíče využívání slova „Drive“, tedy „eDrive“ pro elektrický pohon (plug-in?), případně „sDrive“, „xDrive“ a „iDrive“. Aby byla zachována nízká hmotnost automobilů, dojde na využití kompozitů a odlehčených materiálů v motoru, pohonném systému i konstrukci. Jako první přijde na trh kabriolet, později také coupé. Produkční verze se však na trh nedostanou dříve než v roce 2013.

Elektromobily - standardizovaná zástrčka

Standardizovaná zástrčka pro elektromobily je na světě

Je tomu teprve pár dnů, co jsme informovali, že General Motors volají po standardizované zástrčce pro dobíjení elektromobilů. Hle, dohoda je zde! Předení výrobci automobilů i energetické společnosti se dohodly na jednotném standardu zástrčky/zásuvky pro auta poháněná elektřinou. Ohlásila to mluvčí německé energetické společnosti RWE. Tříhrotá zástrčka je schopna dobíjet napětím až 400V, což by mělo umožnit dobíjet elektromobily a plug-in hybridy v řádu minut. K dohodě se prozatím hlásí několik velkých automobilek včetně Volkswagen, BMW, Ford, General Motors, Fiat, Toyota a Mitsubishi, plus energetické společnosti Eon, Vattenfall, EDF, Npower, Endesa, Enel a samozřejmě RWE. Prozatím není jasný časový rámec, během něhož by měl být standard jednotlivými automobilkami adoptován. Je jasné, že záleží na tom jaké modely mají v přípravě. Už tento týden se však zástupci zmíněných firem sejdou v Detroitu na kongresu Společnosti automobilových návrhářů, kde budou diskutovat další detaily.

Londýn - doprava

Británie zavede dotace na elektromobily a plug-in hybridy

Británie plánuje dotace až v hodnotě 5000 liber (150 000 Kč) aby podpořila motoristy k nákupu elektromobilů nebo plug-in hybridů. Podpora je součástí programu v hodnotě 250 milionů liber, který má během následujících pěti let prosazovat nízkouhlíkovou dopravu. Zástupci automobilového průmyslu sice plán vítají, ale britská opozice to označuje za „planou fantasii“. Podle ní by bylo lepší podpořit hromadnou dopravu a místa, kde je možné elektromobily dobíjet. Celá strategie přitom počítá s dalšími 20 miliony liber pro dobíjecí stanice a související infrastrukturu, která je momentálně v Británii velice omezená. Britský ministr dopravy Geoff Hoon říká, že potenciál k redukci emisí je obrovský. V Británii jezdí 26 milionů automobilů, z toho naprosté minimum na elektřinu. Ročně se prodá kolem 2,7 mil. nových aut. Podpory se nedočkají klasické hybridy jako je například Toyota Prius (leda budoucí plug-in model) nebo Honda Insight, nýbrž pouze čisté elektromobily jako Mini E, Tesla Roadster nebo G-Wiz, případně plug-in hybridy jako Chevy Volt. Britská vláda chce, aby se vozy na elektřinu staly součástí každodenního života. Zástupci ekologických organizací upozorňují, že elektromobily jsou pouze tak „zelené“ nakolik zelená je elektřina na kterou jezdí. Proto je podle nich důležité dále podpořit energii z obnovitelných zdrojů energie. V tomto ohledu má Británie obrovské možnosti především v oblasti větrných elektráren, zejména těch pobřežních. Dokonce i v Británii se už ale uvažuje o zavedení šrotovného, a to až ve výši 2000 liber (asi 60 000 Kč).

Plug-in zástrčka pro hybridy

General Motors volá po standardizaci plug-in hybridů

Každá velká i malá automobilka už dnes musí mít vlastní blog jakožto svou hlásnou troubu. mají svůj Fastlane Blog. Aktuálně se na něm objevil článek, který volá po standardech pro jako má být chystaný . Jinak prý spotřebitelé nebudou ochotni novou technologii přijmout. Už příští týden proběhně v konference Společnosti automobilových inženýrů, která se má právě o zavedení společných standardů pro plug-in vozy pokusit. „Pokud se mají plug-in elektrické vozy stát součástí hlavního proudu, musí být hotový plug-in ‚ekosystém‘ v době, kdy auta jako Chevy Volt dorazí na trh,“ píše se na blogu. Jednou z hlavních komponent tohoto ekosystému je samozřejmě dobíjecí zástrčka, která by měla fungovat pro všechny . Právě s jejich výrobci je pak třeba koordinovat standardizaci, což tento proces opět zesložiťuje. „Řidiči by se neměli zabývat elektromagnetickou kompatibilitou, emisemi a imunitou když se potřebují připojit – to je to za jsou jsou placeni inženýři,“ dodává autor příspěvku Gery Kissel.

Fisker Karma plug-in hybrid

Levný hybrid Fisker, konkurence pro Chevy Volt, Model S?

Automobilka Fisker Automotive je známa nejen díky svému plug-in hybridnímu automobilu Fisker Karma, ale také díky soudním přím s konkurenční společností Tesla Motors. Fisker teď hodlá ještě trochu přitopit pod kotlem. Na autosalonu v New Yorku totiž mluvčí společnosti oznámil, že do budoucna chystá mnohem levnější verzi hybridního automobilu. Fisker Karma má stát kolem 80 000 euro, což není pro sportovní vůz žádná závratná částka, nicméně nelze čekat ani závratné prodeje. Stejně jako Tesla Motors odhalili nedávno svůj rodinný elektromobil Tesla Model S, chystá ted nejspíš i Fisker svůj rodinný vůz. Zatím není jasné, zda půjde o čistý elektromobil, anebo plug-in hybrid podobně jako Fisker Karma. Prozatím se firma zdráhá prozradit i to kdy a kde bychom případně mohli novinku vidět v reálu. Mimochodem, zálohu v hodnotě 5000 dolarů si už na svůj hybridní Karma sporťák vyhradilo 1300 zájemců. Nejvíc z nich samozřejmě v domovské Kalifornii.

elektromobily - dobíjecí stanice u McDonaldu

Švédský McDonald nabídne dobíječky pro elektromobily

Švédsko dnes patří mezi evropské a dost možná i světové premianty v podpoře alternativních typů pohonů. Aktuálně se švédská společnost Elforsk a švédský McDonald dohodli, že zahájí pilotní projekt budování dobíjecí infrastruktury pro plug-in hybridní automobily a elektromobily u těchto švédských fastfoodů. První testovací dobíjecí stanice budou vybudovány v McDonaldech ve Stockholmu. V současné době jezdí po Švédsku teprve několik stovek elektromobilů, nicméně seveřané by rádi měli na silnicích do roku 2020 přes 600 000 takových automobilů. Ty by pak měly být zásobeny elektřinou vyráběnou z obnovitelných zdrojů energie, zejména větrných elektráren. Dnes je v zemi 44% energie vyráběno ve vodních elektrárnách a dalších 47% v jaderných elektrárnách. Větrné turbíny zaujímají poslední místo s 1% podílu, zatímco biopaliva a biomasa produkují celých 9% energie.

Fisker Karma plug-in hybrid

Fisker Karma plug-in hybrid v Ženevě – nové obrázky

Na blížícím se Ženevském autosalonu (5. až 15. března 2009) odhalí automobilka Fisker Automotive podrobnosti týkající se evropského uvedení čtyřmístného plug-in hybridu Fisker Karma a Karma S. Hybridní automobil s výkonem 408 koní, spotřebou kolem 2,4 l/100 km a maximálních rychlostí 200 km/h by měl být dostupný už od roku 2011. Zakladatel společnosti Henrik Fisker dříve pracoval mimo jiné pro automobilky BMW a Aston Martin. Cena ve Spojených státech je odhadována na 87 900 dolarů, tedy v hrubém přepočtu necelé 2 miliony korun. V Evropě bude nejspíš vůz o něco dražší. Mrkněte ale na tý krásné fotky a popravdě si řekněte – nestáli byste o takového krasavce?

Fisker Karma plug-in hybrid
Fisker Karma plug-in hybrid

hybrid Toyota Prius model 2010 na Detroitském autosalonu

Toyota Prius plug-in se spotřebou 3,6 l/100 km

Nová generace , kterou japonská automobilka veřejně odhalila na , se chlubí spotřebou 4,7 l/100 km.

Přitom konkurenční , který se aktuálně začíná prodávat v , může dosáhnout až k hodnotě kolem 3,7 l/100 km!

Toyota samozřejmě nelení a už pilně připravuje další verzi svého Priusu, tentokrát je to dlouho očekávaný . Ten bude mít podle magazínu Autoweek spotřebu dokonce na hodnotě 3,6 l/100 km.

„Jde o reálné ježdění,“ řekl k tomu Bill Reinert, manažer alternativních pohonů americké Toyoty. Plug-in Toyota Prius se má začít prodávat někdy po roce . Už koncem letošního roku se ale 150 kusů plug-in hybridu Prius dostane do USA na testování na univerzitách, ve firemních letkách i u jednotlivců.

Narozdíl od nového modelu by verze do zásuvky měla být vybavena lithium-iontovými bateriemi namísto NiMH.

elektromobil Toyota FT-EV

Elektromobil Toyota FT-EV na Detroitském autosalonu

Zvěsti o elektromobilu, který se chystá představit na autosalonu v Detroitu nabývají konkrétnějších obrysů. Elektromobil s označením Toyota FT-EV bude postaven na městském čtyřmístném minivozu Toyota iQ (momentálně velký hit v Japonsku) a na trhu má být do roku 2012. Dojezd však má být pouhých 80 km. Důležité je, že prozatím se jedná o pouhý koncept, nicméně už dnes Toyota říká, že elektromobily a malé vozy jako iQ budou „klíčovou součástí trvale udržitelné strategie mobility“. Zároveň v Detroitu představí novou generaci hybridu Toyota Prius, vůz Toyota Camry Hybrid poháněný stlačeným zemním plynem a pod značkou Lexus HS250h také nový hybrid odvozený od nového Priusu. Už počátkem roku 2010 chce Toyota uvést na trh až deset nových hybridních automobilů na různých trzích světa. Kromě toho už koncem letošního roku dodá 500 testovacích kusů plug-in modelů Toyota Prius vybavených lithium-iontovými bateriemi firemním zákazníkům. Podívejte se na video nového elektromobilu Toyota FT-EV přímo v článku!  

Volkswagen Golf TwinDrive

AltCar Expo – plug-in hybridy čeká světlá budoucnost

V americkém Austinu, Texasu proběhl ve dnech 17. a 18. října veletrh a konference AltCar Expo zaměřená na alternativní enegie a dopravu. Proběhla zde celá řada diskusních panelů, jejíchž účastníci se zaměřovali především na v současné době nejrozšířenější typ alternativního pohonuhybridy a konkrétně plug-in hybridy. Ty jsou totiž podle mnohých tou nejslibnější alternativou do budoucna. Aby se ale mohly skutečně masově rozšířit (v USA i dalších zemích), je třeba vyřešit mnoho otázek, které shrnují redaktoři magazínu Autobloggreen:

  • Kolik plug-in hybridů dokáže současná rozvodná síť „utáhnout“ při započítání dodatečných, třeba obnovitelných zdrojů energie?
  • Jaký vliv bude mít náhrada klasických automobilů se spalovacími motory za plug-in hybridy na emise skleníkových plynů?
  • Je moudré vyměnit závislost na ropě ze zahraničí na bateriích ze zahraničí?
  • Jaký vliv bude mít masové rozšíření plug-in hybridů na rozvodnou síť?

Toyota v plug-in hybridy věří

Toyota využívá svůj Open Road blog velmi vychytrale pro přímou komunikaci firemních pohlavárů se zákazníky. Aktuálně například Irv Miller, vice prizident skupiny Toyota, vyjasňuje pozice automobilky vzhledem k plug-in hybridům (PHEV) a lithium-iontovým bateriím. V průběhu uplynulých měsíců a let se totiž objevovaly zprávy, že Toyota není k li-ion bateriím příliš vstřícná zejména s ohledem na bezpečnost (zatímco ostatní automobilky už je běžně využívají), a že ani plug-in hybridy nejsou ve firemním hledáčku na prvním místě. Irv na blogu píše: „Silně věříme v dostupnost plug-in hybridů pro některé typy využití, i v to, že budou poháněny lithium-iontovými bateriemi. Věříme v to tak silně, že plánujeme začít produkci plug-in hybridů už příští rok.“ Li-ion baterie si Toyota vyvinula sama, nicméně bude je vyrábět společně s Panasonicem ve společné továrně. Irv poukazuje na fakt, že jejich opatrný postup je dán skutečně s ohledem na spolehlivost při produkci v masovém měřítku. Dodal, že i během výroby PHEV bude Toyota i nadále studovat a vylepšovat technologii baterií, jejich produkce i způsobů, jakými lidé k plug-in hybridům přistupují. „Víme, že o PHEV je velký zájem. Chceme si jen být jistí, že to děláme správně. Je nám jasné, že uživatelé našich automobilů by to nechtěli jinak,“ dodal vcelku srozumitelně a logicky Irv.

Audi A1 Sportback

Plug-in hybrid Audi A1 v Paříži

Automobilka Audi z koncernu VW odhalila oficiálně podrobnosti o konceptu Audi A1 Sportback, který představí návštěvníkům Pařížského autosalonu. A kdyby byly parametry třeba i z poloviny nadsazené, jistě by se jednalo o průlomový model.

Bezmála čtyřmetrový vůz (přesně bez jednoho centimetru) pohání 1,4l motor TFSI s maximálním výkonem 110 kW. K němu je připojen elektromotor, který může v případě potřeby poskytnout 150 Nm a 20 kW. Při nízkých rychlostech se může A1 Sportback pohybovat pouze v elektrickém režimu. Dojezd je až neuvěřitelných 100 km, otázkou však zůstává, jak nízká je ona „nízká rychlost“ a jestli takové hodnoty nebylo dosaženo jen v laboratorních podmínkách.
Zrychlení na stovku za 7,9 s, maximální rychlost 200 km/h, průměrná spotřeba 3,9 l/100km a emise 92 g/km. To jsou ve stručnosti další parametry, které musí vyhovovat snad každému. Opravdu důležitou vlastností je možnost nabití li-ion baterií z obyčejné zásuvky. S tím by se měl vyvíjet snad každý hybrid, nemyslíte?

Subaru přestavilo nový plug-in elektromobil Stella

Automobilka využila summitu G8 k v japonských městech Hokkaido a Toyako k představení prototypu nového . Nový elektromobil využívá elektrický pohon z předchozího konceptu a kombinuje jej s existujícím modelem Stella. Výsledkem je praktičtější, pětidveřové auto, které se Subaru chystá testovat v pro uvedení na trh v nejbližších letech. Přitom elektromobilu R1e už probíhají přes dva roky, spolupracující Tokyo Electric Power Company využívá 40 těchto vozů jako součást . Stella nabízí dobití li-ion baterií na 80% za 15 minut při použití rychlonabíječky, jinak přes noc doma. Maximální rychlost je 100 km/h a dojezd 80 km.