V americkém Austinu, Texasu proběhl ve dnech 17. a 18. října veletrh a konference AltCar Expo zaměřená na alternativní enegie a dopravu. Proběhla zde celá řada diskusních panelů, jejíchž účastníci se zaměřovali především na v současné době nejrozšířenější typ alternativního pohonu – hybridy a konkrétně plug-in hybridy. Ty jsou totiž podle mnohých tou nejslibnější alternativou do budoucna. Aby se ale mohly skutečně masově rozšířit (v USA i dalších zemích), je třeba vyřešit mnoho otázek, které shrnují redaktoři magazínu Autobloggreen:
- Kolik plug-in hybridů dokáže současná rozvodná síť „utáhnout“ při započítání dodatečných, třeba obnovitelných zdrojů energie?
- Jaký vliv bude mít náhrada klasických automobilů se spalovacími motory za plug-in hybridy na emise skleníkových plynů?
- Je moudré vyměnit závislost na ropě ze zahraničí na bateriích ze zahraničí?
- Jaký vliv bude mít masové rozšíření plug-in hybridů na rozvodnou síť?
Některé odhady říkají, že současná americká rozvodná síť by dokázala utáhnout maximálně 158 milionů plug-in hybridů, což by ušetřilo 6,5 milionu barelů ropy denně, tedy 71% dnešní spotřeby. Největší problém ale v současné době údajně spočívá v rozvodných společnostech, kterých jsou v USA tisíce. Tyto společnosti musí najít společnou řeč, dohodnout se na standardech ne nepodobných například mobilním operátorům. Také samotní zákazníci se musí začít zajímat o to, kdo a jak a za kolik jim vlastně elektřinu prodává.V současné ekonomické situaci podle mnoha odborníků dává dokonalý smysl spolupráce výrobců automobilů, baterií, rozvodných společností a vlád. Právě tahle spolupráce bude základem budoucího rozvoje plug-in hybridů, ale samozřejmě i elektromobilů.
Zásadní je pro tento krok tvorba tzv. smartgrids neboli chytrých rozvodných sítí, které umožní spotřebičům obousměrnou komunikaci. Tj. kupříkladu zajistit, aby zákazníci skrze své spotřebiče – plug-in hybridy – vždy vědeli, za jakou cenu elektřinu kupují, a podle toho se mohli rozhodnout. Zároveň se chytrá rozvodná síť musí sama dokázat přizpůsobit aktuální zátěži, proto ostatně „chytrá“. Provozovatelé chytrých rozvodných sítí musí mít možnost monitorovat, co právě síť dělá, a to od zdroje energie až po spotřebič. A zároveň musejí být jednotlivé chytré rozvodné sítě každého provozovatele být schopné komunikovat jak mezi sebou, tak mezi různými spotřebiči. Jenže i v tomto ohledu zbývá vyřešit řadu problémů:
- Jak zajistit nabíjení plug-in hybridů, které nejsou zaparkované v garáži (na 247 milionů automobilů v USA dnes připadá pouze 53 milionů garáží?
- Jak vyřešit otázku bezpečnosti dobíjecích bodů či stanic (například při dešti apod.)?
- Jak zajistit, aby síť nezkolabovala při nočním zaparkování milionů automobilů do garáže?
Na konferenci AltCar Expo vstoupil mimo jiné Dr. Andy Frank, jeden z průkopníků konceptu plug-in hybridů, který před lety připravil plug-in verzi elektromobilu EV1 pro General Motors. Dostalo se také na otázky recyklace baterií, otázku ceny vybité baterie například elektromobilu Tesla Roadster. Obrovská sada lithium-iontových baterií už sice nedokáže pohánět automobil, ale jistě by se dalo najít jiné využití. A jakou má vlastně taková vybitá baterie cenu? Nad všemi těmito otázkami se na konferenci diskutovalo. Nakonec ale jednotliví přednášející došli k závěru, že za podmínek normální ekonomiky čeká plug-in hybridy světlá budoucnost. Nadále je však třeba pracovat na standardech, které umožní jejich rozšíření – jako je třeba jednotný nabíjecí konektor, obousměrná standardizovaná komunikace v rámci chytrých rozvodných sítí, podpora pro domácí infrastrukturu pro dobíjení. Mark Duvall z organizace EPRI (Institutu pro výzkum elektrické energie) řekl, že pokud se do osmi let dočkáme na amerických silnicích jednoho milionů plug-in hybridů, bude to úspěch a dodal, že je šance, že by se to mohlo stát už během pěti let. Zároveň dodal, že nikdy v minulosti se posun k alternativním palivům nepovedl, nicméně dnes, kdy je máme technologie a navíc jsou správně nastaveny také energetické, bezpečnostní, cenové a enviromentální páky, by to mohlo vyjít.