Brány 20.ročníku veletrhu Amper se dnes otevřely. Na brněnské výstaviště začaly proudit davy návštěvníků, kteří kromě elektrotechniky, elektroniky, automatizace a komunikace mohli pronikat také do tajů elektromobility.
foto: Hybrid.cz
Elektromobily mají na Amper překvapivě výsadní postavení. Letos se tam sešla flotila elektrických aut, kterou můžou závidět všechny ty autosalony co jich v České republice je.
Na speciálním place před pavilonem F na návštěvníky čekají elektromobily v čele s modelem Nissan Leaf. Dnes se na kus řeči se svým Leafem zastavil také František Kubiš, první soukromý majitel Leafu v ČR – viz. jeho test a články Jak jsem kupoval elektromobil 1 a 2).
Reportáž: veletrh Amper 2012 – den 0
Rozhovor: Boris Guič & Freeair o elektromobilitě a elektromotorech
Právě Leaf si získal srdce i hlasy odborné poroty, která na veletrhu Amper 2012 vyhlašovala cenu Elektromobil roku 2012. Protože šéfredaktor magazínu Hybrid.cz byl členem hodnotící komise, víme s předstihem, že cenu Elektromobil roku 2012 si odnáší právě Leaf. Na druhém místě skončil sériový hybrid Opel Ampera, třetí pak Peugeot iOn.
Dalšími členy byli odborní novináři PhDr. František Fiala, CSc., Jakub Rejlek, Tomáš Hyan, Petr Kološ, Mgr. Petr Jahoda, Ing. Josef Košťál, Ing. Stanislav Cieslar a Miroslav Minařík). Předsedou komise pak Jaromír Marušinec z Asociace elektromobilového průmyslu.
Která elektrická auta si ještě můžete na veletrhu Amper vyzkoušet? Určitě doporučujeme elektrickou dodávku Ford Transit Connect Electric. Ta mile překvapila v týdenním testu, který vyjde tento týden, nejen nás, ale na Amperu i všechny porotce, kteří měli možnost s ní jezdit.
Stojí za to svézt se také Amperou (viz. náš test), k dispozici je i Smart ED druhé generace. Ten u poroty propadl – druhá generace je prostě a jednoduše stále spíš testovací auto než elektromobil do provozu. Nicméně už letos se chystá Daimler nabídnout třetí generaci přímo koncovým zákazníkům, která nabídne vyšší rychlost, dojezd i komfort. Těšíme se, až si ji budeme moct vyzkoušet.
Na place je i Škoda Octavia Green E Line a Mia Electric, plus elektroskútr E.ON e-max 90. Všude kolem jsou pak k vidění dobíjecí stanice Schrack, včetně mobilní rychlodobíjecí stanice, která umožnila nedávný velký přejezd Praha – Brno po dálnici D1.
Uprostřed všeho elektromobilního mumraje má pak stánky energetická společnost E.ON, která na části stožáru vysokého napětí názorně předvádí servisní zásahy. Celé je to docela zajímavá podívaná!
foto: Hybrid.cz
V pavilonu P pak na návštěvníky čekají stánky společností. Např. ABB, která prezentuje své rychlodobíjecí stanice (jednu už má v Praze u sídla PRE). Podle Jakuba Bradáče, zástupce společnosti Solar Center, se už letos dočkáme řady nových rychlodobíjecích stanic ABB v celé České republice. První vyrostou v Měříně a Velkém Meziříčí po obou stranách dálnice D1.
Postupně chce Solar Center pokrýt rychlodobíjecími stanicemi ABB celou republiku a vytvořit kompletní síť, kterou například nyní ABB zařizuje v Estonsku. Tato si objednala více než 200 rychlodobíjecích stanic a chce s nimi pokrýt celou svou rozlohu tak, aby – podobně jako je to s vysílači mobilního signálu – elektrická auta dosáhla skutečně všude.
Menší problém je, že Estonsko má v Evropě zdaleka nejvyšší podíl emisí z výroby elektřiny, ale to už je zase jiná pohádka. Tah v oblasti elektromobility je každopádně obdivuhodný.
Zpět ke společnosti Solar Center. Její celorepubliková síť rychldobíječek má být postavena na zajímavém obchodním modelu. Nabití “1 km” do elektromobilu totiž vyjde na 1 Kč. S tím, že provozovatelé si rychlodobíječku koupí za asi 750 000 Kč (bez instalace, kompletní balíček za cenu kolem milionu korun). Spotřebitelé si pak budou moct předplatit jistý kredit, a ten průběžně u stanic utrácet.
Otázkou je, jak bude řešena skutečnost, že energie k ujetí jednoho kilometru je u každého elektromobilu odlišná. Ale na to se zeptáme Jakuba Bradáče už zítra v podrobnějším rozhovoru.
foto: Hybrid.cz
Kromě ABB je zajímavý také stánek společnosti ENSTO, která taktéž prezentuje dobíjecí stanice a stojany – ty aktuálně využívá v Praze společnost PRE. Kromě toho lze na stánku ENSTO také narazit na nový model elektroskútru Vectrix. Další zprávy již zítra!
Jak se Ampera chova ve 120
Jak se Ampera chova ve 120 km/h? Asi jako vykonny benzinovy sedan stredni tidy. Auto je tiche, „pevne“, jede rovne a neni treba jej volantem honit ze strany na stranu (obvykla slabina malych kompaktu)… Ampera je proste jako „auto“ velmi dobrym liftbackem nizsi stredni tridy – a jako „elektromobil“ ci „hybrid“ velmi dobrym elektromobilem ci hybridem. Nejlepsi je vyzkouset – moznosti byla uz docela dost – a az nekdy v kvetnu prijdou Ampery do dealerstvi Opel, bude to uz docela jednoduche…
Nie je mi jasné, prečo
Nie je mi jasné, prečo Opel Ampera získal 2. miesto v súťaži „elektromobil roku“, keď to vlastne ani nie je elektromobil, ale plug-in hybrid.
Ano, to je otázka, kterou
Ano, to je otázka, kterou jsme si v hodnotící komisi kladli také. Opel/koncern GM prostě jde cestou, kdy tvrdohlavě razí označení Chevroletu Volt/Opelu Ampera jako elektromobilu. Faktem je, že auto na prvních 30-80 km jako elektromobil fungovat může – a pokud vám tato vzdálenost stačí na denní dojezd, pak se z něj de-facto elektromobil stává. Spalovací motor v zapojení sériového hybridu pak funguje skutečně jen jako záložní zdroj energie v případě neočekávané situace.
A správa sa to ako
A správa sa to ako elektromobil aj povedzme pri rýchlosti 120 km/h? Pretože to je dosť podstatné. Ak denne dochádzam 2 km do práce, tak môžem tvrdiť, že aj Prius je čistý elektromobil 🙂