Pan František Kubiš je dlouholetým nadšencem do elektromobility. Historie jeho pokusů o zakoupení sériově vyráběného elektromobilu sahá až do roku 2002. Tehdy se mu samozřejmě nic takového nepodařilo. Uspěl teprve koncem roku 2011. Přinášíme jeho příběh.
foto: Hybrid.cz
Historie mých pokusů o zakoupení sériově vyráběného elektromobilu sahá do roku 2002. Byla to doba, kdy General Motors zabíjel svůj první elektromobil a patenty na výrobu akumulátorů prodal Chevronu.
Tehdy jsem samozřejmě žádný použitelný elektromobil neměl šanci sehnat, a tak jsem se nechal přemluvit pro svoje poslední auto se spalovacím motorem. Byl to Peugeot 307SW, 2.0 HDi s filtrem pevných částic, tehdy označovaný přívlastky “nejčistší a nejekologičtější”.
Elektromobily na českém trhu: blýská se na lepší časy?
Následovalo šestileté období, kdy jsem nákup nového auta neřešil. Až do května 2008, kdy jsem se na internetu dostal ke zprávě, že Citroen bude vyrábět elektromobil. Obratem jsem napsal e-mail do Citroenu. Odpověděli, že jedinou “ekologickou” alternativou kterou mi mohou nabídnout je Berlingo na zemní plyn. 🙂
Od té doby, pokaždé když jsem našel na internetu článek, že nějaká automobilka představila nějaký elektromobil obratem psal dané automobilce s žádostí o zakoupení představovaného vozidla.
Následuje stručný popis některých mých pokusů a odpovědí na ně:
25.5.2008: Subaru – model “R1e” – bez odpovědi … to jsem ještě nebyl neodbytný
18.1.2009: Mercedes – model “Blue Zero” – bez odpovědi … pokus opakován 25.1.2009
20.1.2009: Mitsubishi– model “iMiEV” – bez odpovědi … pokus opakován 16.5.2009
25.1.2009: Mercedes – model “BlueZero” – bez odpovědi … dotaz poslán i na lokální prodejce jeden z nich odpověděl
25.1.2009: prodejce Mercedes – model “BlueZero”: nemáme informace + slib že zjistí co se dá. Dotaz opakován 10.4.2009
4.2.2009: BMW – model “Mini E”: uvedený model se do Evropy ani nedostane + slib informovat o vývoji elektromobilů BMW
10.4.2009: prodejce Mercedes – jakýkoli elektromobil: v roce 2009 se nechystá žádný elektromobil – dotaz opakován 31.8.2010
1.5.2009: Citroen – “Citroën C1 ev’ie”: nemáme bližší informace, žádný elektromobil pro Českou republiku není k dispozici
7.5.2009: Renault – “Renault Kangoo Z.E.”: v ČR nejsou dobíjecí stanice, elektromobily se ještě min. 2 roky nebudou prodávat
16.5.2009: Mitsubishi – model “iMiEV” – bez odpovědi … pokus opakován 8.6.2009
8.6.2009: Mitsubishi – model “iMiEV”: bude po roce 2010 na vybraných evropských trzích
8.9.2009: Peugeot – “Peugeot iOn”: jakékoli další informace nemáme k dispozici – dotaz opakován o rok později 18.9.2010
19.10.2009: Volvo – “Volvo ReCharge Concept”: jedná se o koncept pokud by se měl vyrábět elektromobil budeme informovat
9.7.2010: Citroen – “C-zero”: budeme Vás informovat …
15.7.2010: přichází první příslib možného dodání C-zero s termínem v roce 2011
15.7.2010: Citroen – potvrzuji písemně vážnost svého zájmu a ochotu zaplatit 900 000 Kč pokud dodají vozidlo do konce roku 2010
16.7.2010: BMW – posílá tiskovou zprávu o plánovaném “Active E”
18.7.2010: BMW – “Active E” – bez odpovědi … pokus opakován 9.8.2010
9.8.2010: BMW – “Active E”: telefonem: vyrobené vozidla jsou pouze pro testovací účely, není šance dostat se k vozidlu
29.8.2010: Citroen – dostávám PDF katalog s parametry vozu C-zero, ale termín dodání není znám (snad březen-duben 2011)
31.8.2010: prodejce Mercedes – “Mercedes Třídy A” – bez odpovědi … dotaz opakován 6.9.2010
6.9.2010: prodejce Mercedes: vyrobí se 500 vozidel pouze pro testování, do prodeje nepůjdou. Snad bude v roce 2012 Smart ED.
9.9.2010: Peugeot – “Peugeot iOn” – bez odpovědi … pokus opakován 18.9.2010
18.9.2010: Nissan – “LEAF”: zatím se nebude dovážet do ČR, ale lze se registrovat do pořadníku v Portugalsku
18.9.2010: Chevrolet – “Volt” – bez odpovědi … dotaz opakován 27.9.2010
18.9.2010: Peugeot – “Peugeot iOn” – bez odpovědi
19.9.2010: SAAB – “9-3 ePower” – bez odpovědi
20.9.2010: Nissan Portugal – “Leaf”: vyplňuji registraci bez potvrzení. Možné dodání duben-červenec 2011, cena 35640 EUR
29.9.2010: Citroen – “C-zero”: příslib vozu na březen-duben 2011 za cenu 35 460 EUR
29.9.2010: Citroen – “C-zero”: odpovídám, že pokud vozidlo nedodají do konce 2010 tak raději vezmu Nissan LEAF
30.9.2010: Škoda – “Octavie Electric Kombi”: bude pouze testovací série + nelze se dostat do testovací skupiny
30.9.2010: Nissan Portugal – “LEAF”: vyplňuji registraci a platím poplatek 300 EUR – získávám číslo reservace: I100128 a předpokládaný termín dodání duben-červenec 2011
—
Jak proběhlo zakoupení samotného Nissanu Leaf se dozvíte ve druhém díle už zítra.
Pan Kubiš je navíc nadšeným podporovatelem obnovitelných zdrojů energie a provozuje vlastní střešní solární elektrárnu, ze které svůj elektromobil dobíjí. Jak však sám dodává, hlavním důvodem proč vůbec o elektromobil usiloval je snaha podpořit vývoj vozidel, které už dávno mohly překonat auta se spalovacím motorem.
Ak ide o nové
Ak ide o nové elektromobily, tak som na mobile.de narazil na úplne nový Renault Fluence Z.E. za necelých 30 000€ s DPH, takže aj individuálny import z Nemecka je vcelku dobré riešenie.
U Renaultu doporučuji
U Renaultu doporučuji zjistit jestli se jedná o vozidlo včetně baterií. Renault totiž prosazuje politiku pronájmu baterií. V případě, že jsou baterie pouze pronajaty, pak doporučuji ověřit kdo platí škodu na baterii v případě havárie.
Vim ze je to o penezich ale
Vim ze je to o penezich ale jiz v roce 2008 jsem projevil zajem o Teslu Roadster a v unoru 2009 jsem byl na predvadeci jizde ve Vidni.Od te doby jsem zamilovan do cisteho elektromobilu,bohuzel vsak cena Tesly Roadster se vysplhala nakonec pro me do nedostupnych vysin a tak cekam na Model S.Myslim ze hybrid nema smysl,smazava hlavni vyhodu elektromobilu a tim je jednoduchost(absence slozitych prevodovek,spalovacich motoru atd.)Z cehoz automobilky zijou-nahradni dily.Proto se tvari ze cistej elektomobil s velkym dojezdem nelze…jak je videt u Modelu S tak lze!Nenechte se od automobilek vmanevrovat do jejich hry!Chtejte ciste elektricke auta!
A az jednou za rok budete chtit jet nekam dal nez 400 km(Model S) tak si z usetrenych penez pujcte auto z pujcovny! 😉
Pisatel bude asi jeden s
Pisatel bude asi jeden s prvnich majitelú NISANu LEAF v CR. Tet se USA rozjíždi prodeje nové TESLY S .To je velmi technicky zajimavé auto které je obrovský skok kupředu a dokazuje ostatním že to jde . Až 480 km dojezd výborné zrychleni a 8 let zaruka na akumulátor bez omezeni ujetých kilometrú .Prostě auto snú.Amíci maji benín skoro o polovinu levnější než u nás a přesto pochopili že je nutná změna přeorientovat se na jiný pohon .Je to země protikladú na jedne straně mají super žíznivá auta a na straně druhé super úsporná.Uvidíme jestli SKODOVCE, WV povolí v roce 2014 výrobu El.CiTiGo.Stastnému majiteli přeji spousty spokojených kilometrú bez nehod.
Skoro bych si dovolil
Skoro bych si dovolil tvrdit, že je prvním majitelem Leafu v ČR. Jisté to ale není, nemáme ověřeno.
Asi mate pravdu.A je to
Asi mate pravdu.A je to dobře.Anabaze s obstaranim elektromobilu mne trochu zaskočila,ale asi je možna.V historii Hybridu cz. jste psal o podobnem majiteli elektromobilu z Hostinneho ktery by měl vlastnit Citroena.Každopadně jak se ukazuje elektromobilita v tom pravem slova smyslu nebude ještě dlouho pro nactilete vyučence a vystudovance,těm bude ještě dlouho asi stačit skutr nebo elektrokolo.-Každopadně oběma panum fandim a přeji bezproblemovy provoz.
To já to vidím přesně
To já to vidím přesně opačně – proto chci „podpořit“ automobilky aby věděli, že to má smysl. Moje volba byla Volt (právě kvůli víkendovému ježdění na chalupy)
Skor Prius,Auris,alebo Yaris
Skor Prius,Auris,alebo Yaris HSD a prestavba u EVC group na lifepo4 baterie.Stale sa mi zda hybridna kombinacia zatial lepsie riesenie, denne trasy jazdim na elektriku a na dlhsiu trasu nepotrebujem druhe auto.Stacil by mi dojazd aj 30km na elkektrinu..to mi staci po meste a ak by som siel povedzme trasu 100km aj tak by som siel tretinu zadarmo 🙂
EVC ti Auris ani Yaris
EVC ti Auris ani Yaris dokonce ani Prius neupraví. Pouze stary typ Priusu.
Skor by som povedal ze
Skor by som povedal ze zatial upravovali len stary Prius..ale vsetko je raz prvy krat :)…aj pri starom priuse to iste nebolo jednoduche…ale v principe by to malo ist aj pri novsich modeloch..nevraviac o tom ze Auris HSD ma nizsie napetie baterie a teda staci menej blokov.
to bych spíš přemýšlel
to bych spíš přemýšlel o přestavbě od EVC Group, než se prodejcům automobilů „vnucovat“ že chci od nich něco koupit
to bych spíš přemýšlel
to bych spíš přemýšlel o přestavbě od EVC Group, než se prodejcům automobilů „vnucovat“ že chci od nich něco koupit