V pátek v ranních hodinách měli Pražané jedinečnou možnost popovídat si s posádkou elektromobilu, který si do střední Evropy proklestil cestu až z Šanghaje a ukončí ji v Paříži. Jde o druhou misi iniciativy Venturi Global Challenges monacké automobilky Venturi.
Upravený elektromobil Citroen Berlingo, který se vyjímal na Novotného lávce přímo v centru historické Prahy, je výsledkem spolupráce automobilek PSA Peugeot Citroenv a Venturi Automobiles. Jde o stejný model elektrického auta, které momentálně testuje francouzská pošta pro praktické nasazení.
Související články:
Rekord: elektromobilem z Šanghaje do Paříže
Pařížský autosalon: Venturi Volage – auto pro digitální budoucnost!
Technici ve Venturi jej však vybavili speciálními Zebra bateriemi (Nikl-sodík-chloridovými) díky kterým může na jedno nabití bezpečně ujet něco přes 400 km. Celkem se v autě nacházejí tři, z toho dvě nestandardně vzadu za nabíjecí soustavou. Ta nabije auto na 80% během pěti hodin ze standardní 220V 16A zásuvky. Asynchronní třífázový motor dává max. výkon 42 kW.
Přestože maximální rychlost automobilu je 110 km/h, posádka v podobě řidiče Xaviera Chevrina a navigátorky Géraldine Gabin nám prozradila, že povětšinu času udržovali rychlost kolem 60 km/h. Rychleji se ostatně ani v poušti Gobi jet nedá, natož pak po silnicích Kazachstánu či jižních oblastí Ruska.
Cesta, která měla mimo jiné připomenout tzv. „žlutou výpravu“ slavného André Citroena z roku 1931, začala slavnostně v Šanghaji na světové výstavě Expo 2010. Odtamtud, ze stánku Monackého knížectví, elektromobil 2. května 2010 vyrazil na svou 13 400 km dlouhou cestu. Jak nám prozradila navigátorka Géraldine, vyznat se v západní Číně bylo o dost snažší, než v té východní. Právě ona musela dopodrobna celou cestu naplánovat, aby bylo vždy kde nabít elektřinu.
Související články:
Venturi + PSA = elektromobily pro francouzskou poštu
Rozhovor: Jan Vejbor, ředitel občanského sdružení Elektromobily
To se naštěstí zadařilo prakticky bez jediného problému. V těch nejodlehlejších částech světa sice elektřinu občas dodávaly třeba i dieselové generátory, ale elektrické auto se vždy nakonec posunulo tam kam mělo. Po více než dvou měsících na cestě se na pozvání Občanského sdružení Elektromobily zastavilo také v Praze. Šlo celkem o jedenapadesátou zastávku, z toho druhou v ČR. První byla již v Olomouci.
Xavier Chevrin nám ale potvrdil, že je to poprvé, co si jich všimlo nějaké oborové sdružení. V Číně, Kazachstánu, Rusku, Ukrajině ani Polsku se jim předtím žádného takovéhoto „oficiálního“ uvítání nedostalo. Chevrin se rozpovídal také o genezi samotné cesty. Připomněl, že to byl on spolu s Géraldine, kdo zorganizoval tzv. „Zelenou výpravu“ na elektrickém skútru z Paříže do Almaty v Kazachstánu.
Chevrina, toho času univerzitního profesora, později napadlo, že by nebylo špatné něco podobného zopakovat s elektrickým autem, a tak zkoušel obesílat různé francouzského automobilky. U žádné se nesetkal s pochopením, manažeři mu odepisovali obvyklé „Je to skvělý nápad, ale…“. Až když si jeho emailu v emailovém koši náhodou všimnul šéf automobilky Venturi, mohla se cesta doopravdy uskutečnit. Zbytek cesty můžete sledovat na jejich online blogu www.shanghai-to-paris-en.blogspot.com.
Baterie o kapacitě na 400
Baterie o kapacitě na 400 km nelze nabít za 5 hodin z jedné fáze 16 A.
Jaromír Vegr – EKOLO elektromobily
Jedině, že by byla
Jedině, že by byla myšlena standardní 3 fázová zásuvka 3x220V. Pak je to 3 x 220V x 16A x 5h / 0,8 = 66kWh. Na 66kWh se 400km ujede bez problémů.
Však se tam také píše,
Však se tam také píše, že „na 80% kapacity“.
Pane redaktore, ani na 80%
Pane redaktore, ani na 80% kapacity to ze zásuvky 220V, ani 230V nelze nabít. Jak spočítal Fanda, nabije se ze tří fází 66 kWh, ale 2tunové auto potřebuje na 400 km 80 kWh. 80% kapacity se v praxi využívá , aby se baterie nezatěžovaly hlubokými cykly a proto by to mělo být tak, že kapacita baterie je 100kWh. Nevím jaká je, setkání s Venturi mi nebylo panem bývalým ředitelem umožněno. Vy jste tam byl snad máte více informací.
Jaromír Vegr – EKOLO elektromobily