Nová verze elektromobilu Leaf ujede dál, bude stát míň

Nová verze elektromobilu Nissan Leaf pro rok 2013 bude podle několika zdrojů disponovat dojezdem přes 250 km a výrazně nižší cenou než verze současná. Dojezd je samozřejmě měřen dle japonských norem. Dle těch amerických (EPA) by to bylo asi 145 km. Nissan ale slibuje, že za každého počasí. Navíc se objeví i verze s nižším dojezdem – a podstatně nižší cenou.

Nádherné fotky elektromobilu Nissan Leaf nafotil pro pana Kubiše, jednoho z prvních majitelů Leafu v ČR, zkušený rallye fotograf Ondřej Zeman
foto: Ondřej Zeman (viz. galerie)

Elektromobil Nissan Leaf už jezdí po světě jako luxusní limuzína a má rekord v couvání. Prodeje, zejména v , ale nejdou tak, jak se očekávalo – v současné době se prodávají stovky kusů auta měsíčně. Nová verze elektroauta pro rok 2013 by to měla pomoct změnit.

Spekulovalo se, že Nissan začne Leaf prodávat bez baterií, podobně jako to dělá konkurenční Renault se svými elektrickými auty. To zatím nebylo potvrzeno, ale ani vyvráceno. Co však už víme je fakt, že nový Leaf bude volitelně obsahovat také 6,6kW dobíječku (aby se vyrovnal Ford Focus Electric), kožené sedačky a efektivnější topení.

Podle magazínu GreenCarReports z Japonska přicházejí zprávy o tom, že Nissan by mohl nabídnout dvě verze elektromobilu Nissan Leaf pro rok 2013: jednu s výrazně vyšším dojezdem – podle japonských norem přes 250 km na jedno nabití, druhou, výrazně levnější, dost možná určenou pouze pro Japonsko.

Současná verze je v japonském testovacím cyklu ohodnocena dojezdem 200 km, takže je nutné brát “japonská” čísla opravdu s rezervou. Díky čemu ale dosáhne Leaf čtvrtinového zvýšení dojezdu? Především díky efektivnějšímu elektromotoru a li-ion bateriím s lepším výkonem.

Pokud by se Nissanu s novou verzí elektromobilu Leaf skutečně podařilo dosáhnout EPA certifikovaného dojezdu kolem 90 mil (asi 145 km), znamenalo by to vyšší dojezd než Ford Focus Electric (76 mil = 121 km), Coda Sedan (88 mil = 141 km) i Honda (82 mil = 131 km). Mitsubishi i má certifikovaný dojezd 62/98 mil (99/157 km, vyšší má v LA4 cyklu).

Na konci listopadu 2011 měl Nissan prodáno 20 000 kusů elektromobilů Leaf. Od té doby sice prodej v USA spíš stagnoval nebo klesal, ale Leaf se dnes prodává prakticky na celém světě. Do začátku července 2012 se údajně celosvětově prodalo přes 32 000 aut. Nejvíce v Japonsku (13 000 do dubna 2012), USA (12 800 do června 2012) a Evropě (přes 3000, z toho v Norsku 1449 do června 2012 a Británii s 978 do června 2012).

Na první verzi si tedy Nissan ověřil, že dokáže vyrobit a prodat. Na nových verzích, které se mají vyrábět jak v Japonsku, tak především ve dvou nových továrnách v USA (Smyrna, Tennessee) a Británii (Sunderland). Tam se má začít vyrábět už nová verze Leafu od prosince 2012. Nissan si od toho slibuje výrazně zvýšení prodejů, především díky nižší ceně, která bude umožněna právě lokalizovanou výrobou.

Splní se díky novému Leaf sen (a jistě nejen jeho) a elektromobily do roku 2020 obsadí 10 % trhu? Držíme palce.

Napsat komentář