Elon Musk, šéf Tesla Motors: do 20 let bude víc než polovina nových aut elektrická

Když Elon Musk mluví, je dobré poslouchat. Na tiskovce 22. června 2012 u příležitosti předání klíčků k prvním vyrobeným vozům Tesla Model S podle Reuters řekl, že ‘do 20 let bude víc než polovina nových aut elektrická’. Tzn. že každé minimálně druhé nově vyrobené auto v roce 2032 bude plně elektrické. Musk své předpovědí věří. Ostatně, vsadil na ni část své kariéry a jmění.

Tesla Model S – elektrické , o kterém dnes v mluví každý
foto: Tesla Motors

Elon Musk spoluzaložil PayPal, který pak prodal společnosti eBay. Následně založil Tesla Motors a společnost SpaceX, která vypustila do vesmíru první soukromou vesmírnou loď, která zakotvila u Mezinárodní vesmírné stanice. Není divu, že se stal předobrazem filmového Tonyho Starka čili Ironmana.

Dokonce i jeho dnes už bývalá žena Justine o něm prohlásila jen složitě přeložitelné: “Yes, Elon has huge steel balls. He truly does.” A co říká Musk? Ponechme jeho soukromý život protentokrát stranou. Na výše zmíněné tiskovce dodal, že jeho předpověď nemusí dokonce nastat až za 20 let, ale klidně za 12 až 15 let.

Jeho automobilka Tesla Motors jen letos dodá 5000 elektromobilů Model S. Objednávky má přitom na 10 000 a když si auto dnes objednáte, počkáte si téměř rok. Už příští rok chce Musk prodat až 20 000 vozů. Minimálně cena Model S začíná na $49 900. Oficiálně udávaný dojezd je až 480 km na jedno nabití.

51 Comments on “Elon Musk, šéf Tesla Motors: do 20 let bude víc než polovina nových aut elektrická”

  1. Mnó, zrovna jsem se vrátil
    Mnó, zrovna jsem se vrátil od vody a koukám, že nejsem jediný kdo má úžeh:). A já sem si onehdy říkal proč mu tak křivdí a nazývají ho pohádkářem. Jsou jen dvě možnosti :
    1) Musk je fantasta úplně mimo realitu.
    2) Musk není fantasta a zná nějaké nové akumulátory, které já ne.

    V případě druhé možnosti se mu omlouvám.

    1. Nevim jake akumulatory znate
      Nevim jake akumulatory znate Vy, ale ja bych jeste videl i dalsi moznosti:
      3)Musk sazi na luxus, vykon, plynulost jizdy a znamou vlastnost lidi, ze vzdy chcou neco, co jen tak nekdo nema
      V kombinaci s:
      4)Musk ma viru v postupne vylepsovani akumulatoru o 8-10% za rok

    1. Myslím že je to spíš
      Myslím že je to spíš zpráva pro investory a způsob jak ovlivnit cenu akcií společnosti, než nějaký odhad založený na seriózním výzkumu. V tomto se Musk zjevně poučil u politiků a ví že „slibem nezarmoutíš“. Všichni ví že ropa bude docházet a tak si všechny alternativy chtějí ukousnout co největší kus koláče. Jestli takové prohlášení opravdu pomůže je otázka, ale snad Musk ví co dělá.

  2. Takhle rychle to nepůjde.
    Takhle rychle to nepůjde. Daňová soustava mnoha zemí je závislá na příjmu z paliv, takže až budou mit elektromobily víc jak 5%, tak si jich státy začnou všímat a dotace se změní na nějaký dodatečný způsob zdanění. Ekonomie státu není zas tak složitá:).

    1. Přesně tak.
      Jo jo, v

      Přesně tak.
      Jo jo, v budoucnu se hezky bude danit elektrika pro elektromobily, i když budou to mít složitější než u nafty a benzínu tam to není žádná věda. 😀 Největší katastrofa pro stát bude jak si svou denní spotřebu lidé na vesnicích prokryjí z obnovitelných zdrojů. 😀

          1. Elektronické mýto a je
            Elektronické mýto a je vymalováno. Pásmově rozlišit elektřinu na topení a pohon spotřebičů a na dobíjení elektromobilů je technicky neřešitelné. Kromě toho stejně během několika let bude mít každý dům na střeše solár, doba návratnosti už se začíná blížit realistickým požadavkům.

            Mýto je elegantní způsob a navíc spravedlivý, pokud se správně nastaví nějaké proporce k velikosti/hmotnosti vozidla. A spalovačům bych k tomu klidně ještě nechal i tu spotřební daň, protože pak budou v podstatě stejná kategorie jako kuřáci 😀

            1. Myšlenka hezká, otázkou
              Myšlenka hezká, otázkou zda je realizovatelná a cena za zřízení by nepřevýšila hodnotu tohoto projektu. Stačí se podívat na mýto na dálnicích jaké jsou s tím problémy. Jediné řešení je mýto přes satelitní systém. Popravdě musím říct, že bych nebyl zrovna odvázaný, že nějaká soukromá firma může sledovat kde se pohybuji. Tento systém by šel určitě velmi rychle vyřadit z provozu. 🙂

              1. Mýtná krabička se dá
                Mýtná krabička se dá udělat anonymně a například dobíjet podobně jako mobil. Když vezmete, že dneska je na každém rohu i silnicích tolik kamer o kterých v mnohých případech ani nevíte a které dneska umí přečíst SPZ jako nic a brzo budou běžně rozpoznávat i obličeje…

  3. Takhle rychle to nepůjde.
    Takhle rychle to nepůjde. Daňová soustava mnoha zemí je závislá na příjmu z paliv, takže až budou mit elektromobily víc jak 5%, tak si jich státy začnou všímat a dotace se změní na nějaký dodatečný způsob zdanění. Ekonomie státu není zas tak složitá:).

  4. Takhle rychle to nepůjde.
    Takhle rychle to nepůjde. Daňová soustava mnoha zemí je závislá na příjmu z paliv, takže až budou mit elektromobily víc jak 5%, tak si jich státy začnou všímat a dotace se změní na nějaký dodatečný způsob zdanění. Ekonomie státu není zas tak složitá:).

    1. V roce 2017 se pocita s
      V roce 2017 se pocita s prvnim ,,1 milionem,, EV a v roce 2018 se pocita z rocni produkci 1,7 milionu EV.
      Obamova adm. pocitala s prvnim milionem EV v USA v roce 2015 ale uz ted je jasne ze se to uzkutecni az pozdeji v roce 2016-2017.
      Nic mene uz kolem roku 2020 to pojede ve velkem.
      To je duvodem proc automobilky honem rychle zacinaji zkupovat patenty a delat dohody na pouzivani EV technlogii a samozrejme spolecny vyzkum.

  5. Doufám, že každému, kdo
    Doufám, že každému, kdo tu občas diskutuje, je jasné, že se sem nastěhoval nějakej chudák, co nedokáže diskutovat bez urážení spoludiskutujících, používá cizií nicky, zkrátka internetovej póvl. Pár dní sem nebudu psát, než se to tady vydesinfikuje.

  6. No je videt, ze jen zavist.
    No je videt, ze jen zavist. Elon Musk neco dokazal a nepotrebuje dokazovat, ze se zpozdi o par mesicu. Co to je zpozdeni 6 mesicu? Nic v porovnani s tim co dokazal.

    Jen postavit vlastni raketu, se kterou vyletel do vesmiru! to je vec, o ktere se kazdemu jen sni a kterou dokazali jen nejvetsi staty na svete!

    A vy mu tady vytykate par mesicu zpozdeni? to je tak smesny…
    Jen zavidite jeho uspech.

    Ted vydava elektromobili a podle me vsadil na spravnou kartu, protoze vsem ostatnim vytrel zrak a ujizdi vlak.

    Ostatne uvadeni novych widli Microsoft zpozduje pravidelne o nekolik roku tak, aby mel co kopirovat a aby ostatni to mohli vymyslet a naprogramovat a on to jen okopiroval. Co vlastne Microsoft noveho predvedl? Skoro nic. Takovy Apple, nebo Google to jsou firmy, ktere vyvijeji vlastni programy , vlastni vyrobky, ty se nemaji zac stydet.

    Elon Musk je jako Google, jde do toho s nasazenim a s cilem.

    Protoze, proc si kdejaky miliardar nepostavil vlastni raketu uz driv? Prachy na to urcite meli, to problem neni. Problem je v tom, ze na to nikdo nema kokule.

    Tak tu Muskovi zavidte, mate co.

  7. Muskovi předpovědi se už
    Muskovi předpovědi se už mnohokrát nevyplnily jako např. datumy uvedení vozů a jejich prodeje. On jen spoléhá na krátkou paměť posluchačů – změní informace na webu a doufá, že ty staré si nikdo nestáhl/nezapamatoval. Osobně bych řekl, že do 40 let by na 50% mohli dosáhnout a těch jeho 12 let jasně ukazuje, jaký je to populista. To je předpověď úplně mimo realitu.

      1. Ackoli se obvykle Elona
        Ackoli se obvykle Elona Muska zastavam kde muzu, neni pravda ze zacal prodavat driv nez planoval… Prvni plany byly na rok 2011, zacal v cervnu 2012, spozdil se tedy o 6 mesicu.
        Techto 6 mesicu zpozdeni bych ale nevidel jako velkou tragedii, je to bezna vec u novych produktu ve vsech oborech obzvlaste kdyz se musi naplanovat business za vic nez 10.000.000.000Kc 🙂

      2. Tesla Model S: prodej začne
        Tesla Model S: prodej začne předčasně? Spíš s jedenapůlročním zpožděním

        Jak začít dodávat nový model dříve, než bylo avizováno? Stačí vše odložit o osmnáct měsíců a pak zahájit prodeje po sedmnácti, s měsíčním předstihem.
        citace, jejíž zdroj si snad dokážete najít.

        1. – Proc by ctenar mel neco
          – Proc by ctenar mel neco hledat? K dobre praxi patri automaticky prikladat zdroj pokud se z nej cituje. Napriklad zde je inkriminovany obrazek.
          – Druha dobre zavedena praxe je, ze citovany text se nejak viditelne oddeli od zbytku, obvykle uvozovkami nebo kurzivou.
          – A abych jen nekritizoval formalni stranku veci tak musim dodat ze rok 2011 je od Ledna do Prosince a tedy spozdeni bylo jen 6 mesicu nikoli 18.

    1. Ano Musk se spletl. Pletou
      Ano Musk se spletl. Pletou se i šéfové renomovaných automobilek při uvádění nových modelů a to dost často. Není to asi jednoduché vše ukočírovat.
      Co se týče prodejů 50% nových aut na elektropohon, tak já jsem snad ještě větší optimista než Musk. Stačí se jen podívat na poslední vývoj. Každá automobilka už má či urychleně uvádí na trh hybridy. A elektromobily budou rychle následovat.

      Já osobně nechápu to dělení na zastánce elektro a spalovačů.
      Vždyť elektromobil je další evoluční krok ve vývoji automobilu. Každý si koupí co se mu líbí. A že není elektromobil úplně bez chyb? To nejsou ani spalovače a ty už intezivně ladíme více než 100 let. A stále je co zlepšovat…

      1. Stačí se podívat, jak
        Stačí se podívat, jak dlouho jsou s náma hybridy (přes 10 let) a jak moc velký podíl na prodejích tvoří. Eletkromobil má ještě menší šanci než hybrid. Většina lidí chce normální dojezd (min. 400km) za normální cenu (do 700 tisíc Kč) a k tomu jsou elektromobily hodně daleko. Chce to revoluci v akumulátorech, ty dnešní Li-ion co používá Tesla Motors se nemají šanci prosadit ve větším měřítku. Buďte trochu soudní…

        1. Tak dojezd 400km už Model S
          Tak dojezd 400km už Model S nabízí. Takže není důvod tvrdit, že s dnešními Li-ionkami to nejde. Cena je jenom otázka sériovosti výroby. V okamžiku, kdy se vybudují velkokapacitní továrny na automobilové akumulátory a nasystí trh začne cena padat razantně. Je to stejné jako s fotovoltaickými články nebo jakoukoliv jinou elektronikou. Cena fotovoltaických článků padla za poslední tři roky na polovinu. Nebo např. Toyota Yaris Hybrid – dnes levnější než dýzl. Všechny tyto technologie mají jedno společné – od prvních průmyslových pokusů až po masovou velkovýrobu, nasycení trhu a pádu ceny k masové dostupnosti to trvalo řádově 15 let +- pár roků. S elektromobily to může trvat o pár let déle, protože vyžadují také infrastrukturu, ale nebojte. Ne o moc.

            1. To je maličko povrchní
              To je maličko povrchní pohled. Samotné články jsou stejné ( i když si nejsem jistý, zda si je Tesla nenechávala upravovat aby odpovídaly jejím potřebám. Co všek není stejné, a v čem je zásadní know-how Tesly je management baterií (SW i HW), konstrukce setu jeho chlazení atd. To vše je předmětem drahého vývoje a musí se zaplatit. V neposlední řadě chybí ve světě výrobní kapacita schopná masovou výrobu elektromobilů bateriemi zásobovat, protože v jednom autě je tolik baterií, kolik by stačilo jedné továrně na denní výrobu notebooků. Prostě chybí dostatek výrobních kapacit k naplnění trhu, který se díky elektromobilům zvětší na mnohonásobek současného trhu baterek.

                1. Kdybys rozuměl psanému
                  Kdybys rozuměl psanému textu, tak by jsi pochopil, že drahý je VÝVOJ a INVESTICE DO VÝROBY managementu baterií, což je vlastnost každé nové technologie. Proto např ESP stálo před 10ti lety v příplatkové výbavě 20tis Kč a dnes je mnohde v základu. Proto katalyzátor byl zpočátku ve výbavě pouze luxusních vozů a stál desítky tisíc Kč. Dnes ho má každý křáp.

                  A kdyb jsi se vzdělával v elektromobilech, tak by jsi věděl, že management baterií je příčina toho, proč Tesla, přestože baterie mají všichni stejné, dostane ze svých vozů mnohem více, než těch pár mastodontních automobilek, které se o elektromobil pokusily. Oni sami to považují za své největší know how.

                2. Spíš je má tesla v autech
                  Spíš je má tesla v autech asi 2x těžší(větší) než konkurence:))).

                3. Jak říkám, kdyby jste se
                  Jak říkám, kdyby jste se vzdělával, tak by jste věděl proč třeba dokážou nabíjet násobně rychleji než ostatní. A spoustu dalších věcí, které nevíte.

                4. No znal jsem automobilku co
                  No znal jsem automobilku co používala aku od A123 nebo nanosafe nebo altairnano (fakt už nevím) a ty se nabíjely ještě rychleji už v době příchodu tesla roadsteru, takže Tesla Motors není nejlepší.

                5. Jo máš pravdu, ale moc
                  Jo máš pravdu, ale moc kusů neprodali.

    2. Nevyčítejte odchylku
      Nevyčítejte odchylku menší než 16% v jeho více než 3 roky staré předpovědi. Nebýt jeho, tak dnes nejezdím v LEAFu a automobilky by nadále pouze předváděli HOAX na téma elektromobil. Když si k výhodám které dávají elektromobily přičtu faktor růstu ceny ropy, považuji za pravděpodobnější tu kratší předpověď. Místo hádání se, navrhuji sejít se za 15 let a zhodnotit jak to dopadlo 🙂

      1. 1) Kolik lidí v republice
        1) Kolik lidí v republice jezdí Leafem/elektromobilem? Ten nárůst by musel být obrovský, protože do 50% mají z dnešní necelé 0,1% dáááleko. A až se rozkřikne, že díky akumuátorům je jejich ekologičnost minimálně sporná, tak uvidíte.
        2) CNG.
        3) Jsem rád, že už umíte počítat s procenty, ale v tomto případě jde o to, že nějaké zpoždění bylo a ne jak velké.

      2. Předpověd je velmi
        Předpověd je velmi ambiciozní v některých zemích je reálná Někde elektromobilitě aktivně pomáhají .Také nějaká další ropná krize může radikálně změnit pohled kupujících .V CR je situace odlišná .Když si uvědomím například kolik lidí u nás bydlí ve městech a nemá možnost doma nabíjet .Tito lide nemají důvod elektromobil kupovat a je jich spousty.Rychlo nabíjeni bude zpoplatněno přirážkou za rychlost ( akumulátory tímto ale zkracují svou životnost).Velky problém vidím ve velkokapacitní výrobě akumulátorů a v základní surovině pro jejich výrobu .Pořád je tady LPG,CNG a kdo ví kam se posune vodíková infrastruktůra .Ještě se zkouší výroba paliv s uměle pěstovaných mořských řas. Ty nejchytřejší mozky planety se pěkně zapotí než tuto problematiku vyřeší.

        1. Nabíjení na sídlištích
          Nabíjení na sídlištích je pouze zdánlivý problém. Stačí aby každý potenciální zájemce o elektromobil napsal svému dodavateli elektřiny (adresa je na faktuře za elektřinu), nebo na ČEZ, že pokud by v místech kde typicky parkuje byla možnost nabíjení elektromobilu v období snížené sazby, tak by si elektromobil koupil. Možnost prodat přebytky elektřiny je natolik lákavá, že jakmile bude dostatek zájemců tak tu drobnou investici udělají.

Napsat komentář