Světová banka, resp. její dopravní oddělení, připravilo na duben novou studii s názvem „Čínský program vozů na nový pohon: výzvy a příležitosti“. Výstižný název třicetistránkový materiál, který optimisticky, a přesto podle nás výstižně ilustruje vývoj trhu automobilů na elektřinu.
Automobily na elektřinu se tentokrát myslí hybridy, plug-in hybridy, E-REV a čisté elektromobily. Studie představuje komplexní náhled na vývoj automobilového průmyslu pro příštích 10-25 let a není divu, že jednou z hlavních zemí, která má tento vývoj hnát kupředu je Čína.
Zástupci automobilového průmyslu ve svých křišťálových koulích vidí, že do roku 2025 budou elektrická auta zaujímat 2 až 25 % ročních prodejů aut. Konsensus se blíží 10 %. Výsledkem toho však budou obrovské změny napříč celým průmyslovým odvětvím.
Prodán milion hybridů Prius jen v USA
Duben 2011: prodáno 573 elektromobilů Nissan Leaf, 493 hybridů Chevrolet Volt
Studie začíná poměrně zajímavým pohledem na uplynulých 200 let. Za ty se světové HDP výšilo 100x, populace 6x, ale osobní mobilita vzrostla dokonce 1000x na 40 km na osobu na den. Elektrifikace dopravy je podle světové banky podpořena některými „megatrendy“, především rostoucí cenou ropy a důrazem na snížení emisí.
Podle výzkumu společnosti PRTM Research a OICA (Mezinárodní organizace výrobců motorových vozidel) vzroste do roku 2030 podíl elektrických aut (hybridů, plug-inů a elektromobilů) rapidně až k celkovým 80 %. Naopak podíl aut na klasická paliva se smrskne na dnes těžko představitelných 20 %.
Důvody jsou již zmíněné megatrendy: politika ochrany globálního klimatu, cena ropy a energetická nezávislost, stále vyšší urbanizace a znečištění ovzduší ve městech a v neposlední řadě také pokroky v oblasti technologie baterií. Zde Světová banka předpokládá, že už v roce 2020 bude cena někde u 325 dolarů za kWh z dnešních 800 dolarů za kWh.
Tento pokles dokládají srovnáním s rapidním poklesem cen fotovoltaických modulů během posledních 20 let. Zajímavé je také srovnání současných snah ve světě o nasazování alternativních pohonů: zatímco v USA vedou hybridy a plug-in hybridy typu Toyota Prius a Chevrolet Volt (zjevně kvůli řádově větším vzdálenostem), v Asii a Evropě se klade mnohem větší důraz na čisté elektromobily.
Prodej hybridních aut v USA výrazně stoupl
Obama: v roce 2015 bude na silnicích 1 milion elektrických aut
Když se podle zprávy sečtou všechny obory související s nástupem elektrické mobility – chytré sítě (smart grids) – myšleno samozřejmě bez celého obrovského průmyslu obnovitelných zdrojů, dobíjecí stanice, výroba baterií, dobíjecí stanice a řada dalších, bude mít do roku 2020 celé průmyslové odvětví hodnotu 250 mld. dolarů.
A to i přesto, že cena hybridních, plug-in hybridních aut i elektromobilů bude klesat, a to o 15 až 20 %, zatímco klasická benzinová/dieselová auta „zůstanou na svých“.
„Jakmile tyto produkty začnou dávat ekonomický smysl, myslíme si, že se jich ujme mnohem větší množství lidí než jen early adopters, tedy technologičtí nadšenci – ta pouhá odhadem 2-3 %,“ komentuje ve zprávě její spoluautor Oliver Hazimeh. Největší potenciá vidí Hazimeh, jak už bylo řečeno v Číně, kde pilotní programy čítají nikoliv desítky, ale tisíce elektrických automobilů.
Přitom ve svých predikcích počítá na rok 2020 s velmi realistickou cenou za barel ropy kolem 120 dolarů. Přitom pokud cena dosáhne 150 až 160 dolarů (předpovídat pravděpodobnost jakéhokoliv vývoje je však v současné době prakticky nemožné), bude to pro vývoj alternativních pohonů ještě mnohem příznivější.
Jak se tak divam po cinskych
Jak se tak divam po cinskych ulicich, nerad bych bral punum kristalove koule, ale tady ropu nic ani za 10 let nenahradi 🙁
A co přesně je „osobní
A co přesně je „osobní mobilita“, že to před 200 lety bylo 40 metrů na osobu na den? Jen cestami na záchod člověk za den ujde víc.
To není ve studii
To není ve studii upřesněno, nicméně lze tam najít zdroj těchto dat: Diaz-Bone 2005, after Nakicenovic, 2004. Stejný odkaz lze pak najít i v několika dalších studiích, např. First step in the intelligently networked car nebo Transport Demand Reduction (TDR). Jde o citaci německého sociologa Rainera Diaz-Bone.