Česká pošta rozváží zásilky elektromobilem

Místo benzinového auta budou ode dneška rozvážet pracovníci České poštyPraze zásilky elektromobilem Peugeot iOn. Auto mají v testovacím provozu od společnosti ČEZ, která České poště poskytla také jednu dobíjecí stanici.

Tomáš Chmelík, manažer útvaru čisté technologie ČEZ, předává klíčky od iOnu Janu Kubáskovi, řediteli odboru doprava České pošty
foto: ČEZ

Každodenní provoz v elektromobilu ve zhuštěné městské dopravě čeká některé zaměstnance České pošty v Praze. Ode dneška budou používat Peugeot iOn pro běžný rozvoj zásilek v oblasti své centrály, která má sídlo v Jindřišské ulici. Česká pošta bude mít v testovacím provozu vedle elektromobilu také jednu dobíjecí stanici pro normální dobíjení.

„Česká pošta se určitě nebrání celosvětovému trendu, kterým je postupná náhrada klasických pohonných hmot. Máme nejrozsáhlejší vozový park v zemi, je tedy logické, že zároveň hledáme cesty k možným úsporám při vyšší efektivitě využití vozidel. Pro městský provoz s krátkými pojezdovými trasami může být elektromobil řešením. V testovacím provozu proto chceme vyzkoušet, kolik kilometrů je v reálném prostředí schopen dojet, důležité jsou pro nás jeho celkové provozní náklady. O širším využití však lze uvažovat až s rozvojem a tedy dostupností dobíjecí sítě,“ říká Patrik Zeithaml, ředitel sekce řízení dopravy České pošty.

V České republice jde o první spolupráci tohoto typu mezi energetickou a zásilkovou společností. Výhody plynou pro oba subjekty – zatímco Česká pošta bude mezi prvními velkými podniky v Česku, které mají zkušenosti s provozem elektromobilu, ČEZ na oplátku získá prostor pro měření dat.

„U našich aut například sledujeme, kolik kilometrů ujedou na jedno dobití a v jakých cyklech se dobíjí. Zejména součinnost elektromobilu s našimi dobíjecími stanicemi je pro nás klíčová – každý elektromobil se v ulicích chová jinak, většinou podle hustoty provozu, a od toho se odvíjí také celková spotřeba. Proto jsme České poště poskytli také dobíjecí stanici a čip, který umožní dobíjení. Pracovníci Pošty totiž budou v autě jezdit každý den a takovou aktivitu musíme sledovat. Jsme si jisti, že získaná data budou důležitá pro rozvoj infrastruktury dobíjecích stanic,“ vysvětluje Tomáš Chmelík, manažer útvaru čisté technologie společnosti .

Doručování pošty v elektromobilech v zahraničí

Zatímco zásilkové společnosti v České republice využití elektrických vozidel teprve testují, v zahraničí tento koncept začíná být běžnou součástí poštovní přepravy. Například Norská pošta používá pro doručování zásilek elektrické dodávky více než rok. V ulicích Osla jezdí už několik desítek elektrických Fordů a podle odborníků se jejich počet brzy ještě zvýší.

Doručování balíčků v elektromobilu je populární také v Londýně. Poplatky za vjezd do centra této metropole totiž nemusí platit majitelé elektromobilů, a právě proto se několik zasilatelských firem rozhodlo pro svojí práci otestovat elektrické dodávky. Například mezinárodní společnost FedEx se v Londýně zaměřila na zkušební provoz Nissanu .

Ve Velké Británii využívají elektrická vozidla pro doručování zásilek i další firmy. Například společnosti , DHL nebo Royal Mail si pro tyto účely pořídily vozy značky od výrobců a . Stejný typ elektrického nákladního auta testuje také společnost ČEZ.

S elektrickou dodávkou jezdí také pracovníci kanadské pošty, kteří používají . Dojezd tohoto auta na jedno dobití je téměř 180 kilometrů a najednou dokáže uvézt až 2,3 tuny nákladu. O elektromobily rozšířila svůj vozový park také pošta v Japonsku, která pro rozvoj balíků a dopisů používá i hybridní auta.

tisková zpráva

Napsat komentář