PROFIL: Elon Musk – muž, který se nebojí riskovat

“Každý den se probouzím s přáním být Elon Musk,” praví jeden z komentářů pod mnoha rozhovory se zakladatelem Tesla Motors. Možná je to proto, že měl dva roky za manželku Talulah Riley. Spíš ale z toho důvodu, že dělá parádní elektromobily, střílí rakety do a chce kolonizovat Mars.

Elon Musk, šéf automobilky Tesla Motors, výrobce vesmírných raket SpaceX a předseda SolarCity
foto: Tesla Motors

Je mu 42 a směle se může řadit po bok velikánů typu či . Elon Musk se narodil v roce 1971 ve městě Pretoria v Jihoafrické republice. Brzy se naučil programovat, první počítač dostal v 10 letech, a svou první hru Blastar prodal za $500 když mu bylo 12.

Do armády ne

Jako nadšeného geeka ho ani trochu nelákala služba v armádě. Proti službě samotné podle svých slov nic nemá, ale v JAR v té době vládl stále ještě apartheid, a tak si asi dokážete představit vztah jihoafrické armády k černochům. Právě tohle vadilo prý Muskovi nejvíc. Rozhodl se totiž, i přes vůli svých rodičů, z Jihoafrické republiky odejít.

V 17 letech odešel z domova. Jeho cílem byly spojené státy, protože věřil a věří, že “tam jsou možné velké věci”. Nejprve ale nakrátko zakotvil v Kanadě, kde strávil dva roky na Královnině univerzitě v Kingstonu v Ontáriu. V roce 1992 přešel na Pennsylvánskou univerzitu, kde studoval fyziku a obchod. Stal se bakalářem fyziky.

V roce 1995 pokračoval na Stanford s cílem udělat si doktorát. Tam pobyl přesně dva dny. “V létě 1995 začalo být jasné, že internet je ta další velká věc,” vzpomíná v rozhovoru. Zavolal proto do Stanfordu, že si dá pauzu. Tamní děkan mu řekl, že je to asi naposledy co spolu mluví. “A taky to tak bylo.”

Není bez zajímavosti, že na školách se Musk zabýval vývojem superkondenzátorů pro elektromobily. Už tehdy ho tohle téma zajímalo. Přesto dal přednost internetu. “Mohl jsem strávit následujících pár let vývojem superkapacitorů a nakonec zjistit, že to nejde. Nebo zkusit něco úplně nového na internetu a uspět,” vysvětluje Musk v rozhovorech své rozhodnutí.

Vzhůru na internet

Elon Musk se svým bratrem Kimbalem rozjeli společnost Zip2. Ta poskytovala služby pro publikování obsahu na internetu novinovým společnostem, které tehdy pořád ještě byly až po uši v papíru. V roce 1999 koupila Zip2 společnost Compaq skrze svůj podnik AltaVista. Internetoví harcovníci si jistě vzpomenou na tento tehdy nejoblíbenější vyhledávač, který vzal rychle za své s příchodem společnosti Google. Ale to je jiná pohádka. Zisk pro Muska: $22 mil.

ZAJÍMAVOST: Musk vlastní pilotní licenci a český cvičný tryskový letoun Aero L-39. Zároveň se objevil v malé roličce pilota ve filmu Děkujeme, že kouříte.

Činorodý Musk se dál soustředil na internet. V březnu 1999 spoluzaložil webový portál zaměřený na finanční služby. Směřování bylo správné, ale ještě to nebylo tak docela ono. Teprve s pohlcením malé firmičky Confinity, které spunktoval právě Musk, mohli uživatelé nového portálu využívat i novinku v podobě online převádění peněz.

Právě tahle malá, zdánlivě podružná, ale u uživatelů nesmírně oblíbená funkce zavdala vznik online platebního PayPal. Ten Musk a jeho společníci v říjnu roku 2002 prodali tehdy začínajícímu gigantu eBay za $1,5 mld. Musk z toho měl přesně $165 mil, díky 11,5%, akcií, které v PayPalu vlastnil.

Další hranice: vesmír

Musk už od svých univerzitních let viděl hlavní potenciál budoucího rozvoje lidstva ve třech oblastech: internet, obnovitelné zdroje energie a udržitelná doprava a lety do vesmíru. Poté co zbohatl na internetu se mohl konečně pustit do dvou dalších svých snů. Jako první přišel na řadu vesmír.

Testovací raketa SpaceX „Grasshopper“ určená pro pilotovaný návrat na zemi. Právě možnost znovu využít všechny díly rakety má podle Muska zásadně snížit náklady na vynášení nákladu do vesmíru.
video: SpaceX

V červnu 2002 založil společnost Space Exploration Technologies (SpaceX), kde je dodnes ředitelem a svůj čas dělí půl napůl mezi právě tuto firmu a později založenou automobilku Tesla Motors. SpaceX vyvíjí a vyrábí vesmírné rakety. Momentálně má k dispozici modely Falcon 1 a Falcon 9, stejně tak i vesmírné plavidlo Dragon.

ZAJÍMAVOST: Když byl Musk mladý, koupil si supersportovní vůz McLaren F1. Vyrobilo se jich jen 106 v celé historii. Jednou spolu s Peterem Thielem, svým obchodním společníkem z dob PayPalu, cestovali McLarenem na schůzku. Musk se chtěl předvést a za pár minut svůj dočista zdemoloval. bylo nepojištěné.

O tom, že projekt SpaceX je víc než životaschopný svědčí i skutečnost, že firma získala v roce 2008 kontrakt s na zásobování Mezinárodní vesmírné stanice (ISS). Raketoplány totiž oficiálně dosloužily. V květnu 2012 se uskutečnil první soukromý vesmírný let k ISS s nákladem zásob – na orbitu je dopravila raketa Falcon 9, ke stanici pak jejich vesmírná loď Dragon.

Muskovým hlavním cílem je snížit náklady na dopravu nákladu do vesmíru. Tím myslíme “do vesmíru” a nikoliv jen pár desítek kilometrů nad povrch planety. Elon Musk dokonce prohlásil, že přemýšlí o kolonizaci Marsu. První loď SpaceX s lidskou posádkou by měla být vypuštěna v roce 2015.

Elektrická auta? Jde to

Teprve v roce 2004 založil Musk společnost Tesla Motors. Jako velký fanoušky Nikola Tesly a dalších velkých vynálezců se už od svých univerzitních studií chtěl zaměřit na “problémy, které co nejvíce ovlivní lidstvo”. A elektromobilita je podle něj jedním z nich.

elektromobily Elon Musk Tesla Roadster

Rodinný sedmimístný elektromobil Tesla Model S
foto: Tesla Motors

Už od školy snil o prosazení elektromobilů na masovém trhu. Chtěl začít prémiovými sportovními vozy pro tzv. “early adopters” a pak co nejrychleji přejít k autům pro mainstream. Přesně takhle to taky udělal, i když to ještě pár dalších let trvalo.

Všechno začalo už v roce 2003, kdy se Elon Musk spolu s parťákem J.B. Straubelem snažili komercializovat prototyp elektromobilu T-Zero vyvinutý společností AC Propulsion. Nebyli v tom sami, o to samé se snažil ještě druhý tým – Martin Eberhard, Marc Tarpenning a Ian Wright.

ZAJÍMAVOST: AC Propulsion založili v roce 1992 Alan Cocconi a Wally Rippel. Cocconi se podílel na vývoji pohonu pro prototyp elektromobilu GM Impact, který se později stal nechvalně proslulým o kterém pojednává film Kdo zabil elektromobil.

Jednoho dne Tom Gage, šéf AC Propulsion, prorocky navrhnul, aby oba týmy spojily síly. Tak vznikla společnost Tesla Motors. Musk se rozhodl aktivně podílet na vývoji elektrického supersportu Tesla Roadster a byl až po uši v technických detailech, zatímco finanční a obchodní řízení firmy nechal na Eberhardovi.

V roce 2007 se ale ukázalo, že automobilka spotřebovává peníze získané od investorů příliš rychle. Nastalo propouštění a najmutí nového šéfa. Ten se však ve funkci neosvědčil, a tak jej v říjnu 2008 musel nahradit samotný Musk.

Do dnešního dne dodala automobilka Tesla Motors kolem 2500 kusů Tesla Roadster. Dále se už nevyrábějí. Momentálně se firma plně soustředí na výrobu elektromobilu Tesla Model S, vývoj a přípravu elektrického SUV Model X a vývoj nového elektromobilu určeného pro masový trh.

Muskovy solární elektrárny

Kromě SpaceX a Tesla Motors přišel Elon Musk také s konceptem společnosti, která nakonec v roce 2006 vznikla jako SolarCity. Vede ji Muskův bratranec Lyndon Rive a stala se největším poskytovatelem solárních elektrických systémů v . Nedávno vstoupila na americkou burzu. Musk funguje v SolarCity jako předseda představenstva.

Na burze už je delší dobu také Tesla Motors a připravuje se vstup SpaceX. SolarCity a Tesla Motors intenzivně spolupracují na využití baterií (vyvinutých v Tesla Motors) pro vyrovnávání zátěže ze sítě při výrobě elektřiny v .

ZAJÍMAVOST: Mezi nejznámější Muskovy citáty patří “Chtěl bych umřít na Marsu. Jen ne při dopadu.” a také “Dříve nebo později se lidstvo musí rozšířit mimo tuhle planetu, nebo vyhyne.”

Spolupráce ale funguje i na druhou stranu, kdy SolarCity využívá síť dobíjecích stanic pro elektromobily Tesla Motors s názvem “Supercharger”. Není bez zajímavosti, že i některé technologie ze SpaceX nacházejí uplatnění v Tesla Motors, a Musk tak umně proplétá tři zkušenosti a poznatky ze tří hi-tech společností, které sám založil nebo vede.

V průběhu uplynulých let investoval Musk ze svého vlastního jmění do svých firem přes $100 mil. Vyplatilo se mu to. Všechny společnosti nyní zaměstnávají dohromady tisíce lidí a jejich hodnota na burze dosahuje několika miliard dolarů.

Osobní život

Nezdolný podnikatel Elon Musk se stal předobrazem marnotratného miliardáře Tonyho Starka ve filmové sérii Iron Man. Přiznal to sám režisér filmů John Favreau. Ve skutečnosti je ale Muskův osobní život přeci jen o něco poklidnější než život jeho filmového alter-ega. Mimochodem, ve filmu Iron Man 2 měl Musk krátké cameo a objevila se tam i továrna SpaceX.

ZAJÍMAVOST: Muskův bratr Kimbal je šéfem internetové společnosti OneRiot a majitel sítě restaurací The Kitchen.

Svou první ženu, Justine Musk, poznal už na Královnině univerzitě v Kanadě. Vzali se v roce 2000 a mají spolu pět dětí. V roce 2008 se rozvedli. Justine Musk (nar. 1972) je spisovatelka sci-fi a fantasy. Musk si pak v roce 2010 vzal herečku Talulah Riley, se kterou se rozvedl v roce 2012.

Wikipedia, YouTube, rozhovory

12 Comments on “PROFIL: Elon Musk – muž, který se nebojí riskovat”

  1. „SolarCity a Tesla Motors
    „SolarCity a Tesla Motors intenzivně spolupracují na využití baterií (vyvinutých v Tesla Motors) pro vyrovnávání zátěže ze sítě při výrobě elektřiny v solárních fotovoltaických panelech.“

    To je ta správná cesta využívání fotovoltaiky! A ne na bázi distributor musí vykoupit kdykoliv svítí, bez ohledu na poptávku po spotřebě. Ne kažení byznysu ostatním zdrojům. Ne oškubávání spotřebitelů.

    1. Panasonic vyrabi pouze
      Panasonic vyrabi pouze bateriove clanky, nikoli baterie, ty si jiz vyrabi sama Tesla. Rozdil mezi baterii a bateriovym clankem spociva v tom ze clanky jsou jen ty male „nadoby“ do kterych se uklada elektrina. Je to ta nejdrazsi cast na baterii samozrejme 🙂
      Baterie na druhou starnu obsahuje krome clanku take BMS (to jest battery management system – teplotni i elektricky). Teplotni BMS se stara o to aby teplota baterky se udrzela v urcitem rozmezi a nezkracovala se tak zivotnost a elektricky BMS se stara o to, aby vsechny clanky mely stejne napeti, hlida jestli se nektery clanek neposkodil a tak podobne. BMS v Modelu S ma zhruba 30 mikrokontroleru, ktere se staraji o vsechny tyto funkce.

      Jinak co se tyce motoru: Tesla vyuziva asynchronni motory (vynalezeno Nikolu Tesla – proto ten nazev Tesla Motors).

        1. jeste me napada ze v jednom
          jeste me napada ze v jednom rozhovoru Musk rikal ze uvazoval nad nazvem automobilky i Farad Motors nebo Faraday Motors, ale nakonec to zamitli protoze jeste neexistuji dostatecne superkapacitory, ktere by mohly nahradit baterie.

          Farad je jednotka kapacity kondenzatoru zatimco Tesla je jednotka magneticke indukce.

  2. Sice nic noveho pro me, ale
    Sice nic noveho pro me, ale i tak jsem si to rad precetl. Jeste by jste mohli napsat podrobnejsi clanek o zalozeni SpaceX, to je pribek ktery dokaze uchvatit, hlavne to jak 3x vycestoval do Ruska 😀

    jinak par oprav/doplneni k Vasemu clanku:
    jeho bratr se jmenuje Kimbal Musk (na zacatku clanku mate preklep)
    Muskovi je zatim porad 41 ne 42 a uz zase chodi se svou druhou zenou Talulah Riley, doufam ze jim to napodruhe vydrzi dele 🙂

  3. Hezky shrnuto, i když co
    Hezky shrnuto, i když co jsem kdesi četl, ten příchod Muska do čela Tesly, nebylo to až tak „raz-dva“. Tuším, že Eberhard se cítil být vyštípán a po té si na podvozku Ariel Atom postavil EV s pajšlem Tesly Roadster. Na Youtube je k vidění, jen si nevzpomenu na název… Možná, že v Prčicích by jej uměli dovézt do ČR nebo už dávno mají lepší a umějí to ještě lépe :-p

Napsat komentář