Elon Musk, šéf americké automobilky Tesla Motors, je vděčným námětem našich zpráv. A dnes tu máme tři opravdové lahůdky: víme, kolik Elon Musk v Tesle vydělává; víme, že osobně podporuje výstavbu muzea Nikoly Tesly; a víme také, že si je vědom náročnosti úkolu, který ho čeká – rozjet výrobu Modelu S na plné obrátky. “Když se to nepovede, skončíme na automobilovém pohřebišti jako všechny automobilky za posledních 90 let…” řekl doslova.
foto: Tesla Motors
Roční odměna Elona Muska v automobilce Tesla Motors činí podle magazínu Business Week pouhých $33 280 , tedy v přepočtu něco kolem 700 000 Kč. Pakatel. Zato má ale Elon opci na nákup 5,27 mil. akcií své automobilky za cenu $31,17 a navíc je také stále největším akcionářem s 25,8 %. V současné době se akcie TSLA obchodují za $29,40, tedy mírně pod opční cenou.
Tesla vyrobila už 50 elektromobilů Model S, dodala 29
Elon Musk chce elektrická nadzvuková letadla a pátou dimenzi dopravy – Hypersmyčku
Musk – a není v tom sám – ale věří, že pokud se Tesle podaří uspět, budou akcie během několika následujících let několikanásobně cennější. Což z něj efektivně opět udělá dolarového miliardáře. S tím ovšem souvisí druhá zásadní věc – Musk ví, že to do čeho se pouští nebude jednoduché. A nebojí se to říct na veřejnosti.
Na konferenci National Clean Energy Summit v Las Vegas aktuálně řekl: “Výzva, před kterou Tesla během následujících několika měsíců stojí je rozjet produkci tak, abychom dosáhli jisté marže na našich produktech a měli pozitivní cash-flow. To je extrémně důležité. Pokud toho nebudeme schopni, skončíme na pohřebišti jako všechny ostatní automobilové start-upy za posledních 90 let.”
Musk se nebojí nalít sobě i ostatním čistého vína, a to se nám líbí! Přejeme mu, aby letos jeho automobilka skutečně dokázala vyrobit alespoň předpokládaných 5000 kusů elektromobilu Tesla Model S. Zvládnout tohle během následujících čtyř-pěti měsíců nebude snadné.
O to víc na Muskovi musíme ocenit, že se stíhá věnovat i věcem pomyslně zcela mimo záběr. A tím je navrhované Muzeum Nikoly Tesly, slavném a historií bohužel hrubě nedoceněném srbském vynálezci, po kterém ostatně Tesla Motors nese jméno.
Elon Musk, šéf Tesla Motors: do 20 let bude víc než polovina nových aut elektrická
Kolem Nikoly Tesly se totiž v současné době na internetu shlukuje značné sociální hnutí. Začal to všechno web The Oatmeal komiksového kreslíře Matthewa Inmana. Ten nedávno vytvořil skvělý komiks “Proč byl Nikola Tesla největším geekem, který kdy žil” ve kterém vysvětluje jaký nýmand byl Thomas Alva Edison a jak moc napřed byl proti svému času naopak Nikola Tesla. Stojí za přečtení, i kdyby vám k tomu měl pomáhat Google Translator!
Inman jakožto velký fanda Tesly zjistil, že zbytky Teslovy laboratoře známé jako Wardenclyffe, kde mimo jiné měla stát obrovská věž vysílající do okolí zdarma energii, jsou na prodej. Jde o pozemek, samotnou laboratoř a základy zmiňované věže. Pozemek je na prodej za $1,6 mil. a o jeho koupi se snaží nezisková organizace se záměrem vybudovat na místě Muzeum Nikoly Tesly.
Stát New York přislíbil zaplatit $850 000. Nezisková organizace proto přes internet vybírá dalších $850 000 tak, aby bylo možné pozemek koupit a případně i přeplatit jiného aktuálního zájemce. Samozřejmě, že zmíněná částka je pouze na koupi pozemku. Vybudování samotného muzea bude vyžadovat další, mnohem vyšší náklady.
Tesla Motors začne do konce roku splácet půjčky
Tesla Model S – ještě vyšší dojezd, než jsme doufali!
Tesla a SolarCity nabízejí energetickou soběstačnost pro americké domácnosti
Inman proto nepřímo oslovil velké korporace jako J.P. Morgan (bankéři, kteří před sto lety Teslu finančně podporovali), General Electric (kterou založil Edison a připravil tak Teslu o obrovské množství peněz), Google (Inman doslova píše “Věřím, že kdyby Tesla dnes žil, vykřesal by z Gmailu sakra všechno co jde a strávil spoustu času pošklebováním se Bingu”), a samozřejmě Tesla Motors.
Protože Inman neměl přímý kontakt na Elona Muska, musel jim kontakt zprostředkovat jeden z redaktorů magazínu Jalopnik. Když už se tak stalo, Elon Musk byl z nápadu nadšený a ačkoliv napsal, že “by to nebylo dobré využití korporátních zdrojů Tesla Motors, protože ty budou potřeba pro chod podniku”, dodal, že “osobně přispěje a rád se bude angažovat dál”.
V současné době už je na Teslovo muzem vybráno $490 043 od 11 236 dárců. Do splnění cíle zbývá 44 dní. Přispět můžete i vy, a to prakticky jakoukoliv částkou!
Elon Musk se tímto stává naším osobním hrdinou a oficiálním nástupcem Steva Jobse, pokračovatelem odkazu Nikoly Tesly a objektem všeobecné adorace.
Místo národnosti by se
Místo národnosti by se mělo řešit, co nám tu zanechal. Nebýt pana Tesly tak by u každého města podle Edisona hrčelo dynamo a byla by měděná krize. 😀 Musím uznat, že je úchvatné co v době kdy se o elektrice vědělo velmi málo dokázal a to si všechny měřící přístroje musel upravovat nebo vyrobit. Rozdíl mezi Teslou a Edisonem byl ve vynalézání úplně rozdílný, kdy Edison tak nějak používal štěstí (pokus, omyl a selský rozum) a Tesla měl vše vypočítané a než se pustil do stavby tak věděl, jak daný vynález bude fungovat. Každému doporučím si přečíst jeho biografii, co tento génius dokázal a možná se budete divit co vše vynalez, ale patenty a uznání za tyto vynálezy sklidil někdo jiný.
Před několika roky jsem viděl dokument o panu Teslovi a řešili tam, zda by byl reálný projekt bezdrátového přenosu elektrické energie (Wardenclyff). Jedna část tvrdila, že to možné není a druhá, že tento projekt je realizovatelný. Je směšné, že po cca. 110 letech zatím nedokážeme říct ze 100% jistou, že neměl pravdu a to máme výkonné PC, spoustu špičkových přístrojů atd.
Už jen to, že po jeho smrti byly zabaveny všechny dokumenty FBI něco vypovídá.
Dovolím si jen tak poznámku mimo a to, že mi přijde, že lidé čím dál tím více hloupnou. Dostali jsme se do doby, kdy nás nic netlačí se zdokonalovat a pouze vylepšujeme vynalezené.
http://www.pbs.org/tesla/ll/l
http://www.pbs.org/tesla/ll/ll_early.html
Tak nevím, jak to je s tím
Tak nevím, jak to je s tím Teslou. Byl to Chorvat, nebo Srb, jak píšete v článku. Já myslel, že Chorvat.
Na wikipedii se píše
Na wikipedii se píše „americký fyzik srbského původu“, narozený ve Smiljanu v Rakouském císařství, což je dnes ovšem Chorvatsko. Takže prostě Jugoslávec :).
Pane Horčíku, oni tam
Pane Horčíku, oni tam mají podle všeho chybu. Ono by bylo správnější tam napsat srbochorvatského původu když tak už, ale byl to prostě Chorvat. Na české Wikipedii je to správně: http://cs.wikipedia.org/wiki/Nikola_Tesla
dle informací na internetu
dle informací na internetu si na teslu dělá nárok jak bělehrad, tak záhřeb, takže těžko říct… ale jestli se narodil v Chorvatsku, no tak Chorvat ne?
Born to Serbian parents in
Born to Serbian parents in the village of Smiljan (present-day Croatia),
hovorí svetová wikipedia ako aj slovenská wiki. Na území dnešného Chorvatska žili v Rakúsko-Uhorsku aj Srbi a tam sa narodil srbským rodičom. Nie je o čom je to čistý Srb.
Já bych si myslel, že
Já bych si myslel, že když se někdo narodil někde a v minulosti to bylo jinak, tak bych to nechal jinak. Tedy nechal bych mu národnost Rakousko-Uherskou. To že dneska to je tak a zítra jinak by už nemělo hrát roli.
V tom případě Ferdinand
V tom případě Ferdinand Porsche byl Čech…
Pane Horčíku, nedočetl
Pane Horčíku, nedočetl jsem to do konce, máte to správně. Oba rodiče byli Srbové, takže tady zřejmě není o čem se bavit, pokud i on sám se s touto národností ztotožňoval.
Mluvil jsem s jednou
Mluvil jsem s jednou Chorvatkou, národností to byl Chorvat.