Problém slepice a vejce je v oblasti elektromobility často citovaným problémem. Co by mělo být dříve, dobíjecí stanice nebo elektromobily? V Amsterdamu a dalších lokalitách na to mají jednoznačnou odpověď: nejprve je třeba ujistit spotřebitele dostupnou infrastrukturou. Společnost Schneider Electric patří mezi světové lídry v oblasti energetické infrastruktury, včetně dobíjecích stanic pro elektromobily. Vypravili jsme se do české pobočky vyzvědět podrobnosti.
Představa mnoha laických uživatelů a nadšenců o tom, že si domů koupí elektromobil a „všechno bude fajn“ má mnoho úskalí, o kterých se zatím příliš nemluví. Lidé se zkušenostmi v oblasti elektrických instalací ale dobře vědí, že dobíjení elektromobilu z domácí zásuvky není jenom tak.
Bezpečnost nade vše
„Existuje nebezpečí, že elektroinstalace shoří, zejména v případě starších domů. Jistící prvky ani kabely dnes nejsou dimenzované na trvalý odběr takového proudu,“ říká Leoš Kabát, odborník společnosti Schneider Electric. „Dokonce už i v naší normě je zmíněno, že nejde o bezpečný typ dobíjení, v USA je to zcela zakázané,“ dodává.
Dobíjení prostou prodlužovačkou z domácí zásuvky je tedy problematické a může být dokonce nebezpečné. „Označujeme jej jako režim dobíjení jedna. V jeho případě záleží bezpečnost na stávajících ochranách zapracovaných do elektroinstalace,“ vysvětluje kabátKabát. Celkem existují čtyři tyto režimy dobíjení.
25 měst, která jsou připravena na elektromobilitu
Čína postaví nabíjecí stanice pro elektromobily napříč celou zemí
Londýn vybuduje 1300 dobíjecích stanic v rámci Source London
Druhý režim je ten, který dnes prodávané elektromobily a plug-in hybridy využívají nejčastěji. To znamená, že v autě je k dispozici dobíjecí kabel na kterém je jakási krabička která obsahuje mimo jiné proudový chránič. „To je mnohem bezpečnější řešení než dobíjení prostou prodlužovačkou přímo ze zásuvky,“ říká Kabát.
Komunikace je klíč
Problém je, že zásuvka a zmíněná krabička nedokáží nijak komunikovat. Navíc při fyzickém porušení spojení mezi kabelem a zásuvkou hrozí stejné také nebezpečí jako prvního režimu dobíjení. Proto dnes Schneider Electric a řada dalších upřednostňuje režimy připojení tři a čtyři, které velmi silně dbají na uživatelskou bezpečnost a mají propracované komunikační prvky.
Tyto režimy už pracují se speciálními dobíjecími stanicemi, zvláštními speciálními zásuvkami i kabely. Dobíjecí stanice jsou připraveny komunikovat s autem a naopak. Bezpečnost je tím maximalizována. Díky tomu lze povolit vyšší (16-32 A) proudové odběry než běžných 10 A v domácí zásuvce, a tak výrazně snížit dobu dobíjení elektrického auta.
Nejen elektromobilita
Společnost Schneider Electric historicky působí v oblasti průmyslu a energetiky již déle než století. V současné době se zaměřuje na kompletní energetické řešení infrastruktury tak říkajíc od elektrárny až po zásuvku. Příkladem mohou být jednoduché prvky jakou jsou od vypínačů přes kabeláž pro domácnosti až po složité prvky jako jsou projektový software, automatizace pro řízení budov a průmyslu, až po jednotlivé elektronické komponenty jako jsou střídače pro fotovoltaické elektrárny a podobně.
A kromě toho se nově začala orientovat na oblast elektromobility. V nabídce má kompletní řešení. Nabízí dobíjecí stanice do domácnosti, pro komerční budovy, pro venkovní využití – parkovací místa u silnic, parkoviště, atd.
Schneider Electric byl jedním z prvních dodavatelů dobíjecích stanic pro pilotní programy elektromobility v Evropě. Díky tomu dnes působí např. ve Štrasburku, kde běží velký pilotní projekt ve spolupráci s automobilkou Toyota. Ve Francii spolupracuje s Renaultem, v Izraeli zase s Better Place.
Schneider v České republice
Co se týká České republiky a Prahy, začíná Schneider Electric teprve monitorovat požadavky zákazníků na nabíjecí stanice. „Je to pro nás v každém případě zajímavá oblast,“ přiznává Kabát. „Klíčovými trhy ale nyní zůstávají Francie, Německo, Velká Británie, Španělsko,“ dodává.
V první vlně se bude podle něj bude dle mínění Schneider Electric elektromobilita řešit především projektově, bude se testovat jakým způsobem si uživatelé na nové technologie zvykají, zda jsou dobíjecí stanice dostatečně „user-friendly“ (uživatelsky přátelské).
V další fázi se pak začne s dodávkami dobíjecích stanic na trh, a to i v České republice, ale zatím přímo na míru pro určité zákazníky. Přemýšlí se také o rozsáhlejší spolupráci s leasingovými firmami, energetikami, vlastníky komerčních center a samozřejmě městy.
Ve Francii např. dnes funguje prodej elektromobilů tak, že automobilka prodá elektromobil a zákazníkovi navíc nabídne možnost instalace domácí dobíjecí stanice (značky Schneider Electric), plus poskytne seznam elektroinstalatérů schopných tuto stanici nainstalovat, případně zkontrolovat a doplnit domácí elektroinstalaci tak, aby stanici zvládla.
Součástí kompletního řešení dobíjecích stanic je např. také možnost využití platebních karet, ale i karet pro přístup na firemní parkoviště. Cíl je jasný: zjednodušit využívání dobíjecích stanic jak jen to jde.