Celosvětové dodávky Škoda Auto za první tři měsíce vzrostly o 5,2 % na 220 500 vozů. Prodej elektrických modelů řady Enyaq vzrostl o 12,3 %, s vysokým podílem mezi elektromobily v Česku, Švýcarsku a Německu.
Škoda Auto zahájila rok 2024 solidními finančními a prodejními výsledky. Poptávka po modelech české automobilky zůstává vysoká: za první tři měsíce roku dodala Škoda Auto po celém světě 220 500 vozů (+5,2 %), přičemž objednávky jsou i nadále slibné.
Rentabilita tržeb zůstává na velmi slušné úrovni 8,1 %. Cashflow dosáhlo 457 milionů eur (+10,7 %). Ve srovnání s loňským prvním kvartálem došlo k mírnému poklesu tržeb o 3,2 % na 6,574 mld. eur, provozní zisk činil 535 milionů eur, o 1,3 % méně než před rokem.
Zčásti tento výsledek ovlivnily rostoucí náklady na materiál. V Německu, největším trhu společnosti Škoda Auto, dodala automobilka zákazníkům od ledna do března 43 500 vozů, což je o 3 300 více než o rok dříve. Jedná se o nejvyšší nárůst dodávek v prvním čtvrtletí roku 2024.
Z hlediska nárůstu prodeje následovaly Polsko a Irsko. Nejprodávanějším modelem značky zůstává Octavia s 61 200 dodanými vozy (+36 %). Začátkem dubna byla v hlavním závodě v Mladé Boleslavi zahájena výroba modernizované verze. Plně elektrický model Enyaq zaznamenal celosvětové dodávky 14 000 kusů, což znamená nárůst o 12,3 % ve srovnání se stejným obdobím roku 2023.
Klaus Zellmer, předseda představenstva společnosti Škoda Auto, říká: „Škoda Auto odvedla v prvním čtvrtletí solidní výkon a opět potvrdila, že zvolený obchodní model založený na atraktivních produktech šitých na míru našich zákazníků je velmi stabilní. Po výzvách posledních několika let registrujeme trvalou poptávku ze strany zákazníků a efektivně udržujeme kapacitu našich dodávek. I když je elektrická budoucnost stále blíže, stojíme si za našimi modely se spalovacími motory a hybridním pohonem, protože společně poskytují zákazníkům svobodu volby během přechodu do plně elektrické éry. Tato strategie zaměřená na zákazníka nám pomůže zvýšit tržní podíl v Evropě a zároveň růst na nových zahraničních trzích v Asii a na Blízkém východě.“
Holger Peters, člen představenstva společnosti Škoda Auto pro Finance, IT a právní záležitosti, zdůrazňuje: „Po rekordním roce 2023 jsme zahájili první čtvrtletí roku 2024 na velmi pevných základech. S provozním ziskem za první tři měsíce ve výši 535 milionů eur jsme úspěšně udrželi naši výkonnost na podobných úrovních jako vloni s celkovými tržbami ve výši 6,574 miliardy eur. Navíc jsme dosáhli nárůstu cashflow o 10,7 % na 457 milionů eur. Tyto výsledky nám umožňují financovat další investice z vlastních zdrojů. V prvním čtvrtletí jsme investovali 443 milionů eur (+2,3 %), a velká část této sumy byla určena na budoucí produkty.“
Martin Jahn, člen představenstva společnosti Škoda Auto pro Prodej a marketing, vyzdvihuje: „Obzvláště dobře se nám daří na evropských trzích. Německo dosáhlo nejvyššího absolutního nárůstu prodeje o 3 300 vozů. Těsně následují Polsko a Irsko, kde jsme také zaznamenali výrazný nárůst podílu na trhu – v obou zemích se blíží hranici 11 %. Bestsellerem zůstává Octavia a zároveň nás povzbuzuje rostoucí zájem o plně elektrickou modelovou řadu Enyaq. Za první tři měsíce letošního roku jsme zákazníkům dodali o 12,3 % více modelů Enyaq než ve stejném období vloni.“
Vynikající výsledky v Evropě: podíl na trhu roste
Škoda Auto během prvních třech měsíců zvýšila svůj celkový tržní podíl v Evropě na více než 5 %. Největším trhem zůstává Německo se 43 500 dodanými vozy. To odpovídá nárůstu o 8,3 % ve srovnání se stejným obdobím minulého roku a zároveň jde o celosvětově největší nárůst v absolutních číslech (+3 300 vozidel).
Značka zvýšila svůj tržní podíl v Německu ve srovnání s předchozím rokem na 6,3 % (o rok dříve: 6,0 %). Česká republika je druhým největším trhem. Zde automobilka dodala v prvním čtvrtletí 20 300 vozů (+0,5 %) a udržela si jasnou vedoucí pozici s podílem na trhu 35,2 %.
Spojené království jako třetí největší odbytiště zaznamenalo meziroční zvýšení dodávek od ledna do března o téměř 9 % na 18 400 vozů. Mezi deset největších trhů značky v prvním čtvrtletí patří také Polsko (15 000 vozů; +15,3 %), Turecko (10 200; +14,5 %), Itálie (9 600; +13,7 %), Francie (9 200; +9,6 %) a Španělsko (8 600; +18 %).
Poptávka po modelech Enyaq roste
Plně elektrické modely Enyaq jsou čím dál žádanější. Celosvětové dodávky meziročně vzrostly o 12,3 %. V České republice se Enyaq stal za první čtvrtletí nejprodávanějším elektromobilem a získal podíl na trhu 17,8 %. V Německu se umístil jako druhý nejprodávanější elektrický model.
Meziročně posílil o 43,7 % – nejvíce ze všech trhů – a dosáhl tržního podílu 5,0 %. Populární SUV obsadilo druhé místo také ve Švýcarsku s podílem 7,4 % na trhu s elektromobily. Ve Finsku a Litvě se Enyaq umístil na třetím místě a podílu na trhu zde činil 6,3 % a 6,1 %.
Modernizace konvenčních vozů a nové elektromobily
V prvním čtvrtletí roku 2024 zahájila Škoda Auto výrobu modernizovaných modelů Scala, Kamiq a Octavia a také nové generace SUV Kodiaq, které je k dispozici rovněž jako plug-in hybrid s dojezdem na elektřinu přes 100 km. Vedle toho automobilka pokračuje v uvádění dalších elektromobilů.
Kompaktní SUV Elroq oslaví světovou premiéru koncem tohoto roku a v roce 2026 vstoupí na trh kompaktní městské SUV Škoda Epiq. Designovou studii tohoto vozu odhalila česká automobilka letos v březnu a oznámila i cenu kolem 25 000 eur neboli 625 000 korun. Epiq se tak stane nejdostupnějším elektromobilem značky Škoda.
zdroj: tisková zpráva
Včera jsem viděl elektromobil velikosti Fabie v maskování. Že by už lidová EŠkodovka?… Teď si nevzpomenu na méno.
Tak jsem to rychle našel, a vážně se to dost podobalo tomu ,,Epiq“.
Doufejme ze cinska konkurence tem nasim dinosaurum udela poradny ohen pod zadkem a oni konecne pochopi o co jde. EV musi byt priorita kazde automobilky.
ŠÁDE 1-3/2024 ks / meziročně
prodej : 220.500 aut +5,2%
84% EU 185.000 +
20% Německo 43.500 ks +8%
10% Irsko 22.000 ks*
9% ČR 20.300 ks +0,5%
8% Polsko 18.400 ks +15%
8% GB 18.400 ks +9%
5% Turecko 10.200 ks +14%
4,5% Itálie 9.600 ks +14%
4,3% Francie 9.200 ks +10%
4% Španělsko 8.600 +18 %
14.000 ks Enyaq +12%
61.200 ks Octavia +36 %
tržby : €6,574 mld -3,2%
provozní zisk : €535 milionů -1,3 %
Toyota bude platiti emisní pokuty a expanduje.
Volkswagen platit nebude, bude dál předstírat že dělá elektromobily, a v létě propustí 20 tisíc lidí, do konce roku pak až 30 tisíc lidí. Propouštění se dotkne ve velkém i Škoda Auto.