Jihokorejský LG Chem dnes dodává baterie pro většinu světových automobilek. Na autosalonu v Detroitu chce i konkurenční Samsung SDI ukázat, že má co nabídnout.
Samsung SDI prezentoval své nové bateriové články už na autosalonu ve Frankfurtu 2015. Ačkoliv je snadno šlo označit za „nejhezší“, získat mezi automobilkami zákazníky se, zdá se, zatím příliš nedaří.
A to i navzdory kapacitám 28 Ah, 37 Ah, 60 Ah a 94 Ah. Na autosalonu v Detroitu jsou k vidění i dva další bateriové články se zatím neznámou (pravděpodobně ještě vyšší) kapacitou.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
Volkswagen bude u elektromobilů využívat ploché baterie
Siemens má nové li-ion baterie: bezpečnější a s delší životností
Tyto nejnovější prototypy článků Samsung SDI by měly umožnit vyrábě baterie elektromobilů s dojezdem až 600 km na jedno nabití. Současná generace článků přitom zvládá max. 500 km.
Zatímco LG Chem dnes dodává baterie pro značky Volkswagen, Ford (Focus EV), Hyundai, Renault (Zoe, Twizy), Audi, Chevrolet, Kia, GM (Volt, Spark EV, Bolt), Volvo (V60 Plug-in Hybrid) i Daimler, Samsung SDI počítá mezi zákazníky zatím jen BMW (i3), Audi (Audi e-tron Quattro) a Fiat (500e). Při výrobě elektromobilu Chevrolet Bolt navíc GM a LG Chem spolupracují mnohem víc.
A není divu. Podle zástupců Samsung SDI začne firma vyrábět články pro dojezd 500 km až během roku 2017. Ty větší dokonce ještě později. Takhle si nejspíš moc zákazníků nenajde, když v LG Chem jsou údajně už dnes připraveni dodávat baterie pro dojezd 480 km.
Kromě li-ion baterií ukázal Samsung SDI na detroitském autosalonu také nové LVS baterie, tedy takové, které by mohly nahradit olověné baterie nejen v elektromobilech. Jsou o pětinu až třetinu lehčí a menší proti běžnému „olovu“.
Asi by tam bylo potřeba
Asi by tam bylo potřeba ošetřit to nabíjení v závislosti na teplotě omezovat proud. Nejdřív míň a pak víc. Pokud by se na ní startovalo, tak si myslím, by se hodně rychle vnitřně ohřála. Pokud by se to mělo vyhřívat externě, trvalo by to strašnou dobu, než se prohřeje uvnitř. Já když chci mít v zimě dřív plnou rekuperaci, tak na to taky pár krát šlápnu a je to hned.
zajímavé 1, praktických
zajímavé 1, praktických poznatků si ceníme, dik
Nechápu od čeho je to
Nechápu od čeho je to dovozeno: …má baterie pro dojezd 600 km…
To je vztaženo na určitý objem nebo hmotnost? Je na to nějaký etalon? Přece když jich tam dám 2x tolik, tak mám dojezd 1200km. Sice budou vážit 2x tolik, zabírat dvojnásobek prostoru a budou za dvojnásobnou cenu ale ten dojezd to mít bude. Přece taky záleží do čeho to dám.
Jde zase jenom nesmyslné marketingové plácání.
presne tak, je to jen PR
presne tak, je to jen PR 🙁
na electreku k tomu meli i nejake technicke parametry (Wh/kg). 18650 clanky od Panasonicu maji dnes hodnoty, ktere samsung na techto bateriich chce mit mezi lety 2019 a 2020.
Přesně tak.
Mě by se ten
Přesně tak.
Mě by se ten Leaf i líbil, ale bez těch všech blbostí co nepotřebuju.. couvací kamery, vyhřívaný volant a podobný ptákoviny. Všechno ven. Skateboardový systém pro baterie ala Tesla a jednoduchý auto nahoru. 100-150 koní a to přece musí ujet 500-700 km jako prd. Netahat žádnou váhu navíc. Klíďo tenký gumy jako má bavorák. Nepotřebuju machrovat.. stačí jezdit. Slušně se dostat z A do B.
Zlatá slova pane Pártle.
Zlatá slova pane Pártle.
no zrovna ty tenký gumy
no zrovna ty tenký gumy jako má šunka i3 na vodě moc nesedí 😉
youtube.com/watch?v=Go9RRsJMEmo
a kožený vyhřívaný volant je parádní pošušňáníčko a radost z jízdy než kdejakej obyč plasťák
Přesně naopak, i3 na vodě
Přesně naopak, i3 na vodě a sněhu je jedno z nejlepších aut, které jsem kdy řídil… zkuste si to.
nevim i3 s náhonem na
nevim i3 s náhonem na zadní sem nešoféroval. klasickou 3jku s 205kama dřu už roky a furt sedí málo, snesla by i 225 😀
trojka jsou sanky samochodky
trojka jsou sanky samochodky at to ma jakykoliv pneu
jede to celkem slušně
jede to celkem slušně když se to roštuje samozřenmě s násobnou spotřebou 🙂 na Barumkách nic moc ale s Michelinama Pilot to je jiný kafe :))
ja 3ku znam, mel jsem 2 lirt
ja 3ku znam, mel jsem 2 lirt E36 a parkrat se svezl i s M3 E90 a E46, takze vim ze to auto snad ve vsech generacich proste na snih neni
ale jede dobře
ale jede dobře 😉
youtube.com/watch?v=5SwsmNRw_bY
cim uzsi pneu, tim lip to na
cim uzsi pneu, tim lip to na vode a snehu bude drzet, ostatne skoukni si nekdy jake pneu obouvaj na snehove erzety v rally, krom teda toho ze maji hreby, tak maji pneu take uzke, aby se jim nestalo ze by auto klouzalo, ale spise aby se ro snehu borilo a tim melo nejaky grip, u vody zase cim sirsi pneu, tim vetsi pravdepodobnost aquaplaningu, aneb uzsi pneu a tezsi auto maji vetsi sanci ze se aquaplaningu „vyhnou“
no to pravě že se
no to pravě že se všeobecně vypráví ano. Ale RZety ve Finsku s tím nikdo lítat nebude a na běžný ježdění mam odzkoušené že se zadnim náhonem je daleko lepší a jistější 205/60/R15 než o 2cm užší 185 😉 A na ještě tenčích 165 co má BMW i3 bych rozhodně nejel, jistota gripu je jistota 😉
80% v zimě absolvovaných silnic běžný řidič stejnak jede na VYSOLENYM ASFALTU 😉
oprava BMW i3 jezdí na
oprava BMW i3 jezdí na 155/70 R19
tak se doporucuju kouknout
tak se doporucuju kouknout na Rallye Finland na youtube, asi budes prekvapenej jak uzke pneu tam na rallye pouzivaj i v lete na sotoline 😉
to si prave rikam jiz docela
to si prave rikam jiz docela dlouho, proc vyrobci i elektromobilu porad cpou do aut klasicke olovene autobaterie, kdys existuji i nahrady v podobe lionek (za silenej priplatek se daji koupit treba do nekterych modelu Porsche), takze chapu ze elektronika auta vali na jinem okruhu a s jinyma parametrama, ale proc tam nedat proste take lionku? Leaf, Golf-E a dlasi elektromobily
Nemyslím si, že u EV by to
Nemyslím si, že u EV by to mělo smysl. U klasických aut pro startování, obzvláště pro ty se STOP-START by to význam mělo. Ale u EV je ta 12V baterie využívaná minimálně a její životnost bude obrovská. Jakmile je auto aktivováno, jede DC-DC měnič, který baterii nedovolí vybíjet. Dávat tam baterku 6x dražší by nebylo ekonomické.
bylo by to minimalne
bylo by to minimalne „ekologicke“ , vyroba olovenek je mnohanasobne vetsi svinstvo nez stejne objemna lionka, a kdys us se vyrobci hlasaj jak jsou zero emision a podobne, tak by je tech $100-150 navic za baterku nezabilo, kdy se to vcene elektromobilu schova jako nic, a ani ne v tech objemech v jakych ty elektromobily prodavaj 🙂
To je sice pravda, ale se
To je sice pravda, ale se stejnou logikou bychom mohli vyměnit třetinu ostatních komponent za jiné.
EIDT: a olověnná baterka je svinstvo, ale lze ji v celku jednoduše recyklovat.
To je pravda, ale u toho
To je pravda, ale u toho olova je šílený ten nepoměr kapacity k množství olova v jedné baterii, nehledě na vysoce agresivní elektrolyt, který při jakémkoli úniku začne žrát skoro vše okolo. Vždyť taková 44Ah startovací baterie má 0,5kWh a váží 12kg, z čehož tak 10 kg bude samotné olovo. To je 5x víc než je lithia ve 24kWh akumulátoru Leafu a ty startovací se ještě mění co pár let.
V tomto kontextu je vtipné, kolik diskutérů má péči o to, jestli bude na světě dostatek lithia, ale případný nedostatek olova pro startovací baterie nikdy nikdo neřešil.
Ano, s tím nelze, než
Ano, s tím nelze, než souhlasit. Já jen vyjádřil názor, proč se ještě ty olova dnes používají, aniž bych jim nějak fandil, nebo dokonce nadržoval. Stejně tak jako u olova je nepoměr váha/kapacita, tak nepoměr cena/kapacita bude ten hlavní důvod, proč dnes olovo v této aplikaci vede. Tesla je taky používá a asi to má ten samý důvod. Naopak v aplikaci pro spalovací auta se Stop-start, kde olovo mnohokrát vydrží sotva 1,5roku by se to mohlo klidně používat už dnes a bylo by to i ekonomické.
Mě napadá při použití
Mě napadá při použití lithia jako startovací baterie i pár potenciálních technických zádrhelů. Třeba už jen co v mrazech, kdy se li-ionky nabíjet nesmí a auto to samozřejmě hned po nastartování začne dělat? Nějak předehřívat a pak teprve startovat? To už samo o sobě je slušná, v podstatě diskvalifikující komplikace. A napadají mě mnohé další, byť technicky řešitelné. U toho olova největší výhoda v tom, že je prakticky blbuvzdorné.
no ano pálíti to, však ne
no ano pálíti to, však ne NAdarmo se říká OLOVO-VOLOVO :))
elektrolyt vůbec neřeš
elektrolyt vůbec neřeš mladej, bezúdržbová poctivá německá Varta to už dávno vyřešila za tebe 😉
Geniánlní! Šroubovací
Geniánlní! Šroubovací špunty se nahradí přetlakovými ventily schovanými pod kusem plastu a tím se všechny problémy s recyklací jedovatého obsahu zázračně vyřeší. To si určitě rychle nechte patentovat než vás někdo předběhne.
hele NEteče to, Nedolejvam
hele NEteče to, Nedolejvam to, Nestaram se o to, Ani nevim že tam je, jen na technicky ob 2roky si vzpomenu když otravujou s dobijenim, 10let drží
za 150Kč ji prodam
vykupautokatalyzatoru.cz/autobaterie/
a koupim novou
autobaterie-varta.net/konfigurator/
A NEŘEŠIM TO !! :))
Ale ti, co to po vás
Ale ti, co to po vás recyklují to musí řešit. To je to, o čem se tady od začátku bavíme.
recyklovat sice celkem
recyklovat sice celkem „jednoduse“ jde, ale narozdil od velke baterie v elektromobilu za X desitek az set tisic si spousta lidi proste nedela potrebu tu baterku ani odvezt do zberneho dvora nebo ji nechat v servisu, takze tyhle baterky pak lehta nekde lezej a obcas i pustej stavu do zeme protoze lezej na bok
blbost, sběrné suroviny
blbost, sběrné suroviny sou na každým roku a proč ji válet v garáži když tam ti za ní dají 150Kč
vykupautokatalyzatoru.cz/autobaterie/
na novou 😉
autobaterie-varta.net/konfigurator/
to ze je tam vykupni cena
to ze je tam vykupni cena drtiva vetsina lidi nevi, ani ja to nevedel 😀 a o vejkendu kdys jsem sli pesi turu okolo Berounky, tak jsem videl „cernou“ skladku kde se vavelo hned nekolik starych olevenych autobaterii 🙁
ja osobne vozim do sberneho dvora skoro vse, proste vsechno trosku vetsiho co si myslim ze by v kontejneru mohlo vadit a nebo bejt „neekologicke“
To ja baterky s UPS atd.
To ja baterky s UPS atd. schranuji, minule jsem dostal ve sběru za plný kufr přes 2.500 A i v mototechně mi minule nabízeli 10% slevu za starou.
tak to ses borec a děláš
tak to ses borec a děláš dobře. Jen blazen zlocinec by tu chemii hazel do prikopa když rok co rok vopakujou recyklujte/odevzdavejte a jeste za to platěj 😉 Hele svezl bys mě nekdy TESLOU Dčko jak vypravis ze ji mas, treba na nejaky akci budes ??
No vsak proto to sem taky
No vsak proto to sem taky píšu! 😀
Smysl to má, olověná
Smysl to má, olověná baterie stárne i nabitá, a nesnáší vyšší teploty. Do EV je to pojistka, aby tam něco bylo, co může napájet počítač kontrolující velkou baterku. Stejně, cena půjde dolů, za čas po olověných bateriích neštěkne ani pes.
Ano, stárne i nabitá, ale
Ano, stárne i nabitá, ale jak rychle? Podle mě bude mít životnost jako celé auto. A až pude cena dolů, tak to bude odlišná situace, já řeším přítomnost.
Ve starém autě
Ve starém autě (spalovacím) jsem měl původní korejskou olověnou baterii 7 a půl roku než bylo nutné ji vyměnit.
To není špatné.
To není špatné. Normálně se uvádí, že bezpečná doba je 5 let. Ono to opravdu nejvíc trpí v létě (pokud se to ohřeje nad 30°C), ale odchází v zimě, kdy s nižší teplotou klesá kapacita. Avacom Nebo také tady Li-Ion baterie by měly být odolnější, alespoň technické listy to potvrzují.
pokud je elektronika auta
pokud je elektronika auta poctivě udělaná aby nekuvila baterku a nepraskala žárovky životnost VARTY je 10 let v praxi na bramboráku soudruzi 😉
autobaterie-varta.net/konfigurator/
K čemu tam ta olověná
K čemu tam ta olověná baterie vlastně je? Startér to nemá a v hlavní baterii je energie mnohem více.
asi kvuli zbyle elektronice
asi kvuli zbyle elektronice auta ktera je stavena na jine „proudy“ , ale jiste to nevim, takhle se v tom nevyznam takze jen hadam
Ono těch důvodů může
Ono těch důvodů může být více.
třeba že filtruje krátkodobé proudové špičky 12V zařízení (typicky vakuová pumpa a elektrický posilovač řízení). Měnič by na to musel být jinak zbytečně předimenzovaný.
Další problém bude účinnost samotného měniče naprázdno, když má v podstatě napájet pouze hodiny a centrální zamykání.
Na druhou stranu v Tesle asi měnič opravdu běží furt, minimálně v prvních verzích i vypnuté auto žralo jak o život.
myslim ze nikoli. V tech
myslim ze nikoli. V tech prvnich verzich softwaru bezel trvale cely palubni pocitac a baterie se dobijela vzdy, kdyz se vybila vice nez…
Pak udelali softwarove updaty, ktere to vyresily.
hele vysvětli jim to jaks
hele vysvětli jim to jaks vypravel ze v Xksku není místo na dualcharger 😉
hybrid.cz/model-x-rychlost-dobijeni#comment-50381
Presne jak se pise v tom
Presne jak se pise v tom clanku, o dualchargeru ani zminka 🙂
Zakladni i rozsireny (o 50%) je natesnany vedle konektoru. Dve nezavisle nabijecky jako v Modelu S uz v Xku nejsou dostupne.
EDIT: jsem samozrejme rad, ze je ta moznost upgradu aspon o tech 50%, kdyz uz ne o 100% jako u Modelu S.
Legislativní, bezpečností
Legislativní, bezpečností požadavky – cílem je udržet funkční základní funkce vozu (brzdy, řízení, varovná světla) při výpadku hlavní baterie – redundance
nicméně vzhledem k tomu, jak se tady řada lidí tváří, že jsou odborníci na všechny aspekty elektromobility a jakmile nemá někdo shodný názor, tak ho kamenují, tak jsem předpokládal, že takové základy se tu sypou z rukávů…
Jeden z důvodů je také
Jeden z důvodů je také bezpečný zásah na elektromobilu při nehodě – ze všeho nejdříve se přecvakne červený kabel od 12v olověné baterie, který deaktivuje jakékoliv možné výsoké napětí z hlavní pohonné baterie.