TEST: elektromobil Ford Focus Electric

auto elektromobil Ford Focus Electric

Značka Ford dlouho zůstávala v oblasti elektromobilů spíše v pozadí. Doma v nicméně už pár let nabízí elektromobil Ford Focus Electric. Jaký je? Vyzkoušeli jsme ho.

Dobití téměř plně vybitého auta (zbývající dojezd 0 km) si ze zásuvky vezme přibližně 24 kWh elektřiny, což vypovídá o velmi dobré účinnosti dobíjení.
foto: Hybrid.cz

Výroba elektromobilu Ford Focus Electric začala na konci roku 2011, tedy rok po uvedení a . Auto je postaveno na třetí generaci modelu Ford Focus.

Byla to doba, kdy mít ve své nabídce elektromobil bylo otázkou prestiže. A na elektrickém Focusu je to vidět. V americké terminologii se označují jako „compliance car“, tedy auto, které existuje zejména z legislativních důvodů.

V roce 2012 totiž Kalifornský úřad pro kvalitu ovzduší CARB rozhodl, že šest největších hráčů na tamním trhu (, , , , a ) musí mít ve své nabídce auto s nulovými emisemi.

Elektromobil ze zákona

Výsledkem byly kromě elektromobilu Ford Focus EV také modely Chevrolet Spark EV, Fiat 500e, Toyota RAV4 EV a Honda Fit EV. Některé z nich byly povedenějí, jiné méně.

auto elektromobil Ford Focus Electric

foto: Hybrid.cz

Ve Fordu nejspíš prostě řekli „potřebujeme rychle elektromobil, postavte ho a moc při tom neutraťte“. Výsledek je poněkud rozpačitý a neochota pustit se do samostatného vývoje plně elektrického auta, jako tomu bylo v případě Nissan Leaf, BMW i3 nebo Tesla Model S, je na něm vidět už z dálky.

Elektromobil je vybaven 23kWh kapalinou chlazenou baterií a elektromotorem o špičkovém výkonu 107 kW (143 koní, 245 Nm toč. momentu). Max. rychlost je omezena 135 km/h. Obří baterie je poměrně humpolácky umístěna v kufru a zabírá zhruba polovinu jeho prostoru.

Zbytečně častá rekuperace

Výsledkem je mimo jiné nedotažené vyvážení auta, kdy elektrický Ford Focus (hmotnost 1674 kg) v prudší začátce vynáší. Poněkud nepříjemné je i to, že když dupnete na plynový pedál, přední náprava si neví s výkonem vůbec rady a začne se vám pod rukama neposedně vrtět.

auto elektromobil Ford Focus Electric

foto: Hybrid.cz

Stejně tak systém řízení elektrického pohonu je zjevně dělaný hodně narychlo. Auto prakticky vždy po spuštění nohy z pedálu rekuperuje, čímž vás připravuje o dojezd. Protože, jak zkušenější elektromobilisté vědí, mnohem výhodnější je prostě volně plachtit na neutrál (v tomto ohledu jsme byli velmi potěšeni elektromobilem Mercedes-Benz třídy B ED, jehož test přineseme příští týden).

Auto není vybaveno žádným rychlodobíjením, pouze 6,6kW palubní dobíječkou s konektorem SAE-J1772. Z třífázové zásuvky je tedy možné dobít zhruba za 3,5 hodiny do plna. Jinak se z běžné 230V zásuvky dobíjí výkonem 2,3 kW zhruba trojnásobně déle (z nuly do plna).

Slušná spotřeba, horší dojezd

Dojezd elektromobilu Ford Focus Electric jsme testovali jak na dálnici, tak v městském provozu. Celkem jsme najeli 645 km a spotřebovali na to 117 kWh elektřiny.

Průměrná spotřeba tak činí 18,1 kWh/100 km. To není špatný výsledek, např. v porovnání s naším testem elektromobilu Nissan Leaf, který si průměrně vzal od 17 kWh/100 km do 21 kWh/100 km.

auto elektromobil Ford Focus Electric

foto: Hybrid.cz

Zejména na dálnici spotřeba raketově stoupá a Focus během začínajícího jara a bez vytápění tak tak zvládnul ujet 100 km při rychlostech kolem 90 km/h. Ve městě si troufne na 120-130 km, opět bez vypnutého topení. Jakmile topení zapnete, klesá odhad dojezdu o 15 % až 20 % níž.

Aby Ford tak trochu zakryl spíš průměrný dojezd elektromobilu, snaží se uživatele obalamutit pro evropského řidiče poněkud nesrozumitelnými pojmy „Status“ a „Budget“.

auto elektromobil Ford Focus Electric

foto: Hybrid.cz

Stojí za vyzkoušení

Interiér auta se nijak výrazně neliší od běžného Fordu Focus třetí generace. A to bohužel ani typicky „začudlíkovanou“ středovou konzolí, za kterou by nejspíš byli rádi snad jen piloti dopravních letadel.

auto elektromobil Ford Focus Electric

foto: Hybrid.cz

Co musíme elektrickému Focusu pochválit, to je výbava. Bezklíčové odemykání, startování tlačítkem, pět stupňů vyhřívání sedaček (včetně spolujezdce), elektricky ovládané sedačky. Hodně se nám líbilo i podivuhodné „udělátko“, kdy po otevření dveří z nich rychle vyjede krytka, která chrání hranu dveří před odřením.

auto elektromobil Ford Focus Electric

foto: Hybrid.cz

Jakkoliv bychom nedoporučovali Ford Focus Electric ke koupi, pro fandy elektromobility určitě nebude na škodu si ho alespoň vyzkoušet. Dobře se tím totiž zvýrazní pokrok, který ostatní automobilky v oblasti elektromobilů za posledních čtyři pět let udělaly.

vlastní

23 komentářů u “TEST: elektromobil Ford Focus Electric”

  1. To je tedy šok – baterky v
    To je tedy šok – baterky v kufru, nevyváženost vozu, bez rychlodobíjení, dojezd 120-130 ve městě bez topení (to dělám i s o mnoho vývojově starším Peugeotem Ion alis Citroen C Zero alias originál Mitsubishi iMiev). Bude-li k dispozici vyzkouším, ale asi bych se s ním na trasu Praha-Ostrava nepouštěl. Dopadl bych dojezdově zřejmě hůře, než s velikou dodávkou Nissan eNV200.

    Jinak ty serepetičky navíc, jako třeba lištička proti odření hrany dveří, hezky ilustrují snahu něčím to auto ozvláštnit. Ale neřeší základní problém s bateriemi, nabíjením a dojezdem.

    1. Zdravím, baterky v kufru
      Zdravím, baterky v kufru není úplný šok, který by mě překvapil. S autem mám najeto cca 500km, na slušný nákup to stačí a na lehký výlet také. Samozřejmě pokud se rozhodnu vyvést rodinu na týden, stává se z toho velký nedostatek. Nevyváženost vozu jsem až tak nepocítil, jde poznat vyšší hmotnost, na druhou stranu zatáčky v ostřejším plynu nejsou vůbec špatné. Auto se dokáže i hezky „urvat“ a napodobit něco jako drift 😉 (s rezervou). Dále při jízdě 90km/h Brno-Zlín mi po dojetí do Zlína zbylo 35km, a to jsem na semaforech ve Zlíně zkoušel plný plyn pořád. Rekuperace při režimu „L“ je skutečně silná, používám při brždění, „D“ je příjemná (podobně jako LEAF) a „N“ můžu také zařadit :-). Za mě 65%, pokud by byla příznivější cena, pak +10%. Je toho mnohem víc, co bych chtěl napsat, ale kdo by to četl…:-D

        1. Budu se snažit pouze
          Budu se snažit pouze reagovat na článek…od začátku mi přijde, že pan šéfredaktor již od prvopočátku byl autem zklamaný. Uvnitř málo místa, vše „naňahňané“ na sobě, středová část palubní desky nepřehledná, navíc uprostřed kus něčeho, co připomíná první náznaky řadící páky a absence denního svícení, kdy kolečko nastavené na A (asi automaticky) se jeví jakože „Ano, máte zapnuto…“ -> z omylu Vás velmi rychle vyvede policejní hlídka, která Vás (díky bohu) jen upozorní na nerozsvícená světla. Vše je ale odpuštěno, když sešlápnete plyn, který opravdu velmi dobře a pohotově reaguje a cítíte velmi příjemnou dávku výkonu tlačící do zad. O to příjemnější je i fakt, že brzda má stejnou dávku síly (samozřejmě opačným směrem) a Forda pohotově a rychle zabrzdí – navíc na displeji jste „odměněni“ informací, zda efektivně brzdíte. Je to velký rozdíl, když přesednete z Focuse do LEAFa, ve kterém brzdíte i očima, protože se Vám najednou zdá, že LEAF zkrátka nebrzdí (svedl bych to na zvyk…). V LEAFovi sbíráte stromečky, ale tady vidíte celkové ušetřené kilometry. Ovladatelnost jsem krátce rozebral v předchozím příspěvku, jen bych autora článku opravil – max rychlost je 150km/h el.omezena, v LEAFovi 160km/h. Vedle tachometru je pak údaj budget, tzn. kolik máte dojezd – pokud jedete opravdu rychle, palubní počítač si tento údaj zapamatuje, pokud poté nabíjíte, můžete dobít „pouze“ 85km do plna -> poté při normální jízdě sbíráte tzv. status, který máte do plusu (úsporná jízda, nezapnutá klima, silnější rekuperace – zařazeno „L“) a nebo mínusu (jedu jak…prostě rychle :), brzda/plyn, zapnutá klima). Ta pravá hodnota je uvedena vždy na ukazateli „Baterka“. Ohledně hmotnosti – LEAF má, pokud se nemýlím, téměř 1,5tuny, což vzhledem k rozměrům auta je oproti Focusu docela dost – výhodou LEAFu je, že nemá baterky „tak vysoko“ jako Focus (nízké těžiště -> lepší manévrovatelnost). Ford toho nabízí opravdu hodně, určitě bych našel více plusů jak mínusů a doporučil všem (ne)elektronadšencům. Po několika kilometrech se Vám totiž ten středový „nepřehledný“ panel najednou bude zdát úplně v pohodě a vše na jednom místě – nebudete volby totiž hledat někde v menu na dotykovém displeji, ale šáhnete i po paměti na tlačítko. V tomto jsem asi staromódní, na druhou stranu jsou tyto věci stále praktické…

          1. Kde jste prisel na to ze
            Kde jste prisel na to ze Leaf ma max 160km/h? 🙂
            Prvni generace mela 145, ale jelikoz premeruje zhruba 10% ukaze pri maximalce ~159-160km/h. To ale jeste neznamena ze jedete 160 🙂
            Jestli je to u Focusa stejne, tak klidne uvidite na displeji 200, ale jeste to neznamena ze jedete 200 🙂

            1. Ano dobrý dotaz, v tomto
              Ano dobrý dotaz, v tomto případě se řídím tím, co vidím na displeji rychlomeru. Samozřejmě ta skutečná rychlost se bude lišit. Pokud mám být tedy přesný, pak rychlost uvedená mnou je ta, kterou jsem viděl očima na digitálním (Leaf), potažmo analogovem (Focus) ukazateli. U Leafa můžu poskytnout záznam na telefonu 🙂

Napsat komentář