Český trh s auty do zásuvky není co do počtu prodaných kusů nijak velký. Přesto je nabídka bohatá. Nedávno přibyla také severská novinka v podobě luxusního dieselového kombíku Volvo V60 Plug-in hybrid.
foto: Hybrid.cz
Auto ukrývá pod kapotou pětiválcový turbodiesel D5 s objemem 2.4 litru. Automatická šestistupňová převodovka přenáší jeho sílu na přední nápravu. Generačně starší motor nabízí výkon 215 koní a točivý moment 440 Nm.
Na zadní nápravě pracuje 50kW elektromotor. Celkový výkon hybridní pohonné soustavy je až 280 koní a max. točivý moment 640 Nm. Zrychlení z 0 na 100 km/h je 6,1 vteřiny. První Volvo do zásuvky je díky tomu propracovaná a odolná čtyřkolka.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY
EXKLUZIVNĚ: Volvo V60 Plug-in hybrid představen v Hamburku
Auto je dále vybaveno 11,2kWh li-ion baterií (60 kW max. výkon), která „papírově“ vystačí k ujetí až 50 km čistě na elektřinu. To znamená, že na prvních 100 km má nové Volvo V60 Plug-in hybrid (opět „papírovou“) spotřebu kolem 1,8 l/100 km. Celkový dojezd je papírově až 900 km.
Jaké jsou ale reálné hodnoty a jak se nám vlastně s vozem jezdilo? Maximální pohodlní a luxus je u seveřanů tak nějak dané. Vůz V60 Plug-in hybrid vychází z původní V60ky a podle toho se i vůz chová.
Dvě tuny na kolech
Prakticky okamžitě si ale všimnete jednoho zásadního rozdílu, kterým je hmotnost. Provozní hmotnost vozu činí úctyhodných 2058 kg. A ty dvě tuny jsou od začátku cítit.
foto: Hybrid.cz
Protože velká část hmotnosti je vzadu v kufru, který je díky bateriím také o poznání vyšší a méně prostorný (objem 305 litrů, 1126 litrů po sklopení zadních sedaček), je třeba být v prudších zatáčkách přeci jen o něco pozornější. Při ostřejší jízdě je totiž cítit, jak moc by nové Volvo rádo šlo do smyku.
Vyšší hmotnost je pak cítit i na méně kvalitních silnicích, kdy tvrdší podvozek upravený právě kvůli vysoké hmotnosti snáz přenáší reakce na všechny výmoly do zadních partií řidiče. Naopak příjemně nás překvapila automatická převodovka, která sice nedosahuje ladnosti e-CVT v Priusech (při prudším sešplánutí plynu ucítíte podřazení), ale nemá k němu daleko.
Výborná spotřeba
Reálné hodnoty kombinované průměrné spotřeby se nám ustálily na 5,4 l/100 km. To je na dvoutunové auto velmi dobrý výsledek, který nebyl „ošizen“ žádným hypermilingem nebo snahou o co nejmenší spotřebu. Jde o kombinaci jízdy po dálnici (asi 50 %) a stejnou měrou po městě a mezi městy.
foto: Hybrid.cz
I při dálničních rychlostech umí Volvo V60 Plug-in Hybrid jezdit pouze na elektřinu, a to i kolem rychlostí 130 km/h. Ale nedoporučujeme to, protože za takových okolností je mnohem výhodnější „uložit“ si energii v bateriích a využívat hybridního pohonu. K tomu ostatně slouží i tlačítko „Save“, viz. dále.
Čistě elektrický pohon se nejlépe hodí pro jízdu po městě. Nejdál jsme pouze na elektřinu ujeli přibližně 38 km, což opět považujeme za velice dobré číslo, zejména vzhledem k hmotnosti vozu. S takovovým dojezdem nebude pro řadu majitelů problém obsloužit svůj denní nájezd převážně na elektřinu.
foto: Hybrid.cz
Vůz má proti běžné V60ce menší, 45litrovou nádrž. Díky průměrné spotřebě ale snadno ujede oněch papírově slíbovaných 900 km – pokud ho alespoň jednou či dvakrát nabijete. Když to mezitím zvládnete víckrát, odvděčí se vám ještě o něco nižšími provozními náklady. Tomu napomáhá „chytrý“ nabíjecí kabel, který se amperáží dokáže přizpůsobit možnostem zásuvky.
Zvolte si svůj mód
Auto má k dispozici tři jízdní módy: Pure, Hybrid a Power, tedy čistě na elektřinu, hybridní mód a Power mód pro maximální výkon. Navíc je možné si zvolit také možnost „Save battery“ – vznětový motor dobije akumulátor tak, aby auto na baterii ujelo alespoň 20 km. Auto nabízí také možnost tažení nákladu až o hmotnosti 1800 kg.
Hodně se nám zamlouvala přístrojová deska a její řešení, které je přehledné a zároveň vizuálně stimulující. Velmi snadno například poznáte za jak dlouho se baterie vybije a auto přepne na spalovací motor.
foto: Hybrid.cz
O něco hůř je na tom středová konzole vyplněná méně přehlednou změtí čudlíků. Oceňujeme ale kompletní počeštění vozu, které se nicméně u této cenové kategorie tak nějak dá očekávat. Příjemná je i prostornost auta, které navzdory menšímu kufru poskytuje vpředu i vzadu dostatek volnosti pro kolena i dlouhánům.
Jasná koupě?
Nabíjení vybité baterie trvá s pomocí dodávaného kabelu z běžné 230V zásuvky zhruba čtyři hodiny, při kterých si Volvo „vycucne“ právě oněch zhruba 11 kWh. Účinnost nabíjení je tedy vysoká.
Jenže stejně vysoká je i pořizovací cena. Ta začíná na 1 539 000 Kč vč. DPH, cena námi testované verze byla 1 920 900 Kč. Za severskou kvalitu se připlácí, o tom žádná. Stejně jako většina ostatních plug-in hybridů, které jsou dnes v nabídce, jde o vůz především pro ty, kterým nevadí si za čistě elektrický pohon nemálo připlatit.
Technické specifikace:
Motor: dieselový pětiválec, objem 2,4 litru, toč. moment 440 Nm, 215 koní (158 kW)
Elektromotor: 68 koní (50 kW), toč. moment 200 Nm
Zrychlení (0-100 km/h): 6,1 vteřiny
Max. rychlost: 230 km/h
Akumulátor: 11,2 kWh
Jaké máte zkušenosti s nabíjením u nabíjecích stanic?
Jaké máte zkušenosti s nabíjením u nabíjecích stanic? Např. u EONu? Jde Vám to? Bohužel jsem ještě nepotkal nabíjecí stanici která by mi auto (Volvo V60) nabila..Jsem odkázaný na dobíjení přes zásuvku 220V
Přemýšlím o tomto vozu, ale zajímalo by mě, jak je to se
Přemýšlím o tomto vozu, ale zajímalo by mě, jak je to se spotřebou. Jelikož jsem nedávno četl na http://kralmotoru.cz/media/porovnani-spotreby-automobilu , že prý před pár lety byl v Německu prováděn test ADAC, který měl jednou provždy rozlousknout skutečnou potřebu vozů, a někteří se výsledkům nepřestali divit. Uvedeným hodnotám nejvíce neodpovídají především plug-in hybridy. Největším propadákem se pak stalo právě Volvo V60 D6 Hybrid AWD, které má skutečnou spotřebu dokonce až o neuvěřitelných 84% horší, než bylo zmiňováno.Co si o tom myslíte?
spritmonitor.de/de/uebersicht/51-Volvo/1213-V60.html?powerunit=
spritmonitor.de/de/uebersicht/51-Volvo/1213-V60.html?powerunit=2
Asi mám kacířské
Asi mám kacířské myšlenky, ale pořizovací cena začíná na 1 539 000 Kč vč. DPH, cena testované verze byla 1 920 900 Kč, tak proč by si „boháč“ už rovnou nekoupil Teslu Model S, případně X?
Jedině snad z psychologického hlediska dojezdu, kdyby opravdu denně nalítal 500 a více km a vadilo mu stání na superchargerech nebo je neměl po trase.
Jinak v případě takových peněz za kus plechu se sedačkami na kolech (jak tomu s oblibou říká kamarád) asi dnes už není důvod kupovat si spalovák. Byť hybridní a s jakž takž slušným elektrickým dojezdem na pojížďky po městě.
K čemu vůbec tyhle plug-in
K čemu vůbec tyhle plug-in hybridy jsou? Jedou sice pár desítek kilometrů na elektro, ale pak sebou tahají zbytečné množství hmoty. Za mě buď hybrid, nebo elektromobil. Proč něco mezi tím?
Protože většina lidí
Protože většina lidí denně najede do práce do 30 km. Takže to mohou jezdit na elektřinu a šetří. A pak nemusí mít druhé auto na dálkové cesty a prostě vesele jedou a neřeší. Volvo má tohle skvěle vyřešené. Spousta lidí ho podle mě upřednostní i před Teslou.
„Protože velká část
„Protože velká část hmotnosti je vzadu v kufru, který je díky bateriím také o poznání vyšší a méně prostorný (objem 305 litrů, 11126 litrů po sklopení zadních sedaček)“
asi má velké zadní sedačky. 😀
ale celkem divné auto, těžké, diesel a ještě k tomu hybrid.
Šotek nám tam vstřelil
Šotek nám tam vstřelil jedničku navíc, díky :).
smysl je v tom, že boháči
smysl je v tom, že boháči budú šetriť zdravie jazdou po meste čisto na elektriku a nebudú už krúžiť s dízlami po meste so spotrebou 15 l.
K ničomu inému to auto nieje.
Ač Volvu fandím, ta cena
Ač Volvu fandím, ta cena je hodně mimo.
taky tak nejak postradam
taky tak nejak postradam smysl tohohle auta, za 2 mega vcelku malej kombik souperici s kombiky jako Pasat, Superb, A4
nekomu kdo chce setrit tohle auto mnoho neusetri, pac porizenim konkurencniho ciste naftoveho kombiku by usetril tak 600-700 tisic
ekolog ktery chce plug-in hybrid, nojo ale ze by ekolog chtel zaroven diesel, divnej to ekolog 😀
i z malich ozkouseni me prijde ze Volvo dnes ma jediny premiovy model a to nove XC90, zbytek jejich portfolia na cenove konkurencni modely tezce straci
takze snad jen fanousek Volva, nikdo jinej kdo by za tohle utratil 2 mega me nenapada
Tak smysl tohoto vozu
Tak smysl tohoto vozu vysvětlit mi vás prosím, bo jinak mi tento vůz přijde jako dosti trapný pokus:) Těžký a špinavý diesel (který by sám od sebe za těch 5,4 l/ 100 možná jezdil i tak).
Postrádám v článku popis toho, jak se auto chová, když jednou je zadokolka, jednou předokolka, a nakonec i quattro.