Autosalon Frankfurt 2015: elektromobil Audi e-tron Quattro s dojezdem 500 km

Autosalon ve Frankfurtu začíná a k nám se hrnou první novinky. Jestliže Porsche Mission E si na konkurenci Tesla Motors spíše hraje, pak elektromobil Audi e-tron Quattro jí doopravdy je.

K dispozici je 615 litrů zavazadlového prostoru a 150kW AC/DC rychlonabíjení standardem Combo2. Pětidveřová studie měří na délku 4,88 metru, na šířku 1,93 metru a je pouze 1,54 metru vysoká! V interiéru intenzivně využívá technologii .
foto: Audi

Audi připravuje elektromobil s dojezdem 500 km psali jsme před pár měsíci. Pak se potvrdilo, že Audi ukáže 500km elektromobil na autosalonu ve Frankfurtu. A obojí je konečně tady.

Tohle může být reálný protivník pro elektrické Tesla Model X. Důležitý rozdíl, kterého si všímají i naši čtenáři, však je, že zatímco Tesla už tohle auto vyrábí a do dvou týdnů začne dodávat, Audi chystá rozjet výrobu teprve v roce 2018.

Audi e-tron Quattro nabídne dojezd 500 km díky 95kWh baterii v podvozku. Jde o auto s pohonem všech čtyř kol, podobně jako v případě Audi R8 e-tron quattro. Dva elektromotory pohánějí zadní nápravu, jeden přední. Celkový špičkový výkon je 370 kW/800 Nm.

Maximální rychlost je omezena na 210 km/h, zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne auto během 4,6 vteřiny. Aerodynamický koefecient činí 0,25. Aby inženýři z Audi dosáhli takového výsledku (na SUV kategorii nevídaného), museli dát mimo jiné sbohem postranním zrcátkům.

A stejně jako Tesla Model S, má elektromobil Audi e-tron Quattro kvůli aerodynamice také vysouvatelné kliky dveří plus další, elektricky poháněné prvky kapoty (např. zadní spojler, zadní difuzor nebo částečné kryty zadních kol), které aerodynamiku dál zlepšují. Ty se automaticky nastaví při rychlostech nad 80 km/h.

tisková zpráva

39 Comments on “Autosalon Frankfurt 2015: elektromobil Audi e-tron Quattro s dojezdem 500 km”

  1. Audi e-tron Quattro může
    Audi e-tron Quattro může být maximálně tak potencionální konkurencí. Skutečnou konkurencí to může být, až se to začne skutečně vytábět a bude to mít v té době podobné parametry jako bude mít aktuálně Tesla.
    K Audi e-tron se dá říci jenom tolik, že je to v současnosti o podmiňovacím způsobu. 🙂
    Kdybysem to býval věděl…

  2. Ještě jedna podstatná
    Ještě jedna podstatná informace mi ve zprávě chybí:

    The Combined Charging System (CCS) enables charging with DC or AC electrical current. A full charge with DC electrical current at a charging column with an output of 150 kW takes just around 50 minutes. As an alternative, the study is equipped with Audi Wireless Charging technology for contactless induction charging. The charging process is very convenient.

  3. A pak že pouze Tesla
    A pak že pouze Tesla vymýšlí blbosti… No hlavně je potřeba říci, že Audi, (resp ten zde neustále poplivávaný koncern) na elektromobilitu na nejvyšší úrovni s přehledem má, už jen díky tomu že si dovolil zveřejnit kapacitu baterie :). Což se o takovém Nissanu nikdy říci nedalo.

    Mimochodem ty dva motory vzadu očekávám do roka a do dne i u obou Tesel.

    1. myslite za dva mensi
      myslite za dva mensi elektromotory jsou levnejsi nez jeden vetsi s diferencialem? nevim, necham se poucit…

      Co se tyce te kapacity, Nissan s Kiou maji zatim nejvetsi kapacitu v seriovych autech mimo Tesla aut (Model S/X, Mercedes B, Toyota RAV4). Takze co bude mit VW v roce 2018 je sice zajimave PR, ale kdo tvrdi, ze Infiniti (neboli Nissan) a dalsi v te dobe nebudou mit to same? 🙂

      Taky zajimave, ze 3 roky dopredu zverejnuji jakou budou mit kapacitu. Myslite, ze Tesla 2012 vedela, ze v roce 2015 budou mit 90kWh? Nebo ze Nissan uz 2012 vedel ze bude mit 30kWh? Silne o tom pochybuji.

      1. V automobilovom priemysle a
        V automobilovom priemysle a hlavne u firiem ako VW základné špecifikácie musia byť známe minimálne 2 roky dopredu. Batérie musia prejsť dlhodobými testovaniami. Aj Elon povedal minulý rok, že čo nebolo minulý rok aspoň laboratórne otestované, nemá šancu byť v gigafactory na začiatku výroby. Podľa mňa VW môže mať niekoľko rôznych potencionálnych chémii a tie teraz bude testovať, ale limity čo sa týka kapacity, sú už asi dané.
        Preto si myslím, že minimálne Tesla má pomerne jasnú predstavu, čo bude vedieť ponúknuť o 3 roky. Teraz však zmenili prístup a neoznamujú nič dopredu, kým to nie je pripravené do výroby, aby ľudia neodkladali nákup toho, čo je práve teraz k dispozícii a takisto nechcú konkurencii oznamovať s čím počítajú o 3 roky.
        VW sa mi javí ako firma, ktorá aspoň podľa toho čo je oznámené bude o 3 roky najväčším konkurentom Tesly. Nezachytil som, že by Nissan – Renault, GM plánovali v horizonte 3-4 rokov niečo vyššej kategórie ako leaf a bolt.
        Myslím, že Tesla bude určite lepšia v batériach a ich cene ako konkurencia. VW vie vyrobiť zbytok auta určite lacnejšie ako Tesla. Bude veľmi zaujímavé ako to bude vyzerať v 2018-19. Môj tip je, že Tesla bude mať lepšie parametre – zrýchlenie a výkon, ale VW bude lacnejší a dúfam, že v 2018 bude v Európe minimálne 2 tisíc miest, kde sa bude dať dobíjať minimálne 150 kW rýchlosťou CCC + superchargre.

          1. k tým motorom som sa
            k tým motorom som sa nevyjadroval, takže neviem. Lacnejší bude predpokladám jeden. 2 motory ale môžu mať výhodu v lepšom chladení, čo podľa Muska je problém a dôvod prečo nie sú schopní podávať dlhodobo maximálny výkon. Pri 700 koňoch to však v reálnom živote nemôže byť žiadny problém, lebo s plným výkonom 700 koní sa dá reálne ísť len pár sekúnd. Aj keď na diaľnici teoreticky je možné ísť dlhší čas v plnej rýchlosti, nemyslím si, že model S/X budú potrebovať maximálny výkon na udržiavanie 250km/h.
            Čo ja viem Infinity projekt zrušil pred niekoľkými rokmi a nezachytil som, že by bol ohlásený nový. Aston je ohlásený, ale ten bude minimálne 2 x taký drahý ako Model S. Jaguár som nezachytil.
            VW, čo ja viem, ako jediný ukázal reálne autá s konkrétnymi dátumami uvedenia v približne rovnakej kategórii. Porsche je menšie ako model S, ale bude asi priamy konkurent Modelu 3. Ak by model 3, alebo jeho nejaká verzia, vyzerala aspoň trochu ako toto porsche tak super. Audi je menšie ako Model X, ale bude priamy konkurent SUV z modelu 3 a bude na trhu asi skôr.

      2. popořadě:
        1) cena pohonu –

        popořadě:

        1) cena pohonu – elektromotor s měničem bude ještě nějaký ten pátek o dost dražší než sestava spalovacího motoru. S masovou výrobou se to sice zlepší ale myslím, že se to maximálně vyrovná. Přeci jen spalovací motor a převodovka(i automat) je v principu docela „jednoduchá – když máte patřičné vybavení“ strojní záležitost z levných komponent. To se třeba o kvalitním měniči zrovna říci nedá. tzn. čím více měničů, tím dráž.

        2) Dual motor u Tesly je určitě perspektivní princip, kde motory se vzájemně doplňují, takže krom extrémní dynamiky jízdy, vysoké rychlosti jízdy a 4WD si především celý pohon udržuje neustále slušnou účinnost. Jediným problém toto ústrojí je v tom, že nijak zásadně neprospívá dynamice průjezdu zatáčkou. Tesla pokud vím uvažovala o EMB(electro magnetic brake), možná to již používá – tedy brzdové destičky ovládá servo-aktuátor, takže jsou schopni brzdný zásah provést mnohem rychleji a přesněji než u hydrauliky.

        Jenže pro dynamický průjezd zatáčkou je vždy lepší varianta vnějšímu kolu přidat moment a vnitřnímu ubrat, než jen (jak to už třeba dělá XDS u Fábie) vnitřní kolo přibrzdit. Takže to je podle mne ten hlavní důvod proč na zadní nápravu dát dva motory s elektronickým diferenciálem.

        Jinak ten koncept Audi k tomu všemu ještě přidává systém přiřizování zadní nápravy, což dále ovlivňuje stabilitu vozu. Takže v tomto kontextu se dá říci, že co se týče pohonu a stabilizace se jedná možná o nejpokrokovější SUV a Model X bude mít v tomto ohledu co dohánět. (Proto už mimochodem o té dvojici motorů vzadu nějaký ten pátek na webu visí nový Tesla patent)

        + čím těžší auto je, tím ten přínos bude větší. Audi ten systém pohonů pravděpodobně převezme z R8 e-tronu. Který by se tak dal označit jako Tesla Roadster pro Audi.

        1. myslite ze motor + menic je
          myslite ze motor + menic je drazsi nez cela soustava spalovaciho motoru?
          motor + menic + baterie urcite, ale bez baterie bych cekal, ze to bude levnejsi…

          elektromechanicke brzdy ma Model S od verze s autopilotem (ktery zatim vlastne furt neni 😀 ), ale hardware vcetne brzd tam uz je skoro rok.

          1. Co jsem se teď díval, tak
            Co jsem se teď díval, tak náhradní díly na e-Golf:

            Motor+převodovka: 3190 EUR
            Měnič: 2625 EUR
            Nabíječka: 835 EUR
            Baterie: .. ani se neptejte

            Jedná se o doporučenou cenu výrobce(v praxi to seženete až o polovinu levnějc, ale to platí pro díly spalováků také) posuďte sám…

            1. Cena náhradních dílů
              Cena náhradních dílů bohužel ale vůbec nic neříká o skutečné výrobní ceně. Někdy jsou ceny dumpingové, někdy je navýšení i o násobky výrobní ceny. Také je známo, že auto postavené z nových náhradních dílů je výrazně dražsí (i v násobku) než auto koupené běžně v prodeji. Jenom, když si sečtu ty položky, co uvádíte, tak už je to celkem dost. Za kolik se to běžně prodává?

        2. Výrobní cena elektromotoru
          Výrobní cena elektromotoru s převodovkou, tedy cena za práci a energii bude vždycky zlomkem ceny za výrobu spalovacího motoru. Důvodem je neuvěřitelná komplikovanost, kdy se musí pohyb po přímé trajektorii převádět na pohyb ko kruhové trajektorii. Jenom kliková hřídel se skládá z X dílů a je tam tolik technologických kroků, jako je kování, lisování, nitridování (za vysoké teploty), broušení, vyvažování, že se to velmi prodražuje. Rotor elektromotoru je proti tomu úplná legrace i když výrobní postup je podobný, složitost je o řád jinde.
          Pak tam máte písty, ojnice, vložky pístů, ventily, vačková hřídel – opět velmi komplikované díly, palivová soustava, chlazení, dnes je tam už i spousta elektroniky. Některé díly se vyrábí s pomocí HiTech technologií a s použitm speciálních slitin, keramiky ap.
          Převodovka, to je opět ten samý problém. Převodovka elektromobilu je mnohem jednodušší, řekněme že ne o řád, ale běžná převodovka bude složitější asi tak 3x. Jenom absence zpátečky je obrovské zjednodušení. Pokud to spočítáte na počet ozubých kol, tak bych řekl, že jsem se docela trefil a na hmotnost možná taky.
          Materiálová náročnost bude dost podobná, hliník, speciální slitiny, drahé kovy, i když odlišná.
          Pokud se rozjede sériová výroba velkém, bude elektromotor proti spalovacímu motoru nepoměrně levnější záležitost, kterou bude prodražovat jenom drahý materiálový vstup.

        3. Nedávno jsem viděl
          Nedávno jsem viděl dokument na ČT2 o továrnách dneška, tuším Ferrari, kde se ručně vyráběný spalovací motor skládal z více než 800 dílů. Elektromotor má – když to přeženu – 2, rotor a stator.
          Dále v elektromobilu nepotřebujete další součásti spalovacího motoru, tedy celou soustavu výfukového potrubí se sondami, katalyzátory a filtry pevných částic. No a samozřejmě i převodovka je k ničemu, když tam máte přímý převod na nápravu.

              1. Mozna proto, ze „se vyrábí
                Mozna proto, ze „se vyrábí posledních 50let pořád stejně“ a ten jejich 160kW motor vazi 1150kg a meri 1,3m x 0,6m… To se musi nekde promitnout. Myslim, ze to co je v aute vazi zhruba 1/10, mozna min.

                Jiste, nepotrebuje kapalinove chlazeni, a asi muze podavat 160kW non-stop…

                1. Já mam snad už chuť
                  Já mam snad už chuť použít tu kapitalistickou poučku, když to je tedy taková sranda, tak to začněte vyrábět sami 🙂

                2. neni to sranda, jen
                  neni to sranda, jen porovnavate prumyslovy motor s motorem do auta, a to proste nejde 🙂 Oba maji sve prednosti a oba maji svou cenu zalozenou na jejich vlastnostech, komplexnosti a vyrobnim mnozstvi…

                3. No právě že ta cena za kW
                  No právě že ta cena za kW výkonu hezky koreluje s cenou za kW u~automotive elektromotorů.

      3. ad kapacita: Základem
        ad kapacita: Základem úspěchu je nevěřit na zázraky.

        Samozřejmě že to Tesla věděla, resp. věděla že s příchodem modelu X upgraduje baterii na to nejlepší co bude na trhu, což je dnes „bohužel“ jen 12,6Wh článek. A určitě u Tesly už věděli, že víc jak 5-10% se do té doby nepovede.

        Samozřejmě že Nissan věděl také co je reálné v příštích letech. Oni si navíc mysleli, že 150km stačí všem, pokud bude vybudovaná hustá síť pro nabíjení 2C, tedy 80% kapacity do 30min. Jinak těch 30kWh v pytlících je teď opravdu taky to nejlepší co je dnes na trhu.

        Pořád ale nevím co má pod pokličkou LG, tomu se buď povedl technologický průlom v pytlících a nebo se mu podařilo nějak ostatní ukecat, že 18650 je vlastně fajn formát – no fyzikálně realizovatelnější se zdá být spíše ta první varianta :).

  4. Lehce off topic – nemáte
    Lehce off topic – nemáte někdo zkušenosti s celním sazebníkem? Rádi bychom na firmu dovezli Teslu z Norska a podařilo se mi dohledat, že Norsko se řadí mezi státy EEA, tudíž není aplikováno clo stejně jako kdyby to byl stát EU. Pokud ale použiji Taric aplikaci na výpočet sazby, vždy mi ukáže celní sazbu 10 % 🙁 Nevíte někdo?

    1. Dobrý den, nevím jestli je
      Dobrý den, nevím jestli je to ještě aktuální, ale když jsem si to kdysi zjišťoval já přímo na celním úřadě, obdržel jsem tuto odpověď:

      Dobrý den,
      při předložení důkazu původu ( vystaveného v Norsku) na celním úřadu v ČR bude celní sazba při dovozu automobilu snížena z 10% na 0%, Důkaz původu zajišťuje vývozce z Norska.

  5. Mě se Audi po designové
    Mě se Audi po designové stránce vždycky strašně líbili. A když k tomu dali ještě tuhle modrou barvu, to se úplně rozplývám oooo.
    A teď zpátky do reality. Škoda, že je to jen koncept na papíře, resp. na monitoru. Kdo ví kdy, nebo jestli vůbec tohle zrealizují. Velká škoda. Audi auta umí, tím spíš mě nejde na rozum, proč si nechávají ujet vlak od nějaké americké „malé“ nové automobilky. :-)))

Napsat komentář