e-Quickie – elektrická tříkolka získává energii bezdrátově
Čtrnáctičlenný tým studentů Univerzity v Karlsruhe sestrojil unikátní elektrickou tříkolku. Energii k pohonu elektrických motorů získává bezdrátově z vodiče položeného na zemi.
Elektromobily, hybridy, Tesla, Volkswagen, Škoda, auto, vytápění
Čtrnáctičlenný tým studentů Univerzity v Karlsruhe sestrojil unikátní elektrickou tříkolku. Energii k pohonu elektrických motorů získává bezdrátově z vodiče položeného na zemi.
Zatímco v České republice probíhalo vyhlašování soutěže ElectricMotion.cz o stavbu elektromobilu, za velkou louží se hrála mnohem vyšší liga. Právě nedávno skončila soutěž Automotive X Prize o 10 mil. dolarů pro toho, kdo postaví nejúspornější automobil.
Uvedením Chevroletu Volt snahy z prachu povstalé americké automobilky General Motors o ukousnutí koláče v segmentu šetrných aut zdaleka nekončí. Na světové výstavě Expo 2010 nedávno Karl Stracke z GM potvrdil, že připraví flotilu testovacích elektromobilů.
Apple skrze svého šéfa Steva Jobse aktuálně na konferenci WWDC představil iPhone 4. Jde už o čtvrtou generaci populárního mobilního telefonu. Mezi hlavní novinky patří reklamní systém iAd, kde bude hrát důležitou roli Nissan a jeho elektromobil Leaf.
Hospodářské noviny přinesly na svém webu iHNed.cz zajímavý článek známého českého klimatologa Václava Cílka. Text „Věk adrenalinového počasí“ pojednává mimo jiné o současných klimatických změnách, situaci globální nejistoty a energetické politice. Zde je krátký úryvek:
Kodaňský summit, jak se dnes zdá, bude poněkud bezzubý a klimatické změně nezabrání. Přesto je nutné zdůraznit, že každé snížení emisí, každá úspora či rozpracování nových technologií mají velký význam. Pokud se navíc klimatické změny projeví nějakou skutečně velkou humanitární katastrofou, lidé sami začnou volat po změně. Dvě tři ekonomické krize a pár klimatických katastrof může způsobit mentální proměnu.
Luxusní nebo „sportovní“ limuzína, tak se obvykle Audi A8 označuje. Jiní tvrdí, že jde o typicky byrokatické nudné auto od Audi. A většina čtenářů se teď nejspíš logicky zabývá otázkou „co sakra dělá takový žrout na Hybrid.cz?“ Odpověď je jednoduchá: on to totiž, docela překvapivě, zas až takový žrout není. Audi o spotřebě přemýšlí, a to je dobré vědět.
Nemine měsíc, abychom se nedozvěděli o nějakém revolučním objevu v oblasti baterií. V poslední době obvykle ve spojení s nanotechnologiemi. Výzkum probíhá dokonce i v České republice. Ovšem tentokrát se podíváme do Texasu za společností ERRA, Inc. Ta údajně přišla s řešením, které kupodivu zahrnuje vodík – nikoliv v podobě palivových článků, ale právě baterií.
Vědci z Univerzity technologií ve Štýrském hradci vyvinuli nový akumulační materiál, který umožňuje uložení mnohem většího množství elektrické energie v jednotce objemu než současné li-ion technologie. Vyvinuli metodu, která používá křemíku pro zvětšení kapacity lithium-iontových baterií. Kapacita takto vzniklých baterií je až desetinásobná v porovnání se současnými li-ion bateriemi.
Výzkum je prováděn s podporou firmy Varta Microbattery. Celý projekt nese název „NanoPoliBat“ a v nedávné době již byl předložen patentovému úřadu. Tato technologie obsahuje množství nových poznatků, které mají vést k vytvoření nového typu baterie.
Americké noviny New York Times přinesly zajímavý článek týkající se vynálezce jménem Matti Holtzberg. Inženýr z New Jersey u v 80. letech dokázal, že na hmotnosti automobilů se dá šetřit nejen lehčí karoserií, ale i lehčím motorem. Postavil totiž spalovací motor z plastu.
Ačkoliv budoucnost bezesporu patří elektromobilům s jejich jednoduchými elektromotory, spalovací motory s námi ještě nějakou dobu budou. Jaktože už dávno nejsou plastové? Holtzberg jednoduše nedokázal velké výrobce přesvědčit o tom, že stojí za to měnit po desetiletí zaběhané výrobní postupy.
Vědci z Fraunhoferova výzkumného institutu v Německu přišli se zásadní novinkou v oblasti elektromobilů. Slibují baterie, které bude možné doplňovat stejně rychle jako v když tanktujete benzin do svého spalovacího vozítka. Podobným způsobem byste totiž tankovali elektrolyt do jejich nového typu baterií.
Ve dnech 13. až 15. října 2009 proběhne v Mnichově akce nazvaná eCarTec 2009 neboli 1. Mezinárodní kongres o elektrické mobilitě. Ten je reakcí na stále rychleji se rozvíjející segment elektrických aut. Elektromobily představují budoucnost automobilového průmyslu a eCarTec si proto klade za cíl sdružit profesionály pohybující se v této oblasti.
Oficiální program kongresu zahrnuje přednášky o e-mobilitě od těch nejpovolanějších, tedy například lidí z Fraunhoferova ústavu pro integrované systémy a zařízení technologie IISB, Evropské asociace pro baterie, palivové články hybridní a elektrická vozidla (varování: web je poněkud úsměvný), ale i soukromých společností jako je Siemens, Infineon Technologies AG a dalších.
„Já taky vidím dobrou cestu v nanotechnologiích, ale jde o to KDY a za jakou CENU,“ píše náš čtenář Dalibor u článku o nových li-air bateriích od IBM. Nanotechnologie jsou na Hybrid.cz poměrně stálým tématem a spousta nových objevů jich přímo využívá. O jejich světlé budoucnosti nyní oficiálně informuje také automobilka Honda.
„Mikroskopické uhlíkové nanotrubičky statisíckrát tenčí než lidský vlas mohou mít potenciál přenášet elektřinu rychleji, přes větší vzdálenosti s minimálními ztrátami,“ informuje automobilka v tiskové zprávě. Staronové objevy otevírají další možnosti v oblasti miniaturizace a energetické efektivity.
Mohou to být třeba menší a rychlejší počítač, ale především elektrody i superkondenzátory, elektrické kabely, baterie, palivové články, solární články, umělé svaly, kompozitní materiály pro automobily či letadla, materiály pro ukládání energie apod.
Nanotechnologie mají skutečně velmi široké uplatnění napříč mnoha obory. Hlavním cílem výzkumníků nyní je získat plnou kontrolu nad tím jak jsou nanotrubičky „pěstovány“ tak, aby bylo možné vytvořit právě takové, které bude možné prakticky využít. Honda se o nanotechnologie, konkrétně syntézu nanotrubiček, zajímá už více než desetiletí.
Google se sice snaží pronikat i do ostatních oblastí průmyslu, zejména obnovitelných zdrojů energie, ale stejně tak i IBM. Jeho reklamy na „Chytřejší planetu“ jsou doslova na každém kroku. IBM hodlá řešit spoustu problémů současného světa, mimo jiné i týkajících se oblasti dopravy.
Program nazvaný „Battery 500 Project“ byl aktuálně odstartován v laboratoři Almaden v San Jose v Kalifornii. Tam se sešly desítky vědců, inženýrů a dalších odborníků na velkém zahajovacím brainstormingu, jehož cílem je vyvinout baterie pro elektromobily, které umožní dojezd přes 500 mil (asi 800 km).
„Technologie baterií se zlepšila, ale je pořád ještě horší než benzin s ohledem na to kolik energie mohou baterie udržet,“ říká Spike Narayan, klíčový výzkumník IBM v tomto projektu. „Energetická hustota – tedy množství energie, které dokáže lithium-iontová baterie dokáže udržet na jednotku hmotnosti – není ve skutečnosti dostatečná pro výrobu rodinného sedanu s dojezdem 300 až 500 mil,“ řekl dále.
Dva výzkumníci z MIT, Byoungwoo Kang a Gerbrand Ceder, přišli s novým objevem, který by mohl konečně znamenat plné dobíjení elektromobilů v řádech minut nebo dokonce ještě rychleji. Pracovali na výzkumu nových materiálů pro výrobu lithium-iontových baterií, konkrétně lithium-železo-fosfátových (LiFePO4). Tyto materiály mají schopnost vydávat i nabírat energii velmi rychle, třeba v řádu sekund. O pár stovek kilometrů na jih podél východního pobřeží USA učinili další důležitý objev vědci z University of Maryland. Gary Rubloff a jeho kolegové z Korejského institutu pro pokročilou vědu a technologie zde pracují na výzkumu superkondenzátorů. Za pomoci využití nanotechnologií se jim podařilo sestrojit superkondenzátor složený z 10 miliard miniaturních kondenzátorů na centimetr čtvereční, každý o velikosti zhruba 50 nm. Všechny jsou vzájemně propojené, a tak fungují jako jeden celek. „Naším hlavním výzkumným cílem je vyrobit hybridní baterio-kondenzátorový systém pro elektromobily,“ komentoval svůj záměr Rubloff. Podle posledních výsledků jsou na dobré cestě. Žádné podrobnosti o tom kdy bude možné nejnovější objevy využít v praxi bohužel zatím nejsou k dispozici.