Vodík jako řešení nízké kapacity baterií?

Nemine měsíc, abychom se nedozvěděli o nějakém revolučním objevu v oblasti baterií. V poslední době obvykle ve spojení s nanotechnologiemi. Výzkum probíhá dokonce i v České republice. Ovšem tentokrát se podíváme do Texasu za společností ERRA, Inc. Ta údajně přišla s řešením, které kupodivu zahrnuje vodík – nikoliv v podobě palivových článků, ale právě baterií.  

ERRA koupila práva na inovace týkající nikl-vodíkových (Ni-H2) baterií. Ty se už desítky let využívají ve vesmírném průmyslu a kdo pamatuje první zapípání Sputniku, možná si o nich něco vybaví. Výhodou NiH2 baterií je, že dokáží ustát až 20 000 nabíjecích cyklů, mohou být 100% vybity a zase nabity jako by nic, nemají žádný paměťový efekt.

Hlavním důvodem, proč se dosud nevyužívaly v elektromobilech nebo hybridech byla nízká energetická hustota, a tedy i velká hmotnost. ERRA tvrdí, že právě tyto problémy se jí podařilo vyřešit. Běžné NiH2 baterie mají energetickou hustotu od poloviny do tří čtrtin dnešních lithium-iontových baterií. Navíc, vodík vnáší do mysli nepříjemné myšlenky na vybuchující vzducholodě a vůbec velké jiskřivé výbuchy.

ERRA ovšem tiskovou zprávou oznámila, že vyřešila jak problém nedostatečné energetické hustoty díky novému složení, a navíc odstranila i bezpečnostní překážky ve využití NiH2 baterií. ERRA tvrdí, že se jí zároveň podařilo významně snížit hmotnost, nicméně samozřejměn nehodlá prozradit svůj recept na dokonalou baterii. Svůj nový produkt nazvala YESS (Your Energy Storage Solution).

V současné době už firma našla výrobce a předpokládá, že začne s výrobou během šesti až devíti měsíců. Chce prodávat nové baterie v nejrůznějších velikostech, od využití ve spotřební elektronice místo „tužkovek“, až po velké energetické aplikace jako jsou chytré rozvodné sítě či obnovitelné zdroje energie (větrné a solární elektrárny). Někam mezi to pasují také elektromobily.

Cleantech, EVWorld, Venturebeat, obrázek: NASA

6 Comments on “Vodík jako řešení nízké kapacity baterií?”

  1. Přeji příjemný
    Přeji příjemný den.
    Chtěl bych u cen akumulátorů uvést jen toto.
    Nové technologie jsou drahé i když docela dobré.
    Ale při vývoji cen a novích technologií je cokoli co má dlouhou životnost k ničemu.
    Příkladem je olovo je kapacitou dostatečné životnost tak 2 roky super cena jen ta hmotnost. Proti LiFePo4 lehká baterie se super kapacitou životnost 7+ let ale ta cena 4krát drašší než olovo.
    Vývoj cen Olovo se zlevní jen minimálně za dobu její životnosti.
    LiFePo4 nová technologie která je drahá za dva roky si za stejnou cenu koupíte stejnou baterii s o polovinu vjětší kapacitou. Takže budete ke konci její životnosti mít zastaralou technologii jejíž cena byla na začátku značně vysoká.
    Porovnávejte ceny je pravda že baterie má vydžet ale co když nevyrží pak desítky tisíc za novou technologi nikdy neprojedete. A celkové náklady na Km budou značně vysoké.

  2. Před časem jsem
    Před časem jsem přemýšlel o roverech Spirit a Opportunity, které už od ledna 2004 plní svou misi na Marsu. Vzhledem k tomu, že jediným zdrojem energie těchto „mini-elektromobilů“ jsou fotovoltaické články, dochází k nabíjení jejich akumulátorů každý den po východu slunce. Od roku 2004 to už máme přes 2000 nabíjecích cyklů.
    Dále je třeba uvážit, že průměrná teplota na Marsu je kolem -70°C a v noci klesá ještě mnohem níže, k tomu si přidejme prachové bouře a další nepříznivé podmínky a logicky nás napadne otázka: „Jaké baterie vozítka používají, že tohle všechno vydrží a už 6 let spolehlivě pracují?“
    Stýček Google nám prozradí, že primární baterie jsou typu lithium thionyl-chlorid a sekundární obyčejné Li-ion baterie.
    Pokud k tomu ještě přidáme pokročilou řídící a regulační technologii, kterou NASA používá, můžeme si udělat představu, na jaké úrovni by mohly současné elektromobily teoreticky být.
    Pak je ovšem otázka, proč mi baterie u notebooku po 2 letech jede na 50% a po třech letech je na vyhození.

    1. Dobrý den, to je těžké.
      Dobrý den, to je těžké. NASA má určitě úplně jiné možnosti a přístup k technologiím, o kterých si my zatím můžeme jen nechat zdát! Také rover určitě pracuje v řádově nižších parametrech, co se energie týče. Ohledně baterií, dle mých zkušeností záleží na výrobci, kvalitě, typu a způsobu používání. Já jsem například stále překvapen, že moje MDA(PDA) má po cca 8 letech jen zanedbatelně menší výdrž(ťuk,ťuk,ťuk). Má Li-Pol baterie a po celou dobu je cykluji max. vybití, -> max.nabití. Nicméně ale na notebooku jsem měl Li-ion a ty byly po třech letech na asi 70 procentech své kapacity. Kdoví. Také na Marsu bude mít vozítko co se nabíjení z článků týče, krásný průběh nabíjecí křivky. Žádné mračka, žádné výkyvy. Kdoví. Jen hádám. Třeba to mají Amíci zavřené v Nevadě v hangáru a je to jen habaďůra:-D.

  3. Ja by som problém ceny
    Ja by som problém ceny nakusol z inej stránky. Elektromobil je z hľadiska zdroja energie asi najflexibilnejšií druh vozidla. Je jedno z čoho elektrická energia pochádza, takže ho bude dosť jednoduché upgadovať na nové druhy akumulátorov, palivových článkov a pod.
    Takže cena – skôr by som dával do rovnice celková cena, počet cyklov akumulátora, dojazd, celková životnosť vozidla…
    V podstate celkové náklady a porovnával to s inými technológiami.

Napsat komentář