Zatímco v České republice probíhalo vyhlašování soutěže ElectricMotion.cz o stavbu elektromobilu, za velkou louží se hrála mnohem vyšší liga. Právě nedávno skončila soutěž Automotive X Prize o 10 mil. dolarů pro toho, kdo postaví nejúspornější automobil.
Slavnostní vyhlášení vítězů proběhlo 16. září ve Washingtonu D.C. Prakticky všichni komentátoři se shodnou že vítězi se nakonec ve všech kategoriích stala auta těch bezkonkurenčně nejpodivnějších tvarů. Hlavní cenu a s ní i odměnu 5 mil. dolarů si odnesl tým Edison2 soutěžící v kategorii Mainstream s automobilem Very Light Car (VLC). Ten je výjimečný už tím, že šlo o jediný ne-elektrický automobil v soutěži.
Evropa šetří lépe
Tým Edison2 vede evropský závodních a autodealer Oliver Kuttner. Ten sehnal závodní experty, odborníky z automobilových firem a dokonce i obranného průmyslu. Celkem osm stálých členů týmu a asi 52 pomocníků a konzultantů dokázalo nakonec v automobilu VLC vyvinout dvoumístný automobil využívající ocelovou konstrukci se spotřebou 2,31 l/100 km.
VLC pohání na zadní nápravě přeplňovaný jednoválec o objemu 250 ccm na E85. Aerodynamický koeficient je 0,15, asi polovina toho co je dnes běžné u klasických osobních automobilů. Auto je vybavené topením, klimatizací a je schopné dosahovat rychlostí použitelných na dálnici. Zároveň si tým nechal patentovat unikátní kola schopná absorbovat sílu nárazů a fungovat tak jako ochranný prvek při nehodách. Celková hmotnost auta je pod 340 kg.
Američané jdou do budoucnosti
Tým Li-Ion Motors sestávající ze čtyř Američanů si odnesl cenu 2,5 mil. dolarů. A to díky unikátnímu vozidlu Wave II připomínající vesmírnou velikonoční kraslici dosahující ekvivalentní spotřeby 1,256 l/100 km. Není bez zajímavosti, že tým Li-Ion Motors (předtím „Hybrid Technologies“ a později také „EVI“) se už léta zabývá přestavbami klasických aut na elektromobily, podobně jako třeba česká firma EVC Group.
Jejich elektromobil Wave II se umístil jako první v kategorii „Alternative“. Má čtyři kola a prostornou kabinu až pro dva pasažéry. Max. dojezd uvádí tým jako 272 km při osmihodinovém nabíjení (předpokládáme z amerických 120V zásuvek).
Dálník na elektřinu
Třetí finančně oceněnou kategorií byly alternativní vozidla s tandemovým posedem. Zde zvítězila švýcarská společnost Peraves s týmem X-Tracer známá díky svému „dálníku“ Monotracer. Jeho benzinová verze byla nedávno k vidění také v České republice na semináři společnosti TILI a výroba těchto unikátních krytých motocyklů údajně probíhá poblíž Brna. Pro Automotive X-Prize si tým X-Tracer připravil speciální elektrickou úpravu s názvem E-Tracer.
E-Tracer je tandemové jednostopé elektrické vozidlo s přídavnými vodícími kolečky. Pohon zadního kola zajišťuje elektromotor o výkonu 90 kW nebo 130 kW a 20kWh lithiumiontová baterie.
Jak vypadají tahle úžasná alternativní auta na silnicích ve skutečném provozu? Podívejte se na skvělé video:
Co podniknou týmy dál?
Automotive X Prize tedy úspěšně skončila, 10 milionů dolarů bylo rozdáno. Otázka zní: co bude dál? Edison2 a Li-Ion už pracují na nové generaci svých vozidel, která by chtěli uvést na trh. Edison2 údajně má v plánu také licencovat některé pokročilé technologie, které vyvinul během stavby svého soutěžního auta.
V případě Li-Ion půjde o elektrické sportovní auto nazvané Inizio, které se aktuálně nachází ve fázi funkčního prototypu. Údajně se chce jakožto vyzyvatel postavit malému elektrickému sporťáku Tesla Roadster. Zároveň by se díky 2,5 mil. dolarů měl dočkat výroby samotný Wave II a pracuje se také na nové čtyřmístné verzi.
Tým X-Traceru/společnost Peraves se podle všeho bude snažit rozšířit prodej svých klasických benzinových verzí Monotraceru z Evropy také do Spojených států.
Soutěže se celkem účastnilo 42 týmů z celého světa. Jednalo se o týmy studentů ze zapadlých koutů USA, ale i ze známých univerzit, stejně jako týmy poměrně zavedených firem typu Aptera nebo ZAP. Nikomu z nich se však nakonec finanční odměnu získat nepodařilo.
konečně nové technologie
konečně nové technologie