Motory z plastu – minulost či budoucnost?

Americké noviny New York Times přinesly zajímavý článek týkající se vynálezce jménem Matti Holtzberg. Inženýr z New Jersey u v 80. letech dokázal, že na hmotnosti automobilů se dá šetřit nejen lehčí karoserií, ale i lehčím motorem. Postavil totiž spalovací motor z plastu.  

Ačkoliv budoucnost bezesporu patří elektromobilům s jejich jednoduchými elektromotory, spalovací motory s námi ještě nějakou dobu budou. Jaktože už dávno nejsou plastové? Holtzberg jednoduše nedokázal velké výrobce přesvědčit o tom, že stojí za to měnit po desetiletí zaběhané výrobní postupy.

A to i přesto, že jen pár let po založení společnosti Polimotor v roce 1979 dokázal přivést na svět téměř kompletní plastový motor. Šlo o 2,3litrový čtyřválec s plastovým blokem, ojnicemi, částečně i válci a dalšími součástkami. Později přišel s druhou generací plastových motorů s výkonem 300 koní a hmotností 69 kg.
Plastový motor - blok
S autem vybaveným plastovým motorem se dokonce zúčastnil mezinárodních závodů Camel Light. I přes obrovské úspěchy se ale Polimotor ani jeho zakladatel nesetkali s úspěchem. Ačkoliv například v oblasti jednostopých vozidel mohly přinést výrazné snížení hmotnosti. Plastové motory na dlouho přestaly být zajímavým tématem.

Až do teď. Snižování spotřeby je opět v kurzu, tedy i snižování hmotnosti. Technologie navíc v posledních 25 letech významně pokročila a přestože v autech činí hmotnost motoru dnes už jen menší část celkové hmotnosti, byly by úspory i v této oblasti vítané. Holtzbergovi se podařilo navázat užší spolupráci s chemickou společností Huntsman z amerického Houstonu, která dodává součástky výrobcům automobilů. Dost možná právě té se podaří přenést konečně plastové motory z laboratoří do praktického života.

thekneeslider.com, foto: Popular Science, červen 1986

23 Comments on “Motory z plastu – minulost či budoucnost?”

  1. A čo životnosť takéhoto
    A čo životnosť takéhoto motora? Plastové diely nevydržia toľko, čo kovové. A keď už je reč o spalovákoch, radšej by som sem zaradil informáciu, že Mazda pracuje na wankelovom motore, ktorý chce zaradiť do výroby. Takýto motor má výrazne nižšie emisie a vysokú účinnosť.

  2. Nie som si istý, či
    Nie som si istý, či výroba takéhoto motoru je viac ekologická, než u použitia klasických materiálov.
    Pokiaľ viem, vyvíjali sa aj motory z keramických materiálov a tiež sa neujali.
    Problém bude asi v nákladoch na výrobu, kde si do nich výrobca musí zarátať aj poplatky za znečisťovanie a tie nie sú malé.
    Každopádne takýto motor môže byť krok vpred, záleží z akých materiálov je vyrobený. Nezabúdajme, že aj na výrobu plastov je potrebná ropa.
    Čo sa týka klasických motorov predpokladám, že majú ešte veľké rezervy a spotreba ešte viac poklesne. Patentov je dosť, ale možno boli doteraz ešte veľmi drahé, alebo čakali na tie správne materiály a technológiu.
    Konštruktéry budú mať plné ruky práce, lebo na krk im dýchajú elektromobily a nespokojný zákazník, ktorý prekvapivo zistil, že podstata automobilu sa za 100 rokov prakticky nezmenila.

      1. Áno, plasty sa dajú
        Áno, plasty sa dajú vyrobiť rôznymi spôsobmi, dokonca aj do klasických palív sa momentálne pridáva biozložka.
        Ale pozor, pri dnešnej spotrebe palív by ste potrebovali obrovské plochy na zasiatie rastlín, z ktorých sa vyrába.
        Hodí sa to pre krajiny, kde je malá hustota obyvateľstva a dostatok ornej pôdy. Inak pšenicu by som radšej využil ako potravinu. Máte vôbec predstavu koľko ľudí na svete hladuje?

        1. V Česku máme orné půdy
          V Česku máme orné půdy relativně dostatek, na Slovensku to nebude patrně o moc jiné – takže v tom problém není…

          Pokud vím, tak v Česku ani na Slovensku s hladomory problémy nejsou, to je myslím pouze případ Afriky, kde:
          a) je neekologické dovážet potraviny přes půl planety..
          b) takový dovoz vede spolu s dodávkami léků k tomu, že se množí jak králíci a pak je jasné že by jim potraviny nejspíš nestačily ani v kombinaci „vlastní úroda+charita“
          (To, že položka „vlastní úroda“ je v Africe poněkud raritní, neb radši čekají na potraviny darované, je věc další)

          Takže ano, z potravin vyráběné plasty a paliva způsobují hladomory, ale jen mezi přemnožujícími se línými primitivy co jídlo „pěstují“ nikoliv s motykou, ale s kalašnikovem v ruce..

                1. Nereálné to není, ale je
                  Nereálné to není, ale je to blbost, neb je to za současných technologií energeticky velmi sporná záležitost…

                  Nicméně – primárním tématem článku i diskuse jsou plasty (této větve pak bioplasty), nikoliv biopaliva…

                2. Dosť by ma aujímalo, čo
                  Dosť by ma aujímalo, čo je ekologickejšie – recyklácia plastového motora, alebo motora z klasických materiálov.
                  Kov sa dá opäť použiť, ale neviem, či plast po recyklácii bude mať tie isté vlastnosti.

                3. Vzhledem k tomu, že k
                  Vzhledem k tomu, že k výrobě motorů se nepoužívá čistý kov, ale celá škála slitin, tak to s tím opětným použitím „motorového kovu“ nebude tak žhavé…
                  Co se plastu týče, tak v případě že by nešlo o bioplast, záleží na použité metodě recyklace – resp. přijatelých nákladech…

                4. Môže byť, len som chcel
                  Môže byť, len som chcel upozroniť na to, že nie každá novinka je zároveň aj ekologická. Chemická výroba tiež dosť zaťažuje prostredie. Každopádne vývoj ide dopredu bude to chcieť ale aj prax s novými materiálmi. Tie kovy ľudstvo vyrába spústu rokov a má s nimi skúsenosť.
                  Každopádne napr. moja skúsenosť je, že kompozitné materiály vydržia viac, než pôvodne výrobca pri ich predaji zaručoval.

                5. To nepopírám.. Nicméně v
                  To nepopírám.. Nicméně v tomto případě bude nepochybně chemická výroba šetrnější než přetavování slitin a separace na jednotlivé kovy…
                  Zvlášť pokud by to dokázali s bioplasty, kde by ta recyklace víceméně odpadla…
                  Navíc určitě bude značnou roli hrát i hmotnost, která je u kovových 4V motorů minimálně cca 100-150 kg podle materiálu…
                  (Nicméně možná bych měl ozřejmit, že osobně jsem příznivcem EV a tohle beru jen jako provizorium)

    1. No ano, mě také celou éru
      No ano, mě také celou éru spalovacích motorů připadá jakési nepatřičné, když se pohybujeme pomocí řízených mikrovýbuchů. Navíc je to obskurnost převádět posuvný pohyb na rotační. Navíc se tam pořád něco lije a občas zase něco odněkud vytéká. Proto nemám řidičák, čekám, až budou elektromobily levnější. 🙂

  3. Nizsi hmotnost a spotreba je
    Nizsi hmotnost a spotreba je jedna vec, ekologicka likvidace takovych motoru je vec druha. Preci jen hlinikovy blok klasickoho motoru velice snadno vyuzijete na vytvoreni jineho vyrobku z hliniku, ale plastove soucasti tak lehce znovu vyuzit nejde.
    Krome toho kov je kov a plast je plast, to mi nikdo nevymluvi.

    1. v konstrukci a technologii
      v konstrukci a technologii „to mi nikdy nevymluví“ je velkou a mnohdy drahou brzdou

      – co, když recyklovatelnost toho konkretního plastu je vetší než u tradičně použitých kovů?
      – co, když plast v konkretních využitích prokazatelně předči ostatními vlastnostmi tradičně používané kovy?

      podívejte se na letectví. tam už dávno se používají kovové, keramické, grafitové a jiné kompozity, plasty, lepení kovu, kdejaké lamináty, pěny, sendviče,… a také podle toho parametr MPG bývá u letadel o hodně menší a zákonitě při větších rychlostech a větší hmotností nákladu!

      neviděl, neví, ale nenechá si vymluvit. tož ani v katolické církvi nejsou taková dogmata! 😉

Napsat komentář