Neuvěřitelný údaj 4500 Nm kroutícího momentu dává Audi vplén oficiálním oznámením svého elektromobilu nesoucím označení e-Tron. Ačkoliv automobilka už měsíce jakékoliv spekulace o vývoji elektrického sporťáku odmítala, šťouraví novináři nakonec přeci jen měli pravdu. Inženýři z Audi nacpali do R8 čtyři elektromotory, dva pro každou osu, čímž mu dali do vínku výkon 230 kW, zrychlení z 0 na 100 km/h během 4,8 sekund a z 60 na 120 km/h během 4,1 s.
Elektřinu dodávají sportovnímu elektromobilu lithium-iontové akumulátory s energií 42,4 kWh, čímž by měl být k dispozici dojezd 248 km. Baterie je umístěna přímo za kabinou aby bylo auto dobře vyvážené. e-Tron dokáže točivý moment svých čtyř elektromotorů distribuovat zcela podle potřeby, což by mělo supersportu umožnit dosud nevídanou pohyblivost.
Audi ve své tiskové zprávě upozorňuje, že zatímco počátkem 20. století byly elektrická auta na svém vrcholu, v roce 2009 je v Německu registrováno pouze 1500 elektromobilů, tedy asi 0,035 % z celkového počtu.
Audi proto k celému problému přístoupilo údajně velmi revolučním způsobem. Například k vytápění interiéru je využita tepelná pumpa. Bezpečnost provozu je zajištěna provázáním komunikace auta s jeho okolím, včetně okolních automobilů.
Zároveň ale Audi upozorňuje, že zbývá ještě dlouhá cesta než se elektrické automobily budou moct masově ujmout. Tato cesta spočívá především ve zvyšování kapacity baterií. „Audi zaujímá nový přístup, kterým chce tyto nevýhody odsunout – holistický přístup zahrnující specifické šasi automobilu, systematický koncept konstrukce o nízké váze a optimální konfigurace všech komponent pro elektrický pohon.“ Svou roli hraje také aerodynamika, případně systém vodního chlazení baterií, který má zároveň zajistit dostatečnou životnost lithium-iontových článků (váha 470 kg).
Opravdu zajímavě zní popis technologie „car-to-x“ pro komunikaci s infrastrukturou okolo silnic i dalšími auty. To by mělo napomoct plynulejší, ale především šetrnější jízdě, protože automobil bude schopen například zjišťovat plynulost dopravy, cykly na semaforech, a navrhovat řidiči optimální jízdní strategie (tedy nikoliv brzda-plyn, jak je dnes zvykem). A samozřejmě také hlídat bezpečnost provozu.
Veškeré osvětlení elektromobilu Audi e-Tron samozřejmě zajišťují LED. Proporce supersportovního elektrického auta jsou 1.90 m šířka, 4,26 m délka a 1,23 m výška. Rozvor 2,60 m nechává spoustu místa pro řidiče i podpůrnou technologii. Celková hmotnost automobilu je 1600 kg.
Maximální rychlost je elektronicky omezena na 200 km/h. Dobíjet je možné z klasické domácí zásuvky (230 V, 16 A), dobití trvá od šesti do osmi hodin. Při 400V a 63A může trvat pouze dva a půl hodiny. Samozřejmostí je i zpětná přeměna kinetické energie vozidla na elektrickou energii (slovník: rekuperace).
A teď bysme si s vývojem
A teď bysme si s vývojem měli pohnout, protože až dojde ropa tak bude pozdě. A benzín je už tak dost drahej.
Jen drobná připomínka.
Jen drobná připomínka. Myslím si, že tepelné čerpadlo použité k vytápění nelze považovat za nějakou revoluční novinku. Většina dnešních klimatizací má funkci nejen chlazení, ale i vytápění. Přestavení z funkce chlazení na vytápění se provádí většinou automaticky, v závislosti na nastavené teplotě nebo i ručním přepnutím. Takový luxusní elektromobil zcela určitě bude mít i klimatizaci, no a to je vlastně i tepelné čerpadlo. Je jen otázkou, zda bude při provozu tepelného čerpadla využíváno i teplo z chlazení baterií (zvýší se tím topný faktor = úspora el. energie) nebo se využije teplo jen z okolního vzduchu. U běžných aut se vytápí v podstatě odpadním teplem, protože to vyjde výrazně levněji (ve spotřebě benzínu či nafty) než provoz TČ.
Jsem pro
Jsem pro elektromobily.
Zkuste ale říct běžnému českému Edovi, že má tu svoji Octavku hodit ze skály a koupit elektrické auto.
První silniční vozidlo,
První silniční vozidlo, které v soutěži prokazatelně překonalo rychlost 100 km/h byl elektromobil Camilla Jenatzyho v roce 1899. Jen si představte, kde dnes mohly elektromobily být, kdybychom nezmeškali oněch 110 let vývoje.
Já koupím jen
Já koupím jen elektromobil, ale dokud budou lidi kupovat spalovací auta tak je pořád riziko, že zameškáme dalších 100 let vývoje. Kdyby nebylo hospodářské krize tak bychom na uvolnění elektromobilů do sériové výroby čekali než dojde ropa. Kdo nevěří ať se podívá na film „Who killed the electric car ?“
Souhlasim,stale se vyvyjel
Souhlasim,stale se vyvyjel neuciny motor.