Elektrický motocykel Brammo Enertia prešiel miernou technickou modernizáciou. Jeho nástupca nesúci prívlastok „Plus“ ponúkne celkom nový a výkonnejší akumulátor, no jeho cena sa na prekvapenie závratne nezvýši.
Enertia Plus pre modelový rok 2011 používa najmodernejšiu batériu typu Li-ion značky Brammo Power. Kapacita inovatívneho akumulátora sa zvýšila z 3 na 6 kWh. Aj napriek tomu, že je jeho kapacita oproti predchodcovi dvojnásobná, jeho hmotnosť sa nezmenila, stále váži 147 kg.
Rovnako sa zdvojnásobil aj maximálny dojazd na jedno nabitie – z 64 na 128 km.. Vďaka tomu sa s Brammom Enertia môžete vydať na oveľa dlhšie cesty. Maximálna rýchlosť sa nezmenila, stále sa pohybuje okolo 100 km/h
Šéf spoločnosti Brammo, Craig Bramscher sa k tomuto vyjadruje nasledovne: „Je mi potešením predstaviť ďalšieho člena rady Enertia , Enertia Plus. Plné využitie technológie Brammo Power sme už predviedli u modelu Empulse a teraz sme schopní ponúknuť zákazníkom dvojnásobný dojazd na platforme Enertie. Za cenový rozdiel 1000 dolárov oproti štandardnej rade Enertia ponúkame skutočne praktický elektrický motocykel s nebývalou spotrebiteľskou hodnotou.“
Cenový rozdiel oboch motocyklov je teda len 1000 USD, z čoho vyplýva konečná cena 8995 USD. Firma momentálne prijíma predobjednávky a prvé motorky by mala doručiť už začiatkom budúceho roka. Malé cestné enduro Enertia nemá v oblasti elektrických motocyklov prakticky žiadnu konkurenciu. Do úvahy by možno prichádzala Quantya, ktorá však ani zďaleka nedosahuje takej rýchlosti a dojazdu.
Kdyby tam dali LiFePO, tak
Kdyby tam dali LiFePO, tak by měli ještě vyšší dojezd, ne? Ale asi by to bylo dražší. Má tu někdo přehled o cenách za kWh kapacity?
Tak pokiaľ viem, u LiFePO4
Tak pokiaľ viem, u LiFePO4 od ThunderSky stojí 1Ah pri 3,2V (3,2Wh) zhruba 1 USD. Cena za 1 kWh teva bude teda čosi okolo 312,5 dolárov. K tomu sa však pochopiteľne musí pripočítať aj cena za BMS a špeciálnu nabíjačku.
A u Li-ion to vychází jak?
A u Li-ion to vychází jak?
Ak cenové navýšenie novej
Ak cenové navýšenie novej motorky tvorí iba batéria, tak za 1 kWh od Bramma zaplatíte 333 dolárov.
Takže LiFePO je(když
Takže LiFePO je(když započtu konstrukci a tak) malinko dražší, než klasická Li-ion…
Díky.
Jenom poznámka. Nabíječka
Jenom poznámka. Nabíječka pro lifepo4 není o nic víc speciální než pro jakýkoliv jiný lithiový akumulátor. Vždy jse jenom o to, že nesmí dát větší napětí/proud než daný nabíjený pack snese. Rovněž BMS potřebuje jakýkliv lithiový akumulátor.
Dojezd by měli větší,
Dojezd by měli větší, kdyby tam dali větší kapacitu akumulátoru 😉 Je to vždycky kompromis dojezd/hmotnost/objem/cena.
Lifepo4 má obecně o něco horší hustotu energie (kapactia vzhledem k hmotnosti a objemu) než li-on nebo li-pol. Jeho zásadní přínos je řádově větší počet nabíjecích cyklů, respektive životnost obecně a hlavně jsou bezpečné a nevybuchují při zkratu, přebíjení nebo mechanickém poškození.
Hitem příštích let budou nejspíš Li-S akumulátory (lithium-sírové), které slibují fantastickou hustotu energie při parametrech jen o něco málo horších než lifepo4 a nižší ceně.
Mimochodem, v té motorce s největší pravděpodobností čisté li-on akumulátory nebudou, ten název se bohužel vžil jako zastřešujicí označení pro jakýkoliv na lithiu založený akumulátor.
Podstatnější IMHO bude
Podstatnější IMHO bude rychlost nabíjení. Nesmí to být řádově víc, než tu minutku u benzínové pumpy…