Už začátkem června 2012 americký výrobce pokročilých baterií A123 Systems varoval své investory, že mu zbývají finance na pět měsíců fungování. Ukázalo se to jako víc než přesný odhad: firma aktuálně ohlásila bankrot. Její výrobu v oblasti automotive odkoupí Johnson Controls.
foto: A123 System
Společnost A123 Systems založili v roce 2001 Dr. Yet-Ming Chiang, Dr. Bart Riley a Ric Fulop. Svou technologii lithium-železo-fosfátových baterií pojmenovaných Nanophosphate vyvinuli už dříve na MIT. Už na samém počátku začínala firma díky $100 000 grantu DOE (americké Ministerstvo energetiky). V roce 2006 obdržela $7,5 mil. od organizace United States Advanced Battery Consortium.
Nová technologie baterií by mohla snížit cenu elektromobilů
Nakonec v roce 2009 získala firma grant v hodnotě $249 mil.. Ani díky těmto penězům, ani díky zákazníkům typu Fisker Automotive, však nedokázala přežít v silné konkurenci ostatních hráčů jako jsou především čínští výrobci, ale také např. Saft, Gaia či Johnson Controls.
Právě poslední jmenovaná firma přebírá veškerou výrobu A123 Systems v oblasti automobilového průmyslu. To znamená technologie, produkty, kontakty na zákazníky, výrobní závody ve městech Romulus a Livonia v Michiganu, USA, v Číně, i podíl ve firmě Shanghai Advanced Traction Battery Systems. Celková hodnota je $125 mil.
Někteří dokonce spekulují, že šlo ze strany Johson Controls o vychytralý dlouhodobý tlak na převzetí konkurenční společnosti. Faktem je, že A123 Systems úspěšně prodávala své baterie po celém světě, a to jak pro využití v energetice, automobilovém průmyslu, tak např. i modelářství.
“Byly dražší, ale měly hodně cyklů a nízkou hmotnost,” komentoval produkty A123 Systems Jaromír Marušinec, předseda Asociace elektromobilového průmyslu. A dodal, že sami tyto baterie na několika projektech vyzkoušeli. Zároveň ale doplnil, že čínská produkce jejich kvalitu téměř dotáhla, ale může konkurovat výrazně nižší cenou.
Další smutné potvrzení toho, že v USA se dnes zřejmě jiné než prémiové či luxusní strojírenské výrobky (typu elektromobiů Tesla Motors) prostě vyrábět nevyplatí.
Je to škoda, ale žádné
Je to škoda, ale žádné překvapení. O problémech A123 se špitá už několik měsíců, ne-li nějaký ten rok. Z velké části si za to ale mohou sami. Než se rozhoupali k tomu, produkovat kromě malých válcových článků také velké prizmatické pro potřeby EV, byli převálcováni v lowendu a střední třídě čínskými lifepo4 a v highendu zase NMC od zavedených baterkářských výrobců. Fiasko s vadnou sérií článků pro Fisker byl už jen poslední hřebík do rakve.
Zacinam mit podezreni,
Zacinam mit podezreni, jestli v tom vsem vazne nemaji prsty nejaci ti sejkove. Uz jsme za poslednich 5 let cetli o desitkach revolucnich bateriich, ale zda se mi zvlastni, ze se nechytla ani jedna! Neverim v konspirace, svetu ovladanem zidy nebo templari, ale to uz je vazne divny! Svet je posledni dobou skoupej na revoluce. 🙁
možná také souvisí
možná také souvisí s
http://www.technologyreview.com/news/429422/too-many-battery-factories-too-few-electric-cars/ a pokud Fisker nárokoval u A123 náhradu škod za svolávací akci 239 Karm viz http://www.hybrid.cz/fisker-svolava-239-plug-hybridu-karma firmě rozhodně finančně neprospělo …