Škoda Auto: vyjedou někdy z Mladé Boleslavi auta na vodík?

V včera začal další ročník Mezinárodního strojírenského veletrhu. Při té příležitosti se opět konala také celodenní konference E-mobility. Zúčastnili se jí prakticky stejní řečníci jako minulý rok a většina z nich, nepříliš překvapivě, s veskrze stejným obsahem. Výjimkou byl Petr Kristl ze Auto, který měl po roce testováni flotily elektromobilů Octavia v rukávu spoustu zajímavých informací z praxe.

Flotila 10 testovacích elektrických Octavií už několik měsíců brázdí české silnice. Nasbíraná data poslouží Škoda Auto k výrobě „ostrých“ aut na elektřinu. První bude elektrická Škoda Citigo.
foto: Hybrid.cz

Nikdo z řečníků se na letošní konferenci nevyhnul opakování už řečeného. Petr Kristl ze Škoda Auto, shodou okolností hned první řečník, na nás ale – stejně jako minulý rok – udělal zdaleka největší dojem. Ať už tím, že se nebál znovu a ještě o něco podrobněji nastínit budoucnost Škoda Auto, tím že přinesl konkrétní data z ročního testování elektromobilů, nebo tím jak zapáleně dokázal vstupovat do diskuse.

Budoucnost Škoda Auto je jednoznačně definována mateřským koncernem Volkswagen. Ten se rozhodl, narozdíl od konkurence např. v podobě automobilky Toyota, ve své české “pobočce” a pravděpodobně nejen tam, zcela přeskočit mild-hybridy i full-hybridy (tedy plné hybridy, ale bez možnosti dobíjení). Místo toho se plně soustředí na elektromobily, plug-in hybridy a v aktuální prezentaci bylo naznačeno, že ani auta na vodík nejsou tak docela ze hry.

To je velmi zajímavá informace potvrzující, že Daimler není zdaleka jediný kdo vývoji aut na vodík v Německu věnuje úsilí. Vodík má navíc hrát podstatnou roli v německé energetice budoucnosti, která bude z velké části založena na (ke kterým se na Strojírenském veletrhu zajímavě vyjádřil premiér Nečas). Už od poloviny minulého roku víme, že Daimler a Linde postaví v Německu další vodíkové čerpací stanice.

A protože energetika Německa a České republiky jsou dvě spojené nádoby, lze čekat, že se vodíková lobby v dlouhodobějším časovém horizontu naplno ukáže i u nás. Ostatně, jednu vodíkovou čerpací stanici tu už máme, v Neratovicích nedaleko Prahy. A výzkum palivových článků probíhá jak na univerzitách v Praze, tak například i v Ostravě.

Volkswagen se vývoji vodíkových palivových článků intenzivně věnuje od roku 1998. Daimler, Toyota, Hyundai a GM chtějí začít svá auta na vodík prodávat od roku 2014/2015. Volkswagen tedy zjevně ani nemůže zůstat stranou. A s tím jak se ze Škody stává globální značka, pak je jasné, že i ona bude v této strategii hrát svou roli. Třeba takový Superb na vodíkové palivové články by vůbec nebyl špatný nápad.

Kristl také znovu potvrdil, že Škoda Auto připravuje čistý elektromobil, což bude s největší pravděpodobností primárně elektrická Škoda Citigo vycházející z modelu Volkswagen e-Up. Ve spojitosti s elektrickými vozy doslova řekl “produkty, které připravujeme”, takže je nasnadě, že elektrických vozů z Mladé Boleslavi, ať už čistých elektromobilů nebo plug-in hybridů, vyjede během pár let několik.

Budoucí elektrický line-up Škoda Auto bychom si představovali např. takto: elektromobil Škoda eCitigo, Škoda Octavia/Yeti/Roomster Plug-in hybrid a nakonec Škoda Superb na vodík. Není tomu tak dávno, co samotný Volkswagen své první první auto na vodík úspěšně otestoval – byl to upravený model Volkswagen Jetta.

Z Kristlovy prezentace i z kuloárních informací víc než jasné, že elektromobilita ve Škoda Auto nabývá na významu. Automobilka najímá nové zaměstnance pro tento obor a už sama její účast na podobných konferencích je potvrzením, že se “to” začíná hýbat.

Zajímavá fakta z průběhu testování elektromobilu Škoda Octavia Green E Line:

  • průměrná spotřeba energie 16,4 kWh/100 km
  • maximální ujetá vzdálenost na jedno nabití 210 km

Kristl potvrdil, že Škoda Auto, stejně jako celý koncern Volkswagen, budou v elektrických autech budoucnosti využívat pouze konektor Combo II. Ten se od roku 2017 stane standardem pro všechny automobilky Evropy a Severní Ameriky, včetně takových jako je RenaultNissan a dalších.

Další informace z konference přineseme během následujících dnů

19 Comments on “Škoda Auto: vyjedou někdy z Mladé Boleslavi auta na vodík?”

  1. Ono je to pěkné mít auto
    Ono je to pěkné mít auto na vodík. Jako jednu z alternativ snad ano, ale stavět na to celou infrastrukturu to asi ne. Z výrobního hlediska je to prý nákladné a finančně neefektivní.Tak nevím.
    Fandím elektromobilům a CNG. Pokud se ale vodík ukáže jako dobrá cesta, tak proč ne.

  2. Ti, co nejsou spokojeni s
    Ti, co nejsou spokojeni s tempem zavádění EV (nikoliv dobíjecí infrastruktury), si mohou EV nechat postavit nebo, jsou-li zruční, tak učinit v garáži vlastními silami přestavbou jejich stávajícícho vozidla nebo zakoupením staršího EV, jako byly PSA 106/Saxo. Přestože jsem tak zatím neučinil, kamarádi v okolí již ano a z mých několikaletých zkušeností sestavování PC můžu říct, že se jedná o poměrně podobnou „plug and play“ záležitost (tedy s výjimkou toho, že bývalé spalovací auto není na rozdíl od počítačové kastle k namontování hardwaru přizpůsobeno a musí se přizpůsobit, což zabere snad nejvíce času a další nákaldy). Nezbývá tedy, podobně jako když si stavím PC, vzít kalkulačku a na stránkách prodejce li-on baterií si sečíst náklady na baterky, BMS, řídící jednotku, nabíječku, kabeláž, dále e-motor. Následně mi vzejdou čísla, která pak porovnám s denními nájezdy a už jen záleží, jestli postavím spořivý mdoel, který se za životnost článků stihne zaplatit, nebo rozšafnější model bez návratnosti. Případně o kompletaci mohu požádat integrátory. Musím však počítat s tím, že stavím-li na původním spalováku, pro provoz na silnici mi bude chybět homologace, která zase něco stojí. Pro ty, kteří se dočetli až sem řekli si, že jim to za tyto útrapy nestojí, nechť počkají na tvorbu automobilek. Do té doby už bude i rozvinutější dobíjecí infrastruktura – byť doufám, že se také bude jednat o 3x400V pro 5 vozidel naráz, než o běžně 230V/16A… Jinak však nevidím důvod k blbé náladě, věci se hýbou dobře kupředu, ještě před 4 lety mi vysoce postavený pracovník ŠA tvrdil, že elektromobily jsou nesmysl, který nikdo nebude chtít…

    1. 3x400V je docela naprd
      3x400V je docela naprd dobijeci stanice pokud to nema aspon 32A a i v takovem pripade se vetsina aut jeste bude dobijet vic nez hodinu 🙁 A ty s velkym dojezdem vice nez 4 hodiny!
      Osobne si myslim ze do budoucna je resenim CHAdeMO nejake vyssi verze nebo Tesla supercharging.
      Lidi, ktere znam proste odmitaji cekat dele jak 15 minut (a uz to je hodne) na nejake hloupe dobijeni, vzdyt dolit benzin trva max 5 minut, tak proc u drazsiho auta travit jeste vic casu „tankovanim“… Takova je aspon logika mojich znamych 🙁
      Samozrejme pres noc doma to je neco jineho, tam at si to klidne tech 8 hodin trva, ale na ceste ne.

      1. Rychlodobíjení zase ničí
        Rychlodobíjení zase ničí baterie, takže ani to není správná volba. Nejprůchodnější mi i v trvalém výhledu připadá něco jako Chevrolet Volt – přes noc v klidu doma nabiju a pokud potřebuju jet dál, nemusím jednak řešit, jestli bude nabíjení trvat 20 nebo 40 minut, protože vím, že to budou 2 minuty a jednak nemusím čekat, až se „vybuduje infrastruktura“, o čemž se už mluví aspoň pět let.
        Myslím tím to, že není potřeba žádnou „infrastrukturu“ budovat, protože než stavět nové stanice s drahými nabíječkami je efektivnější vyrábět plugin hybridy a výjimečně využívat stávající benzínky.

        1. „Máme strategický plán v
          „Máme strategický plán v následujících dvou až třech letech vystavit zhruba 30 plnících stanic v rámci celé České republiky,“ řekl pro IHNED.cz Ondřej Šustai ze společnosti Víkovice Doprava, která spadá pod skupinu Vítkovice Machinery Group.

      1. Pro věčné nespokojence
        Pro věčné nespokojence jen připomenu, že Škoda už není tou jedinou automobilkou pro západní část soc. bloku, která může diktovat podmínky pro celý trh. Je jen jednou z mnoha automobilek, ale naštěstí součástí koncernu VW. Díky němu je Škoda tam, kde je ;).
        Infrastruktura je bude rozvíjet pomalu, nejprve lineární závislostí, pak exponencionální. Pak dojde k nasycení trhu, sám předpokládám někdy v roce 2020. Elektromobil se pak dostane na úroveň 12 platů za slušně vybavený vůz.

    1. Než Škoda představí
      Než Škoda představí nějaký elektromobil , nebo plug in hybrid a bude ihned ke koupi,to uteče ve Vltavě ještě moře vody. Jsou to pořád jenom kecy , kecy a zase kecy.Stejně jako tzv. nabíjecí stanice.Jakápak nabíjecí stanice,když je tam zásuvka 230V /16A.Tu máme všichni doma na zahradní sekačku. Pořádnou nabíjecí stanici se zásuvkami 3x400V,aby se auto nabilo do půl hodiny a s možností připojení alespoň 5 aut současně v ČR nenajdete.Tak jakýpak zájem o rozšíření elelektromobility a potažmo zlepšení životního prostředí.

Napsat komentář