České dráhy testují lokomotivu na CNG

Jan Horčík - 23 Červenec 2010

Auta na plyn se pomalu uchycují spolu s tím, jak roste počet CNG stanic. Ale lokomotiva na CNG? Prototyp dvounápravové vlečky na CNG vyvinuly společnosti Vítkovice Doprava, ČD Cargo a Výzkumný ústav železniční.   
vlaky - lokomotiva 703 na zemní plyn CNG

Prototyp je určen především pro otestování možností pohonu zemním plynem v oblasti železniční dopravy. Už tato jednoduchá malá vlečka ukázal, že "to jde". Spotřeba paliva se snížila o 30-40%, stejně tak šla dolů hlučnost až o 13 decibelů a především se výrazně snižíly emise. Nejen "běžných" škodlivin, tedy oxidů dusíku, oxidu uhelnatého, uhličitého a pevných částic, ale navíc i karcinogenních látek.

Přestavěná dvounápravová lokomotiva 703 je osazena spalovacím plynovým motorem firmy Tedom CITY 250 AV (TG 250 AV TA EEV). Dosáhne maximální rychlosti 40 km/h. Stlačený zemní plyn je uskladněn ve čtyřech tlakových nádržích o objemu 150 l. Kromě montáže plynových lahví a výměny původního motoru Tatra za motor CNG Tedom došlo k rozšíření kabiny, ochozu a krytu motoru lokomotivy. Cílem přestavby bylo snížení spotřeby pohonných hmot, emisí výfukových plynů a hlučnosti vozidla; projekt sledoval ekonomické i ekologické přínosy.

Oficiálně byla CNG lokomotiva představena v Ostravě na akci Czech Raildays 2010. České dráhy projevily o tuto technologii zájem. Ještě letos chtějí vyvinout další prototyp s výkonem 500 kW (vlečka má výkon poloviční). Ten má vzniknout přestavěním lokomotivy řady 714. To jsou čtyřnápravové motorové lokomotivy určené pro osobní vlaky na neelektrizovaných hlavních i vedlejších tratích.

tisková zpráva
Zpět na HybridPřidat komentář
Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

Nevyzerá to vôbec zle ako posunovač v stanici.

Zaregistrujte se a pište komentáře pohodlněji!

To bude rychlovlak ty vole...


e-stationNabíječky elektromobilů CircontrolVOLTDRIVE - Ideální řešení pro domácí nabíjení vašeho vozu.Sleva na profesionální nabíjecí stanici Webasto Live