Šéf Volkswagenu: auta na vodík nejsou ekonomicky schůdná

Volkswagen jednoznačně kráčí ke svému cíli: být do roku 2018 největší světovou automobilkou. Auta na vodík k takovému cíli zjevně nevedou. Martin Winterkorn, šéf koncernu, podle Automotive News aktuálně řekl, že vodíková auta nejsou ekonomicky schůdná.

Doplňování vodíku do vozu Mercedes-Benz F-Cell, testovacího vozu Daimler na vodík
foto: Daimler

tak jde podobnou cestou, jakou např. Hyundai – prošlapává cestu třeba malým, ale podstatným inovacím ve velkosériové výrobě. A největší důraz klade na cenu. Jedině tak může v konkureci právě asijských automobilek uspět.

Koncern se tak staví do ostrého kontrastu s ostatními německými automobilkami, jmenovitě např. Daimlerem. Ten naopak tlačí vývoj aut na vodík silně kupředu. Zároveň ale nemá ambice být největší světovou automobilkou.

VW si údajně i nadále ponechá vývoj a výzkum a . Rozhodně se ale nehrne do jejich sériové výroby. Místo toho se v oblasti alternativ hodlá zaměřit na hybridy a plug-in hybridy, částečně i elektromobily.

Na aktuálně Volkswagen představil unikátní vůz Volkswagen XL1 se spotřebou nižší než 1 l/100 km nebo Volkswagen Golf plug-in hybrid. Skrze svou značku Audi předvedl také A3 plug-in hybrid. A řadu dalších zajímavých nových modelů.

V současné době pak na trh uvádí modely Volkswagen eco-Up!, příbuzného v podobě a v neposlední řadě odhalil také elektromobil Volkswagen e-Up! Vše odvozeno od jediného společného základu v podobě Volkswagen Up! Brzy nejspíš přibude i hybridní Up!

Ostatní automobilky se aut na vodík nevzdávají. Obrovské náklady na tuto technologii je ale nutí uzavírat strategická partnerství. Daimler, Ford, Nissan chtějí společně uvést auta na vodík v roce 2017, Toyota v oblasti vodíku spolupracuje s BMW.

9 Comments on “Šéf Volkswagenu: auta na vodík nejsou ekonomicky schůdná”

  1. Autá na vodík slúžia iba
    Autá na vodík slúžia iba k odpútaniu pozornosti od vývoja elektromobilov a hybridov. V skutočnosti to s nimi nikto nemyslí vážne. Technológia sa vyvíja takmer 20 rokov a dodnes k ničomu sériovo použitelnému nedošli , nie je to divné ?! Najviac ma ale desia ambície VW stať sa najväčšou automobilkou. To už budeme celkom v pr…..

    1. Tak tomu naozaj veríš?!?
      Tak tomu naozaj veríš?!? To s tým autom na vodu je staré už aspoň 30 rokov. Fyzikálne je to nezmysel. Na internete je hafo videí, ale v reále som nebol schopný niečo nájsť (na videu aj Coperfield dokáže čokoľvek. Najznámejší princíp je, že pomocou špeciálneho vyvíjača (s využitím princípu rezonancie) sa vytvorí vodíkov-kyslíkový plyn, ktorý je výbušný. Problém je, že „rozbitie“ molekuly vody na 2H a O je energeticky nesmierne náročné. Toto priamo súvisí aj s témou článku o autách na vodík (pre osvieženie – ide o elektromobily, kde sa namiesto bateriek nachádzajú bomby na vodík a cez palivový článok sa produkuje elektrina na pohon). Bomby musia byť veľké (asi väčšie ako slušné baterky) a aj ťažké (musia byť na veľký tlak), takže z pohľadu rozmerov a hmotnosti asi nebudú baterkám konkurovať (nehovorím o budúcich, kde sa očakáva niekoľkonásobné zníženie hmotnosti aj ceny). Do baterky uložím elektrinu s účinnosťou cca 90%, pri vodíku to nebude ani 20% (to len hádam, opravte ma keď sa mýlim). Výroba z fosílnych palív je nezmysel – nerieši problém. Ako slepú uličku vníma pohon na vodík aj Elon Musk (Tesla).

    1. hlavne energeticky… ja tam
      hlavne energeticky… ja tam prilis moc ztrat at uz jde o samotny palivovy clanek, baterii nebo kompresi, vyrobu, skladovani (ci transport) vodiku. To vsechno snizuje efektivitu. A stejne co jsem slysel, tak nejjednosussi je ziskavat vodik z fosilnich paliv, tedy se tim ani nic neresi.

Napsat komentář