Autosalon Ženeva 2013: první auto na vodík Hyundai ix35

Hyundai původně sliboval, že první auto na vodík vyrobí ve své továrně na konci roku 2012. O dva měsíce se zpozdil – první vodíkový vůz sjel z výrobní linky v Ulsanu teprve před pár dny. Hyundai ix35 bude mít premiéru na 2013.

Světovou premiéru bude mít světově první sériově vyráběné auto na vodík na autosalonu v Ženevě 2013 už za pár dnů
foto: Hyundai

  • Hyundai světově první automobilka, která sériově vyrábí auta na vodík
  • Auta jsou již na cestě k prvním zákazníkům v Evropě

Cílem automobilky je do roku 2015 vyrobit a formou pronájmu udat celkem 1000 aut na vodík v podobě modelu Hyundai ix35, u nás lépe známého jako Hyundai Tucson. Hyundai je tak světovým premiantem.

Auto na vodík už sice vyrábí Honda – v podobě modelu Honda FCX Clarity, ale ve velmi malém množství. Zásadní průlom má přijít v roce 2015, kdy chtějí své vodíková auta nabídnout také GM, Nissan, Toyota a další automobilky.

Světový premiant

Prvních 17 vodíkových aut Hyundai už má přitom své nájemce. Jsou jimi města Kodaň (Dánsko, 15 kusů) a Skåne (Švédsko, 2 kusy). Seveřané mají vodíkovou dálnici a vůbec jsou do vodíku, podobně jako Německo, celí žhaví. Mají na to ale také prostředky.

Většina ze zmíněných 1000 aut do roku 2015 má být udána v Evropě. Jihokorejci si totiž pochvalují podporu Evropské unie této alternativě s tím, že jsou zde již vodíkové čerpací stanice a EU má i plán podpory do budoucna.

Po roce 2015 chce Hyundai začít vyrábět vodíková auta také pro koncové zákazníky. Tehdy už by jejich výroba měla být výrazně levnější než dnes, auta tak budou i dostupnější. Taktéž by měl být v provozu větší počet vodíkových čerpacích stanic.

Jako na benzínce

Doplnit vodík do vodíkového auta Hyundai ix35 trvá pouze několik desítek vteřin, podobně jako v případě klasické čerpací stanice. Z 0 na 100 km/h dokáže auto zrychlit během 12,5 vteřiny, max. rychlost je 160 km/h a dojezd 594 km.

Auto je výsledkem 14 let výzkumů, mnoha stovek milionů euro v investicích a práce stovek inženýrů ve výzkumném centru v Mabuku v Jižní Koreji. Testovací auta najela přes 2 miliony kilometrů.

Hyundai se v poslední době v oblasti alternativ nebývale snaží. Jeho Hyundai Sonata Hybrid prodávaný aktuálně v v nové verzi 2013 je velmi zajímavou alternativou ke klasickým hybridům Toyota Prius.

Specifikace Hyundai ix35:

Délka: 4410 mm
Šířka: 1820 mm
Výška: 1655 mm
Dojezd na jedno naplnění: až 594 km
Spotřeba: 0,95 kg vodíku/100 km
Max. rychlost: 160 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 12,5 vteřiny
Výkon palivového článku: 100 kW
Baterie: 24 kW
Palivo: vodík (skladovaný pod 700 bar, 5,6 kg)
Emise: vodní páry

tisková zpráva

11 Comments on “Autosalon Ženeva 2013: první auto na vodík Hyundai ix35”

  1. Správné dotazy, vážení
    Správné dotazy, vážení kolegové diskutéři a redaktoři. Pokud nechceme jen konzumovat (polo)reklamní sdělení, musíme si taky u vodíku klást základní otázky k infrastruktuře, tak obecně autu, jako děláme u bateriových EV. Životnost membrány v PČ je, tuším, okolo 1000 cyklů? Do autobusu stojí okolo 15-20 mil Kč. Dále jsou zde opět baterie, takže opět článek navíc (klesá účinnost, roste váha a potenciál poruchovosti). Z ekonomického hlediska je tu pak setrvání na nevolnictví v podobě odkázanosti na paliva z nějakého centralizovaného zdroje. A to v okamžiku, kdy si elektromobil můžeme z domácích OZE nabít sami.

    1. myslim ze vodik zatial nema
      myslim ze vodik zatial nema cenu danu trhom /ponuka-dopyt*vyroba/. pokial bude vyrabany vo velkom z ropy ako doposial, bude mat mierne vyssiu cenu ako benzin. samozrejme, benzin samotny je lacny, jeho cena je navysena o vysoku spotrebnu dan. to sa ale casom roznou formou dotkne kazdeho zdroja ktory sa dominantne uplatni /ludia na vrchole pyramidy sa tak zivia, s tym sa trvale urobit neda nic/.

      vhodny sposob transportu je teda ten co najmenej regulovatelny a jeho zdroj alternativne ziskatelny. preto nez vodik, je vhodnejsia elektricka energia ktoru si vies vyrobit a nevyrubia ti dan za svetlo a vietor, tak ako sa to teraz robi napriklad za dazd /platis dan tak vysoku kolko za rok spadne zrazok, je to sice nehorazne a absurdne, ale to nie je jedina taka vec/.

      za transport samotny po cestach je tiez uz dost vysoka dan, preto uz len ostava bicykel, kone, a pomerne nerealny: teleport. preto casto hovorim, ze by nam pomohla nejaka globalna katastrofa, ktora by to tu na chvilu trochu precistila. ine riesenie nie je.

      preto si myslim ze nahananie sa za elektromobilitou a alt. je vlastne uplne zbytocny akt. a mali by sme investovat energiu inam.

    1. Jo a ještě další
      Jo a ještě další číslo.
      0,95kg vodíku má energii 31,4 kWh – to dnešní čisté elektromobily mají běžnou spotřebu na 100km cca 20kWh.
      Takže pokud jsem se někde nespletl, stále zůstávám v tábooře zarytých odpůrců vodíku jako nosiče energie.

      Vodík patří do vzducholodí

        1. Vodík patří do
          Vodík patří do vzducholodí 🙂 Je levné ho vyrobit, má nejvyšší nosnost a dneska už máme technologie, které nám ho umožní udržet bezpečně. Němci ho ve vzducholodích dokazali používat už před 100 lety a bezpečně (celkem 4 havárie za 15 let opravdu není mnoho – a to v těch vzducholodích byli i kuřácké salonky).
          Je zvláštní, že samovolně vybuchující motor (vynálezce jakýsí němec Diesel před 150ti lety) vám nevadí, palivo, které může potřísnit člověka, po zapálení se špatně hasí a páry zapálí i jiskra ze svetru Vám taky nevadí, letadla Vám taky nevadí 🙂

Napsat komentář