Japonsko buduje nové rychlotratě Maglev s rychlostí 500 km/h

Nová propojí japonské metropole Tokyo, Nagoya a Osaka. tam budou svištět až rychlostí 500 km/h. vláda do projektu investuje 9 bilion jenů, tedy asi 112,44 mld. dolarů.   

foto: Junko Kimura/Getty Images AsiaPac

Až bude projekt nové dokončen, bude možné cestovat z do Nagoyi během 40 minut a z Tokya do Osaky (514 km) během 67 minut. První část linky do Nagoyi ale má být hotova teprve v roce 2027, do Osaky až v roce 2045.

Projekt nové rychlotrati se plánuje už od 70. let minulého století. Teprve letos v květnu jej ale posvětil japonský ministr opravy Akihir Ohata. Zodpovědnost za vývoj stavbu ponese firma JR Tokai.

Technologie maglev představuje nejrychlejší na světě. Na krátké trati už jezdí v – v , a v . Jde ale pouze o několikamálokilometrové trati. Nová trať v bude prvním využitím technologie maglev na tak obrovskou vzdálenost.

Princip maglevu je založen na supravodivých magnetech v samotném vlaku a cívkách v kolejišti. Obojí ve vzájemné interakci vytváří magnetický polštář na kterém se vlak vznáší.

Už v současné době probíhá zkušební provoz Maglevů na trati v Yamanashi. Trať dlouhá 18,4 km je aktuálně prodlužována na 42,8 km a v budoucnu se stane součástí rychlotrati propojují Tokyo a Osaku. Výstavba dalších částí má začít v roce 2014.

Většina výdajů z těžko představitelných 9 bilionů jenů půjde na stavbu tunelů ve kterých vlaky stráví údajně až 60 % cesty. mají být vybudovány hluboko v zemi na celkem 100 km (což se poněkud rozchází s těmi 60 %).

Rychlovlaky Maglev mají ale namířeno i za hranice Japonska. Ray LaHood, současný ministr dopravy Spojených států, se prvními maglevy byl v Japonsku nedávno svézt a byl jimi unešený. Prezident už delší dobu mluví o vybudování vysokorychlostních tratí v celých . A snad už se dokonce začalo.

Společnost Central Japan Railway, která bude novou vysokorychlostní linku mezi Tokyem a Osakou provozovat, nedávno založila ve Washingtonu společnost U.S.-Japan Maglev (USJMAGLEV), který má za cíl prosadit tuto technologii také v USAs.

8 komentářů u “Japonsko buduje nové rychlotratě Maglev s rychlostí 500 km/h”

    1. V podstatě se stale jedna o
      V podstatě se stale jedna o konkurenčni narodni“koncepty“ rychlovlaku,a je lhostejne zda se jedna o francouzsky,německy,japonsky nebo činsky rychlovlak.ProČR uplně postači Pendolino,diky hustotě a kratkosti doby mezihraničim.Rychlovlak z Děčina do Prahy připadně do Brna by se nevyplatil protože by se ekonomicky neobsadil.

        1. Kolik řidiču na teto trase
          Kolik řidiču na teto trase kromě profesionalu jezdi,a kolikrat v tydnu.Rychlodoprava musi byt efektivni,to vi i v Studentagenci,kde určitě „levna“doprava cestujicich je dotovana z jinych zdroju,a je vedena pouze v ramci konkurenčniho boje nikoli z ekonomickeho přinosu.

    2. Vlaky na magnetickych
      Vlaky na magnetickych poduskach maju urcite velmi drahu prevadzku uz len z toho dovodu, ze ako magnety sa pouzivaju supravodice, ktore navyse treba chladit. Odhliadnuc od spominaneho odporu vzduchu. Zaujimalo by ma, ci sa Japonci, alebo niekto iny nepokusali o vytvorenie vlaku na vzduchovej poduske. Teda nieco take, ako vznasadlo. Tam by prevadzka mohla byt dokonca este lacnejsia, ako u vlakov na kolajniciach a vlak by sa dal v pripade bliziacej zrazky strhnut niekam do pola s kukuricou, alebo ineho neupraveneho terenu. Otazka je, co by ta vzduchova poduska robila pri vysokych rychlostiach.

Napsat komentář