Nová vysokorychlostní trati propojí japonské metropole Tokyo, Nagoya a Osaka. Rychlovlaky maglev tam budou svištět až rychlostí 500 km/h. Japonská vláda do projektu investuje 9 bilion jenů, tedy asi 112,44 mld. dolarů.
foto: Junko Kimura/Getty Images AsiaPac
Až bude projekt nové rychlotratě dokončen, bude možné cestovat z Tokya do Nagoyi během 40 minut a z Tokya do Osaky (514 km) během 67 minut. První část linky do Nagoyi ale má být hotova teprve v roce 2027, do Osaky až v roce 2045.
Rozhovor: Jan Maj, šéf divize Siemens Mobility, o budoucnosti železnice
Projekt nové rychlotrati se plánuje už od 70. let minulého století. Teprve letos v květnu jej ale posvětil japonský ministr opravy Akihir Ohata. Zodpovědnost za vývoj stavbu ponese firma JR Tokai.
Technologie maglev představuje nejrychlejší vlaky na světě. Na krátké trati už jezdí v Číně – v Šanghaji, a v Jižní Koreji. Jde ale pouze o několikamálokilometrové trati. Nová trať v Japonsku bude prvním využitím technologie maglev na tak obrovskou vzdálenost.
Princip maglevu je založen na supravodivých magnetech v samotném vlaku a cívkách v kolejišti. Obojí ve vzájemné interakci vytváří magnetický polštář na kterém se vlak vznáší.
Už v současné době probíhá zkušební provoz Maglevů na trati v Yamanashi. Trať dlouhá 18,4 km je aktuálně prodlužována na 42,8 km a v budoucnu se stane součástí rychlotrati propojují Tokyo a Osaku. Výstavba dalších částí má začít v roce 2014.
Čína chce vakuové rychlovlaky s rychlostí až 1000 km/h
Většina výdajů z těžko představitelných 9 bilionů jenů půjde na stavbu tunelů ve kterých vlaky stráví údajně až 60 % cesty. Tunely mají být vybudovány hluboko v zemi na celkem 100 km (což se poněkud rozchází s těmi 60 %).
Rychlovlaky Maglev mají ale namířeno i za hranice Japonska. Ray LaHood, současný ministr dopravy Spojených států, se prvními maglevy byl v Japonsku nedávno svézt a byl jimi unešený. Prezident Barack Obama už delší dobu mluví o vybudování vysokorychlostních tratí v celých Spojených státech. A snad už se dokonce začalo.
Společnost Central Japan Railway, která bude novou vysokorychlostní linku mezi Tokyem a Osakou provozovat, nedávno založila ve Washingtonu společnost U.S.-Japan Maglev (USJMAGLEV), který má za cíl prosadit tuto technologii také v USAs.
Jak je to s energetickou
Jak je to s energetickou náročností ve srovnání se současnou dopravou? Odporu roste s druhou mocninou rychlosti. Cestování bude drahé.
nie je francuzke TGV na
nie je francuzke TGV na kolesach rovnako efektivne, rychlejsie a lacnejsie postavitelne a podobne rychle 300-400km/h ?
V podstatě se stale jedna o
V podstatě se stale jedna o konkurenčni narodni“koncepty“ rychlovlaku,a je lhostejne zda se jedna o francouzsky,německy,japonsky nebo činsky rychlovlak.ProČR uplně postači Pendolino,diky hustotě a kratkosti doby mezihraničim.Rychlovlak z Děčina do Prahy připadně do Brna by se nevyplatil protože by se ekonomicky neobsadil.
podle mně by se rychlovak
podle mně by se rychlovak Ostrava Brno Praha Plzeň co by jel 300 až 350 km za hodinu vyplatil při této rychlosti by většina lidí přestala cestovat autem.
Kolik řidiču na teto trase
Kolik řidiču na teto trase kromě profesionalu jezdi,a kolikrat v tydnu.Rychlodoprava musi byt efektivni,to vi i v Studentagenci,kde určitě „levna“doprava cestujicich je dotovana z jinych zdroju,a je vedena pouze v ramci konkurenčniho boje nikoli z ekonomickeho přinosu.
Vlaky na magnetickych
Vlaky na magnetickych poduskach maju urcite velmi drahu prevadzku uz len z toho dovodu, ze ako magnety sa pouzivaju supravodice, ktore navyse treba chladit. Odhliadnuc od spominaneho odporu vzduchu. Zaujimalo by ma, ci sa Japonci, alebo niekto iny nepokusali o vytvorenie vlaku na vzduchovej poduske. Teda nieco take, ako vznasadlo. Tam by prevadzka mohla byt dokonca este lacnejsia, ako u vlakov na kolajniciach a vlak by sa dal v pripade bliziacej zrazky strhnut niekam do pola s kukuricou, alebo ineho neupraveneho terenu. Otazka je, co by ta vzduchova poduska robila pri vysokych rychlostiach.
Zaujimalo by ma, ci sa
Zaujimalo by ma, ci sa Japonci, alebo niekto iny nepokusali o vytvorenie vlaku na vzduchovej poduske.
mas na mysli nieco taketo?
VIDEO: Aero Train – levitující vlak-auto-letadlo z Japonska
URL:
hybrid.cz/video-aero-train-levitujici-vlak-auto-letadlo-z-japonska
Ano, niećo podobné, ale
Ano, niećo podobné, ale nie až také SCI-FI, ako je v tom článku.