Norsko buduje další tratě pro rychlovlaky

Norsko není pro železniční dopravu dvakrát dobře „stavěné“. Poměrně hornatý stát je velmi nerovnoměrně osídlen. Přesto se tam ale vysokorychlostní trati budují.

Většina z nové 22,5km norské rychlotrati povede tunelem
foto: Jernbaneverket

V současné době v Norsku funguje jediná vysokorychlostní trať, a to mezi hlavním nádražím v Oslu a nádražím Eidsvoll v oblasti Akershus přes mezinárodní letiště v Oslu. Vlaky zde jezdí max. rychlostí 210 km/h.

Už od roku 2010 se ale počítá s dalším rozšiřováním vysokorychlostních tratí. Aktuálně byla například vybrána firma, která postaví rychlotrať Follo. Kontrakt v hodnotě 20 mld. NOK (v přepočtu asi 60 mld. Kč) spojí Oslo a municipalitu Ski, opět v oblasti Akerhus.

Nová rychlotrať bude měřit 22,5 km a plných 19 km povede v tunelu. Max. rychlost tu bude 250 km/h a linka pomůže zkrátit cestu vlaků ze Ski do Osla z 22 minut na 11 minut. Ze silnic také „odstraní“ 750 nákladních aut denně. Hotovo má být kolem roku 2020/21.

V dlouhodobějším plánu je vysokorychlostní propojení Norska a Švédska. Konkrétně Oslo-Göteborg (asi 300 km, autem 3 h 14 min, vlakem 4 hodiny).

Během posledních desetiletý norské železnice neprodělaly nijak zásadní vývoj s ohledem na zvyšování rychlosti dopravy. Švédsko je proti Norsku napřed a řada páteřních úseků umožňuje rychlost až 230 km/h.

Čtyři komentáře u “Norsko buduje další tratě pro rychlovlaky”

Napsat komentář