Elon Musk předvedl autovýtah pro své podzemní tunely

Elon Musk tvrdí, že svému projektu tunelování The Boring Company věnuje jen pár procent času. I tak ale dělá úžasné pokroky.

Elektromobil Tesla Model S najíždí na výtah do podzemního tunelu, ve kterém by se pak na speciální platformě mohl prohánět pod městy rychlostmi ve stovkách kilometrů za hodinu
foto: Youtube Kanal

Když Elon Musk rozjel tunelářskou společnost, nebylo úplně jasné, kam tím směřuje. Později se ukázalo, že chce pod městy budovat tunelové dálnice, po kterých se budou prohánět platformy nesoucí auta, ne nepodobné systému Hyperloop.

Dnes už kope pod Los Angeles první tunel a tvrdí, že má povolení pro vybudování tunelového systému Hyperloop mezi Washingtonem D.C. a New Yorkem. Podobně jako ve zlevňuje vesmírnou dopravu, chce Musk násobně zlevnit a zrychlit ražení a stavbu tunelů.

Systém by měl osvobodit města od dopravních zácp. Musk si to představuje tak, že na vybraných místech budou speciální výtahy, kam auto najede, zajede pod zem a vyrazí tunelem na elektromagnetické platformě.

A jak takový výtah může fungovat, to právě ukazuje nejnovější video:

35 Comments on “Elon Musk předvedl autovýtah pro své podzemní tunely”

  1. Vidím několik problémů:
    – plošiny se budou hromadit v

    Vidím několik problémů:
    – plošiny se budou hromadit v určitou denní dobu v určitém místě. Pokud pojedou lidé z okraje města do práce do mrakodrapu, tak se budou plošiny u mrakodrapu hromadit. Jediná možnost je, že by se plošina vrátila prázdná na původní místo.
    – náklady na stavbu budou enormní, ve velkým městech se musí tunely vyhnout metru a ostatním sítím.

    Elon vidí, že po nástupu autonomních vozidel, přibude skokově aut na silnicích. Lidé nebudou používat příměstskou MHD a radši pojedou autonomním vozem, ve kterém se budou moci nasnídat, otevřít notebook a naplánovat schůzky. Lidé budou ochotni jezdit do práce z větších vzdáleností, autonomní taxi bude tak levné, že se občas vyplatí jet taxi oproti MHD.

    Na druhou stranu, pokud by se auto na plošině samo dobíjelo, tak odpadne problém jak dobíjet auta pro lidi žijící v bytech.

        1. Tesla je první rok v mírném zisku, ale vzhledem k obratu je
          Tesla je první rok v mírném zisku, ale vzhledem k obratu je to v rámci 5 procent, což lze udělat i účetními optimalizacemi. Co se týká přelévání peněz, nebavím se o bludech ale jen to co se dá dočíst na internetu. Nakupování vlastních firem, optimalizace a šikovné investice umí zázračně zamotat účetními úzávěrkami.

          http://www.euro.cz/byznys/zeleny-luxus-z-verejnych-penez-musk-je-nove-chce-i-pro-solarcity-1295193

            1. Všechny články na světě jsou zaujaté. Ale je jich
              Všechny články na světě jsou zaujaté. Ale je jich požehnaně, ani není potřeba hledat déle než 10 sekund

              http://www.businessinsider.com/david-einhorn-is-wrong-about-the-tesla-bubble-2017-4

              Někteří na americkém trhu sází na pokles akcií, některé analýzy tvrdí, že s firmou není něco v pořádku.

              https://byznys.ihned.cz/c1-65796480-u-akcii-tesly-nam-cervene-sviti-temer-vsechno-rika-investor-pravda-ktery-sazi-na-pokles-automobilky

              Nakonec já mám Muska rád, ale myslím, že to s tou invencí hodně přehání a řídit takový kolos který polyká miliony USD denně není žádná sranda. Postupně chápe, že musí začít škrtat neraálné projekty. Nakonec nechme se překvapit.

              1. No pak tu je ještě možnost investovat do podobně
                No pak tu je ještě možnost investovat do podobně odvážné myšlenky a to na socializaci a společenskému přizpůsobení některých etnik, kde se to zatím nikomu za posledních 1000let nepodařilo. Asi patrně proto že do toho bylo vždy vloženo málo peněz a úsilí…

                1. Moje nebožka babička – moudrá to žena z lidu, by vám
                  Moje nebožka babička – moudrá to žena z lidu, by vám realisticky odpověděla „z hovna bič neupleteš“.
                  Tisíciletý přírodní výběr zapříčiněný střídáním léto-zima se nedá nahradit žádnou výchovou.

      1. rekl bych, ze vyhloubit tunel pujde rychleji nez postavit
        rekl bych, ze vyhloubit tunel pujde rychleji nez postavit dalsi silnici. nekde jsem cetl ze nova silnice trva 20 let. Same posuzovani ohledne hluku, broukum, sporum o pozemky atd. Tunel snad nikomu nemuze vadit, nedela hluk a podzemi snad nikdo nevlastni. Naklady budou asi vyssi, ale zase zadna zimni udrzba a vliv pocasi. Celorocne stale podminky. Zadne zatacky, pekne primka od mesta k mestu. A privod elektriny tem plosinam nemuze zapadat snehem.

          1. Z tebe geolog nebude… doufam ze si nepredstavujes jak se po
            Z tebe geolog nebude… doufam ze si nepredstavujes jak se po povrvchem presouva puda tam a zpet a lidi nahore si toho ani nevsimnou, zeano. Ty muskovy tunely budou tipuju tak max. kolem stovky metru po zemi. Hlobeji jit ani moc nejde. Tedy z nedhledu se jedna defakto o stavby na povrchu. Jakykoliv zemetreseni poskodi stejne tyto tunely jako infrastrukturu na povrchu.
            Komentar o odlamujicich se pulkach Kalifornie si strc mezi pulky, nebo jej posli do Blesku.

            1. Zato expert vondrak je expertem úplně na všechno 😀 Se
              Zato expert vondrak je expertem úplně na všechno 😀 Se docela divim že nejsi přímo konající biliardář. S tvýma internetovýma znalostma a horlivostí diskutování bych očekával, že Muska předběhneš velice rychle a uskutečníš takové plány, že i Musk by se před tebou klaněl.

              1. náhodou Vondrak tomu rozumí, a má i dokonce svojí vlastní
                náhodou Vondrak tomu rozumí, a má i dokonce svojí vlastní firmu jako Elon a má i Bitcoiny, a taky má objednanou TM3, prostě kdo umí ten umí, Vondrák je nadprůměrně inteligentní,mi to posledně říkal, já jsem jenom obyčejný vidlák ale Vondráka mám rád a věřím mu, tak si z něj nedělej srandu nebo poznáš zač je toho vidle

                1. Konecne nekdo, kdo mi aspon trochu rozumi 🙂
                  Konecne nekdo, kdo mi aspon trochu rozumi 🙂

                1. mám věsteckou kouli, stejně jako ty 😀
                  biliardář

                  mám věsteckou kouli, stejně jako ty 😀

                  biliardář čekající na model 3, kolik dalších biliardařů znáš? předpokládám že vás je tam hned několik na oddělení?

                2. ale ja mam narozdil od tebe ty koule dve 🙂
                  ale ja mam narozdil od tebe ty koule dve 🙂

    1. Vidím dva až tři problémy:
      První je čas potřebný na

      Vidím dva až tři problémy:

      První je čas potřebný na odbavení jednoho auta, čím hlubší bude výtah, tím déle bude trvat odbavit jedno auto.

      Druhý a asi podstatnější je, výtahová plošina odjíždí s autem. Bude tedy potřeba prázdné plošiny dopravovat na místa kde bud odbaveno auto. Po dobu asi i minut tedy bude v silnici díra hluboká i desítky metrů.

      A do třetice všeho dobrého. Takovýto systém bude vhodný pouze pro nové lokace, současná města mají dosti často extrémně složité podloží kde jsou kanalizace, inženýrské sítě a různé druhy jiných tunelů. Tomu všemu se musí další tunely vyhnout, či se to bude muset upravit.

      A trochu statický problém bude se statikou. Čím více máte pod tunelované podzemí, tím více musíte zpevňovat statiku pro stavby nad těmi tunely, mrakodrapy a výškové budovy mají často stovky železobetonových pilířů do hloubky přes 100 metrů. A budovat okolo takových budov tunely do vzdálenosti 20 metrů od půdorysu základů je značně komplikované a s mnohem přísnější bezpečností stavby aby nebyla narušena statika dané budovy. Tedy centra s takovou zástavbou budou velice složitě realizovatelná.

      Mnohem rozumnější je dle mého normální metro s mnohanásobně větší kapacitou cestujících, toto je pouze dočasné řešení problému které časem bude na stejné úrovni jako dnešní zácpy. V podstatě stejně efektivní by byla kompletně autonomní automobilová taxi doprava na povrchu.

      1. Z posledniho odstavce jasne vyplyva ze si naprosto nepochopil
        Z posledniho odstavce jasne vyplyva ze si naprosto nepochopil v cem tenhle system dominuje. A sice v moznosti vybudovat desitky vrstev tunelu bez jedineho krizeni. Nejake 2D metra nebo doprava na povrchu se mohou jit zahrabat. Ale ano Musk to nebude mit lehke, ale vono udelat kolonii na Marsu taky neni zadna brnkacka. Ja myslim ze se s tim nejak popere a my zas jen shrabnem plody jeho prace…

        1. Co to je 2D metro? Metro se staví v mnoha úrovních a může
          Co to je 2D metro? Metro se staví v mnoha úrovních a může být v podstatě stejně rozrostlé jako tento krtičinec s elektrickými vozítky. Pokud nejsi úplný hlupák, tak ti musí být jasné jaké poloměry musí takové dráhy mít, aby dané vozíky mohli jezdit 200 km/h, reálně to tedy bude mnohem řidší sít tunelů než jakou může poskytnout právě metro, o přepravní kapacitě nemluvě 😉 Budoucnost stále přeplněných měst není v automobilové dopravě, tedy ani v té elektrifikované. Zácpa není jediný problém městské dopravy, je jím kupříkladu i parkování, a strohé vyřešení zácpy nevyřeší tento další problém, naopak by ho jen zhoršil.

          Pokud se někdo nechá i s autem svést na vozítku, může se nechat svést i bez toho auta které zabírá v lepším případě asi 8 metrů čtverečních prostoru.

          1. Byt tebou bych si prvni zjistil jak se stavi drtiva vetsina
            Byt tebou bych si prvni zjistil jak se stavi drtiva vetsina podzemek- asice metodou cut&cover (napr metro New Yorku tak bylo vybudovano skoro cele). Pak mozna uvidis ze zadne tunelovani se nekona, jen se vyhloubi z povrchu „prikop“ ktery se pak zahrabe. Defakto vetsina podzemek je jen salina co jezdi tesne pod zemi, pripadne prubezne navazuje na nadzemni spoje. Ano v urucitych prestupnich uzlech, kdy se dve trate krizi muze byt vstup jedne trati nad druhym, ale tim to tak asi konci. Boring company jde o to vybudovat sit tras, ktere budou hluboko pod zemi a budou mit DESITKY navzajem se krizicich vrstev. To je jako porovnavat tvuj 2 patrovy rodinny barak s empire state building. Ano, oboje je nad zemi a ma to okna, ale to je tak vse co maji spolecne. Proste uplne nebe a dudy.
            Co se tyce polomeru tunelu. Nechapu na co narazis, ale budu rad kdyz mi to objasnis. Staci aby se do tunelu pohodlne vlezl vozik s sautem. Takovychlech tunelu muze byt v jedne vrstve vedle sebe treba 8 nebo to je fuk, proste podle kapacity co bude potreba. Prepravni kapacita bude samozrejme nasobne vetsi nez posrane metro, to si umi spocitat i male dite. Jinak problemy s parkovanim se daji prave krasne vyresit podzemnimi parkovisti. Tedy by se dalo uvazovat o tom ze na „konence“ te vozik s autem nevyveze az na povrch, ale pouze do „mezistanice“ kde tve auto dale autonomne pokracuje na podzmeni parkoviste a ty dale pokracujes voziskem s ostatnimi pasazery na povrch. Takze ano, budoucnost preplnenych mest jsou autonoimni EV, to je klicovy aspekt toho celeho.

            K tvemu poslednimu odstavci- proc tedy vsichi lide nejezdi MHD? Do saliny se vejdou stovky lidi, ale voni radsi jezdi po jednom v autech, ktere zabira na vozovce misto….tak presne z tohodle duvodu musi tyhle tunely vozit lidi i s autama.

            1. Ano je vidět že jsi doslova stavební inženýr. Elon
              Ano je vidět že jsi doslova stavební inženýr. Elon založil boring company právě za účelem zlevnění budování tunelů, pro místa kde se pozemní stavba tunelu kterou zmiňuješ nedá uskutečnit. Tedy na většině území většiny dnešních měst. Metro dnes málokdy staví metodou cut&cover , neb většinou jsou dnes budované linky v hloubkách přes 50 metrů. Cut&cover se používá kupříkladu jen pro některé úseky kde to dovolí jak terén, tak zástavba.

              Většinou je dnes MHD ucpaná stejně jako jsou zacpané silnice. Žiješ vůbec na stejné planetě jako my ostatní? Nebo jen sedíš doma a píšeš nesmysly do diskuzí? Mnohé by to o tvých často dementních názorech a útočném diskutovaní vypovídalo. Jedinec zalezlí v kobce a horlivě diskutující nad venkovním světem.

              1. No tak ano s technologii cut&cover se postavila vetsina
                No tak ano s technologii cut&cover se postavila vetsina pozdemek, protoze s jedna o levny zpusob a s tim jak se ma sit metra dale rozsirovatm a zacinaji vznikat krizeni a potreba dalscih tras, tak nastupuje metoda tunelovani. Boring company byla zalozena proto aby vyresila tento problem . Tedy logicky tam kde metra jiz jsou, ale nejsou moznosti jej dale rozsirovat, protoze je prilis nakladne a neexistuji efektivni technologie na toto. To je pointa celeho systemu. Bravo ze si to konecne pochopil a uz nebudes srovnavat dnesni metra, ktera jsou defakto 2D zákopy s tim o co se tu snazi Boring company, tedy 3D tunely, kdy jsou DESITKY verstev tunelu pod sebou.

                Ucpana MHD? Myslis preplnena? Ano, to mozna jsou a co ja jako s tim? To si stezuj na dopravim podniku sveho mesta a ne me tady na hybridu 🙂 Nebo co si tim chtel jako rict? … a prvni se zamysli nez mi odpovis

            2. V Emerice se nejezdí šalinou protože je skoro všude
              V Emerice se nejezdí šalinou protože je skoro všude nadobro zrušili díky výkupu kolejové dopravy autošpeditérama potažmo naftovejma baronama, ketří pak udělali z jednoho požáru tramvaje v Chicagu exlemplární případ, že je to nebezpečné. Původ požár, ale nakonec ani ta elektrika nezpůsobila 🙂 Pak nastal ten americkej sen, kdy si každej amík koupil auto a barák a města se rozlezla do šířky a každej se přepravoval sám. Teď města brečej protože urbanizace s žádnejma trawajema ani MHD nepočítala a tak se to zpětně horko těžko implementuje.

Napsat komentář