Izrael a elektromobily: otázka národní bezpečnosti, díl 1.

Zkušený elektroenergetik Pavel Kuchař měl nedávno možnost navštívit . Náhodou narazil na vedle které stojí elektromobilů firmy . Právě tam měnil bleděmodrý Renault Fluence Z.E. To ho přivedlo k sepsání podrobného článku o aktuálním stavu projektu v Izraeli.

Malý Izrael pokrývají stanice pro výměnu baterií Better Place víc než dostatečně
foto: Pavel Kuchař

Zmíněnou stanici jsem zahlédl poblíž kibucu Almog, kde pobřežní silnice č. 90 opouští severní okraj Mrtvého moře a doprava z ní odbočuje vedlejší silnice. Na videu slyšíte archaickou češtinou izraelského průvodce vyprávět příběh o tom, jak byly poblíž Kumránu objeveny svitky z dob Esejců, které obsahovaly jedny z prvních originálních záznamů Kristova učení.

Bohužel, program návštěvy v Izraeli byl obsahem vzdálený technice a velmi nabitý, takže se mi už nic podobného nepodařilo spatřit, natož navštívit. Vzhledem k právě probíhajícímu konfliktu s Palestinci vůbec nepřipadalo v úvahu se někam vzdálit nebo dokonce jít se večer jen tak projít, byli jsme neustále střeženi.

Musím dodat, že nikoliv bezdůvodně. Jednou jsme se málem stali nechtěnými účastníky palestinské demonstrace, která blízko nás spontánně vypukla. Nicméně od politiky zpátky k technice.

Dovolím si tvrdit, že Izrael jako zatím asi jediná země na světě má ambiciózní státem podporovaný plán rozvoje elektromobility, který má z mého pohledu elektroenergetika konečně “hlavu a patu”. Záměr prosazovaný firmou Better Place totiž elegantně zabíjí dvě mouchy jednou ranou, tedy teší dva největší nedostatky současného elektromobilu: omezený dojezd a pořizovací cenu.

Elektromobily v Izraeli

Dnes se v Izraeli prodává pouze jediný elektromobil – Renault Fluence Z.E. vyráběný v Turecku ve dvou variantách výbavy a sedmi barvách, s výměnným akumulátorem 22 kWh pod podlahou a s motorem 70 kW uloženým vpředu bez převodovky.

V příštím roce přibude také menší model Zoe z Francie a po něm ještě dvoumístné městské vozítko Twizy a dodávka Kangoo. Nekoupíte si je však od Renaultu, ale přímo od firmy Better Place.

K dnešnímu dni funguje v zemi 29 výměnných stanic firmy z plánovaných 36, což je vzhledem k dojezdu aut a k rozloze Izraele více než komfortní pokrytí. Stanice fungují nonstop, výměna netrvá déle než natankování nádrže a do sousedních zemí Izraelci autem z politických a bezpečnostních důvodů prakticky nejezdí.

Tedy – z pohledu provozovatele dnes pro Izraelce neexistuje žádné technické omezení pro provozování aut na elektrický pohon v porovnání konvenčními vozy. A přesně to je cílem společnosti Better Place.

Ale na celé věci kolem elektromobilů v Izraeli kupodivu nejsou nejzajímavější nějaké technické parametry, nýbrž obchodní model, který jejich nasazení provází. Jeho smyslem je zajistit, aby se provoz auta na elektřinu maximálně podobal provozu spalováku i po finanční stránce a celkově byl přitom finančně zajímavý pro všechny zainteresované strany.

Levnější než auto na benzín

Pro uživatele to tedy znamená, že provoz elektromobilu je ve všech ohledech o něco lacinější než provoz podobného auta se spalovacím motorem, při stejném nebo lepším komfortu. Sledujte výklad, ceny jsem pro větší názornost přepočítal rovnou na koruny (kurz 5 Kč/1 šekel):

1. Pořizovací cena elektromobilu (tím zde rozumíme auto bez akumulátorů) je o něco nižší než cena téhož auta se spalovacím motorem. Konkrétně Renault Fluence Z.E. stojí 611 000 Kč, jeho spalovací bráška vás vyjde na 620 000 Kč. Podstatné je, že za akumulátory neplatíte nic. Nejsou vaše, máte je pouze pronajaté. K autu dostáváte zdarma domácí nabíjecí stojan, na požádání i druhý pro zaměstnavatele.

2. Roční kompletní pojistka stojí 18 500 Kč, u spalováku 25 000 Kč (výhodné pojištění EV se nedávno podařilo domluvit i v ČR).

3. Roční údržba v autorizovaném servisu vás vyjde na 11 500 Kč, u spalováku 25 000 Kč – žádné oleje, filtry, svíčky.

4. Ujetý kilometr vás vyjde na zhruba 2,75 Kč nebo 3,25 Kč, podle zvoleného způsobu účtování. U spalováku vás při dnešní ceně benzínu v Izraeli vyjde kilometr na 3,50 Kč.

Vítejte ve světě, kde platíte pevnou cenu pouze a jedině za skutečně ujeté kilometry. Chvíli mi trvalo pochopit, že ačkoliv jezdíte na elektřinu, nějaké kilowatthodiny vás vůbec nemusí zajímat. Je úplně jedno, jezdíte-li po městě, po dálnicích nebo po okreskách, po rovině nebo v kopcích, sami nebo s plně naloženým autem, s citem nebo s pedály u podlahy, v zimě nebo v létě (auto elektrikou také topí a klimatizuje).

Dobíjení

Zkrátka, spotřebu elektřiny vašeho elektromobilu neřešíte, protože za spotřebovanou elektřinu nic neplatíte. Navíc je také úplně jedno, jak do vašeho auta elektřinu dostanete – máte na výběr mezi těmito 4 způsoby:

1. doma přes extra přívod a skříňku se zásuvkou, elektroměrem a dálkovým ovládáním – instaluje vám zdarma firma ke každému autu
2. v zaměstnání vám na požádání instalují druhé takové zařízení
3. na veřejných nabíjecích místech (neplatíte)
4. výměnou baterie ve stanicích firmy – máte nonstop a zdarma k dispozici 36 stanic, což pro celý Izrael bohatě stačí.

Přitom vy za nic z výše uvedeného nikdy nic neplatíte! Je zcela a pouze věcí firmy Better Place, komu a kolik zaplatí za elektřinu do vašeho auta. Pro šťouravého českého člověka může být v této souvislosti zajímavé, že je výslovně zakázáno připojovat auto do běžné elektrické zásuvky. Ostatně, není to ani potřebné, ani výhodné.

Vy totiž firmě Better Place platíte za všech okolností jen a pouze za ujeté kilometry. Objednáte-li si předem nějaký balík kilometrů, vyjde vás 1 km zhruba na 2,75 Kč, když platíte zpětně to, co jste projeli, tak 3,25 Kč.

Pokud jsem vše pochopil správně, kilometry se objednávají za pevnou cenu až na 4 (!) roky dopředu, podle vašeho ročního nájezdu v rozmezí od 20 000 do 40 000 km za rok. Platí se v pevných měsíčních splátkách od 5500 Kč do 10 500 Kč. Cena roste prakticky lineárně podle kilometrů, zvýhodnění za více projetých kilometrů je minimální.

O autorovi: Pavel Kuchař (47) se narodil a žije v Táboře. Vystudoval Moskevský energetický institut, obor Kybernetika elektrizačních soustav. Ve firmě ORGREZ se zabýval otázkami regulace režimu napětí a jalových výkonů v přenosové síti 400kV. Zajímá se o a ekologické bydlení. V roce 1993 byl ve francouzské elektrárenské společnosti EdF a v studovat zkušenosti ze zavádění elektromobilů. To ho podle jeho vlastních slov „velmi inspirovalo“, nicméně donedávna byl jeho jediným ekologickým dopravním prostředkem elektrický trakař, kterým sváží a nakládá na vůz dříví v lese. Konečně před týdnem přišel zásadní zlom: Pavel Kuchař se stal šťastným majitelem .

8 Comments on “Izrael a elektromobily: otázka národní bezpečnosti, díl 1.”

  1. Spotřeba 10.61 litrů na
    Spotřeba 10.61 litrů na 100km

    No tak to má smysl akorát tak v bohatém Izraeli.

    Schválně:
    Pokud budu počítat životnost auta 10 let a nájezd ročně 20000 km

    200 000 * 2,75 = 550 000 za kilometry
    11 500 * 10 = 115 000 za servis
    18 500 * 10 = 185 000 za pojistku
    611 000 * 1 = 611 000 za porizeni
    celkem 1 461 000 na ujetych 200 000 km

    cena za km = 7,305 kč

    A dále – pro použití vlastního vozu na služebku je na amortizaci od nového roku 3,60, na benzín zbývá na km 3,705 kč.
    To odpovídá vozidlu se spotřebou benzínu 10,61 litrů na 100km.

    1. Správný postřeh. Opravdu,
      Správný postřeh. Opravdu, ty uvedené ceny jsou šité na míru životu v Izraeli. Naše realita je zkrátka hodně jiná a váš výpočet tento fakt potvrzuje.

      Při porovnávání je zkrátka potřeba brát v úvahu, že Izrael je i na poměry vyspělých západních ekonomik poměrně drahá země a proto stejné vzorce mohou dávat jiné výsledky, než u nás.

    1. Díky za postřeh – z
      Díky za postřeh – z našeho pohledu je to opravdu drahé. Ovšem firma Better Place také nikde netvrdí, že provoz elektromobilu od nich je něco levného. Podle jejich vyjádření je pouze „levnější“ než spalovák. Což je sice pravda, ale ne celá: je levnější opravdu jenom o malinko – jak jsem také v článku napsal.

      Jenže reklamní oddělení firem nikde na světě nejsou proto, aby psaly objektivně. Na to máme Hybrid.cz :-).

      Jinak ty náklady 3,50 u spalováku Renault Fluence jsem převzal z podkladů firmy Better Place. Což při momentální ceně v Izraeli (nafta kolem 42Kč) odpovídalo spotřebě 8,3l/100km, což se mi zdálo příliš i při započtení vlivu stále puštěné klimatizace, velmi kopcovitého terénu a dlouhého stání v kolonách na mnohačetných checkpointech. Později jsem zjistil, že oni v těch výpočtech kalkulují s průměrnou cenou paliva v horizontu příštích několika let při odhadovaném meziročním nárůstu nejméně 15%. Pak ovšem už ty čísla vcelku sedí. Samozřejmě správnost toho odhadu ukáže až čas, každopádně tam už zažili ceny velmi se blížící 50Kč/l. Autor.

  2. Článok potvrdzuje môj
    Článok potvrdzuje môj názor, že výrobcovia zatiaľ hľadajú model ako z používateľov vytĺkať pravidelné platby. Pri priemernej cene 3 Kč/1 km (podľa článku) -> 300 Kč/100 km -> cca. 12 €/100 km -> cca. 8 l/100 km (eqivalentná spotreba pri súčasných cenách – odhadom). To zase také veľké terno nie je, aj keď uznávam že jazda v EV je podstatne príjemnejšia (osobná skúsenosť) a ekologickejšia. Rozhodne to je lepšie ako len tárať a nič nerobiť.

    1. To jste trefil hřebík na
      To jste trefil hřebík na hlavičku. Oni to říkají i v reklamě: Jezdit na elektriku je především „zábavné a prosté“. Koupíš auto (levněji než za obvyklou cenu), zaplatíš (levnější) pojistku a servis a zadáš bance trvalý příkaz na částku, odpovídající odhadu najetých kilometrů. A pak už prostě jen nabíjíš a jezdíš a o víc se nestaráš. A to vše s vědomím, že šetříš životní prostředí i svou kapsu.

      Ten trvalý příkaz ve vaší bance je zjevně klíčový pro věřitele firmy Better Place, stejně jako každé jiné firmy, která teprve začíná vytvářet trh s něčím úplně novým. Vzpomeňte na mobilní operátory, poskytovatele internetu, distributory plynu atd.: udělají cokoliv, jen aby vás přesvědčili k paušální platbě 🙂

Napsat komentář