Vědci z Massachusetts Institute of Technology v Bostonu v USA snad ani nespí a stále přicházejí s novými nápady. Posledním z řady objevů je nová konstrukce baterie nazvaná „semi-solid flow cell„, která by svou jedinečností měla umožnit dobití akumulátorů elektromobilu podobným způsobem, jakým dnes běžně tankujeme benzín do nádrže auta.
foto: web.mit.edu
U nově navržených baterií nahrazují tradiční materiály umístěné uvnitř baterie drobné aktivní nanočástice, jenž jsou přepravovány prostřednictvím černé mazlavé polotekuté substance nazvané v narážce na ropné produkty „Cambridge crude“.
Využitím kapaliny podobné hustému kalu je možné oddělit bateriové funkce vybíjení od ukládání energie do samostatných fyzických lokací. Tak dochází ke zvýšení efektivity a baterie se také výrazně zmenšuje – zhruba o polovinu. Navíc nový design nabízí 10násobné zvýšení hustoty energie.
MIT testuje rychlé nabíjení elektrických vozidel
Rovněž výroba nových baterií by měla být levnější, než je tomu dnes u lithium-iontových akumulátorů. Takovéto řešení by pro elektromobily znamenalo obrovskou vzpruhu, neboť významnou část jejich hmotnosti tvoří právě baterie (u Nissanu Leaf činí hmotnost baterií asi 300 kg).
„Nové konstrukční řešení SSFC umožňuje jednoduché odčerpání „tekutých kalů“ a načerpání nových, plně nabitých. Možností je i pouhé dobití baterií bez výměny, pokud to uživateli dovolí čas,“ říká se v prohlášení MIT.
Výzkumní pracovníci Mihai Duduta a Bryan Ho věří, že nová technologie by mohla být klíčem k tomu, aby se elektromobily staly plně konkurence schopné vůči konvenčním automobilům, využívajícím k pohonu fosilní paliva.
I když to pravděpodobně bude trvat ještě nějaký ten pátek, než se na čerpacích stanicích setkáme s možností dotankovat baterie, výrobci elektrických automobilů a elektromobiloví nadšenci jistě doufají, že možná právě tento objev bude tím, na který už dlouho čekají.
no nanočástice jsou dost
no nanočástice jsou dost nebezpečné při vdechnutí a podobně
skor by som uvital v aute
skor by som uvital v aute bioreaktor s bakteriami ktore boli geneticky uz upravene, nieco ako tie co produkuju z odpadu biobutanol. do auta tak pojde nas vlastny bioodpad alebo v inej verzii slanovodne riasy. Uz len mala domaca cisticka vyprodukuje kolko plynu denne?
Chybí mi zde zásadní
Chybí mi zde zásadní informace, co je to vlastně za materiál. Nanočástice jsou nic neříkající obecný pojem. Jaká je dostupnost surovin pro jeho výrobu, jejich světové zásoby, cena, toxicita, apod. Bez toho je to jen plácnutí do vody.
Dobrý den, pokud Vás toto
Dobrý den, pokud Vás toto téma zajímá více do hloubky, navštivte stránky http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/aenm.201100152/full . Zde jistě naleznete informace, které hledáte.
Jeden múdry muž
Jeden múdry muž povedal:
The significant problems we have cannot be solved at the same level of thinking with which we created them.
Skrátka skladovať nejakú chemikáliu, ktorú budeme tankovať do akumulátorov môže predstavovať oveľa väčšiu ekologickú záťaž ako klasické palivá….
Vedci v MTI vobec nespia a
Vedci v MTI vobec nespia a stale nad tym premyslaju. Preto nemam obavy, ze by tieto nove nanocastice nejakym sposobom zatazili zivotne prostredie. Napad je to dobry, miesto tekutych elektrod pouzit nanocastice v nejakej mazlavej hmote. Dufajme, ze sa to skoro dostane do obehu.
Nemáte pravdu. Každý
Nemáte pravdu. Každý tovar, ktorý skladujete podlieha určitým normám. V prípade chemikálií je to dosť prísne – akékoľvek úniky sú neprípustné!!! Tu nejde o jej viac alebo menej škodlivý účinok, ale o to, že ak sa zamoria spodné vody, nikto presne nevie odhadnúť, pokiaľ až to zamorenie môže siahať. Čerpacie stanice majú zásoby rádovo v desiatkach tisíc litrov u jednotlivých palív – toľko sa toho totiž míňa. V prípade úniku čo len jedného litra zamoríte milióny litrov spodnej vody!!!
Odstránenie podobných havárií je veľmi drahé.
Samozrejme je možné vyvinúť menej nebezpečné látky, ale napr. v pitnej vode sa ajtak nesmú vyskytnúť.
Elektrina po kábloch ešte nikomu neotrávila studňu.
Velky rozdiel v manipulacii
Velky rozdiel v manipulacii s naftou, alebo benzinom a nanocasticami asi nebude. Navyse este ani nevieme z coho sa budu vyrabat, tak tazko hovorit o nejakej zatazi na prostredie. Navyse predpona „nano“ sa dneska pouziva ako reklamne zaklinadlo skoro na vsetko, cim chce niekto vzbudit pozornost a zaujat verejnost. Je to ako carovna zaklinadlo. Pomaly aj rozky v obchode budu asi vyrabat z nanomuky, nanokvasnic a nanovajec, len aby to znelo sofistikovane a budilo dojem prestize. Vsetko sa sklada z nejakych nanocastic. Aj benzin. A nikto sa nechvali tym, ze tankuje nanobenzin a nanonaftu.
vidim ze to viaceri
vidim ze to viaceri nepochopili… ak to bude fungovat ako chcu tak si nemusite nic tankovat… mozete si dobit za 3-6 hodin auto ale ked nemate cas odcerpate tekutinu na stanici a docerpate nabitu za par minut… pricom po vasom odjazde ‚benzinka‘ dobije vasu staru kvapalinu a pouzije v pre ine vozidlo…