Poslední desetiletí bylo nejvýznamnějším obdobím pro elektromobily od první dekády 20. století, kdy 38% všech vozidel fungovalo na nabíjení. Mnohé z nich využívaly elektrické technologie navržené Thomasem Edisonem.
Automobilový průmysl se pro elektromobily znovu nadchnul na sklonku století. Avšak teprve v několika posledních letech došlo ke skutečnému převratu na poli elektromobilů a nyní se dostávají do centra zájmu nejvýznamnějších výrobců aut.
Nnapříklad společnost Tesla Motors před několika týdny oznámila, že díky levnějším bateriím bude nový sedan Model S ziskový už při relativně nízkém počtu prodaných kusů. V tomto voze, jehož cena činí přibližně 57 000 USD (cca 1mil Kč) jsou použity články, jaké známe z notebooků.
Jednou ze společností, které pracují na výzkumech v oblasti elektromobilů je i GE (General Electric). Ta se jejich výzkumem intenzivně zabývá posledních 40 let. V roce 2010 se práce zúročila a společnost představila nové baterie pro autobusy a nákladní vozidla.
Spolupracuje přitom s předními technologickými společnostmi, jako jsou výrobci baterií A123 Systems nebo firma Better Place, průkopník v oblasti výměny baterií.
Ve státě New York buduje GE novou výrobnu baterií, nedávno také oznámila nákup velkého počtu elektromobilů pro svou flotilu.
Společnost také nabízí dobíjecí stanice pro elektromobily WattStation a pokračuje i v oblasti výzkumu a vývoje elektrického pohonu pro letadla.
Z následujícího ohlédnutí je patrné, že se elektromobilový průmysl během několika posledních let radikálně změnil: technologie se vyrovnala představám. Výsledkem je impozantní rozvoj elektromobilů v uplynulém desetiletí:
2000
březen – Firma General Motors (GM) oznámila, že stahuje z trhu 450 elektromobilů první generace EV1. Šlo o první průlom GM v oblasti elektromobilů. Prodávaly Pronajímaly se v letech 1996 – 1999.
2002
únor – GM uvědomila nájemce elektromobilů, že bude tyto vozy stahovat.
červen – Americká vláda se připojuje k žalobě výrobců aut vůči kalifornskému nařízení ohledně ZEV (vozidla s nulovými emisemi).
2003
červenec – Tesla Motors zahajuje vývoj vozu Tesla Roadster.
– GM oficiálně ruší program EV1.
2005
– Toshiba vyrábí mobilní dobíjecí stanici, která dokáže nabít 80% baterie během 60 vteřin. Praktickému domácímu využití však bohužel brání vysoké nároky na energii a přílišné zahřívání přístroje.
2006
– Je uveden dokument „Kdo zabil elektromobil?“ pojednávající o „smrti“ elektromobilů.
2007
– Viceprezident GM Bob Lutz prozradil magazínu Newsweek, že k vytvoření vozu Chevrolet Volt ho inspirovala Tesla Roadster.
– Daimler začíná v Londýně testovat malé elektrické přestavby Smart ED
2008
– Peugeot Sport uvádí Peugeot 908 HY, hybridní vůz, jehož systém umožňuje shromáždit a uchovat část kinetické energie při brzdění. Tento elektromobil se může uplatnit na vytrvalostních okruzích.
březen – Vůz Tesla Roadster je komerčně dostupný. Doporučená prodejní cena je 110 000 USD.
listopad – Ron Dellums (starosta Oaklandu), Chudl Reed (starosta San Jose) a Gavin Newsom (starosta San Franciska) se zavázali, že se region Bay Area stane hlavním centrem elektromobilů v USA.
2009
– Náklady na li-ion baterie činí dle Deutsche Bank 650 dolarů za kWh.
únor – V centru San Franciska je instalováno dobíjecí zařízení.
březen – Rick Wagoner, odstupující CEO firmy GM uvedl v Los Angeles Times, že zrušení programu EV1 bylo největší chybou v jeho funkčním období.
červen – BMW zahajuje testování 500 minielektromobilů prostřednictvím leasingu v New Yorku a Los Angeles.
červenec – V Japonsku začíná prodej elektrického auta na baterky, Mitsubishi iMiEV, pro fleetové zákazníky
2010
– Náklady na li-ion baterie činí dle Deutsche Bank 450 dolarů za kWh.
prosinec – Na trh je uveden Nissan Leaf, běžná prodejní cena 32 780 USD. Na trh je uveden také Chevy Volt, běžná prodejní cena 41 000 USD. ČEZ v České republice podepsal smlouvu o pronájmu 65 elektromobilů Peugeot iOn.
mohl by sem někdo dát
mohl by sem někdo dát odkaz na tu nabíjecí stanici toshiba?našel jsem jen zmínku o SCiB bateriích toshiba o chargeru se tam, ale neuvádí nic.Díky
PS: redakce by se mohla taky podívat jak to s těmi SCiB bateriemi je dále( en.wikipedia.org/wiki/Lithium-titanate_battery ), protože je rok 2011 a že to v ničem nejezdí mi přijde divné…když to má tak zajimavé vlastnosti.Je vidět že největší mediální humbuk byl 2007 a 2008 a konec.Tak jako u všech „skvělých“ baterek co se jich tu jen na hybridu už objevilo za ty 3 roky?!!
Ad. SCiB baterie – minulý
Ad. SCiB baterie – minulý duben proběhla médii zpráva, že si je vybrala Honda pro svůj skůtr EV-neo. Využil je také výrobce elektrokol Schwimm, mají se objevit v novém elektrickém minivanu Mitsubishi.
Ok, díky. Podíval jsem se
Ok, díky. Podíval jsem se přímo na stránky výrobců a jedinej kdo udělal vykonou aplikaci scib je asi jen altairnano.com nicméně stále to prezentuje jen ve vyvojovém kitu… a toshiba podle toho co tam ukazují ( toshiba.com/ind/product_display.jsp?id1=821) je to docela hrůza, ani s parametrama stim moc nepohnuli…pochybuju že to někdy v ev autech bude to dříve nékdo překoná(změní materiál kritických částí a je to… 🙂
Prosim vás bylo by hezké
Prosim vás bylo by hezké napsat o historiji českych elektromobilu protože se nemáme za co stydet ba naopak .U nás přece vznikly projekty jako hybridní elektromobil Frantiska Křižika,EMA,Trabant El.,Skoda EL.car ,Tatra beta, Slovenska strela a jiné o kterých veřejnost ani neví a určite by stalo za to o nich napsat .
Na seriáli
Na seriáli http://hybrid.cz/elektromobily-z-minulosti-uvod sa pracuje, takźe s a časom môžu objaviť aj české elektromobily. Vďaka za tip!
Přesně tak, některé
Přesně tak, některé jezdí dodnes a denně jsou v provozu. Stydět se nemusejí, jezdí skoro bez oprav a vyžadují malé náklady, spíše směšné náklady na provoz.
Jaromír Vegr – EKOLO
Jaromír Vegr – EKOLO elektromobily
O historii českých elektromobilů- silničních, jsem něco napsal na http://www.pro-energy.cz/clanky7/3.pdf pokud by někoho zajímaly podrobnosti, klidně se zeptejte, trochu o tom vím.
Dejte se k nám, dozvíte se více http://www.elektromobily-os.cz
Když víte jenom trochu,tak
Když víte jenom trochu,tak se laskavě poučte ze všeobecně dostupné literatury a tou trochou se nechlubte,hlavně by jste však předtím měl absolvovat kurs konverzace a přestat se chovat jako nadřazený alfasamec.
v clanku mate chybu, EV1 sa
v clanku mate chybu, EV1 sa nepredavali, len sa prenajimali zakaznikom za poplatok
Díky za připomínku,
Díky za připomínku, upraveno.