Honda chce palivové články, Nissan nechce hybridy

Autosalon v Tokyu běží na plné obrátky a jedna novinka stíhá druhou. Většinu zajímavostí, jako jsou elektromobily Toyota FT-EV II nebo Honda EV-N, jsme si už na stránkách magazínu Hybrid.cz představili. Děje se tam ale spouta dalších zajímavých věcí.

Například šéf automobilky Honda Takanobu Ito při své prezentaci, obklopen modely Honda FCX Clarity a Honda CR-Z, vysvětlil světu, že baterie jsou sice zajímavý, leč v dlouhodobé perspektivě nevhodný zdroj energie. Podle něj jednoznačně časem převáží vodíkové palivové články. Plug-in hybrid jako je CR-Z vyvíjí Honda jen proto, aby se automobilce podařilo splnit přísné podmínky pro auta s nulovými emisemi, které Kalifornie schválila pro příštích pět let.

V zemi surfařů a filmových hvězd totiž pořád ještě není dostatek čerpacích stanic na vodík, stejně jako po celých Spojených státech. Pokud by bylo, Honda by se dávno soustředila pouze na auta na vodík. Jenže prezident Barack Obama vládní podporu vodíku nedávno odstřihnul – a aktuálně opět částečně obnovil. Ito má pravdu v tom, že současné baterie jsou neohrabané zejména co se týká dobíjecích časů.
Nissan Leaf
Na druhou stranu, proti palivovým článkům jsou velmi levné a jejich cena bude dále padat. Také je zde problém s výrobou vodíku a především už zmíněnou infrastrukturou. To jsou dnes naopak obrovské problémy na straně vodíkového pohonu. Možná proto se naopak Nissan, další důležitý japonský hráč, hodlá místo hybridních aut soustředit naopak právě na elektromobily.

Carlos Ghosn, šéf aliance Renault-Nissan, v Tokyu prohlásil, že se „nehodlají snažit o vedoucí roli v oblasti hybridů. Jedna společnost si už nárokovala vedoucí postavení v této technologii. My chceme být lídry v oblasti elektromobilů.“ Vida, vida! Takže Nissan Leaf je jen začátek?

Vypadá to tak. Leaf přijde na trh zhruba za rok, později mají přijít další tři elektromobily. Bude mezi nimi elektrická verze lehkého užitkového vanu NV200, který byl představen na autosalonu v Ženevě (konkurence pro Mitsubishi iMiEV Cargo?) a elektrická verze čtyřmístného sedanu Infiniti. Třetím modelem o jehož výrobě se uvažuje má být údajně nedávno představený Land Glider.

Zda bude Nissan úspěšný či nikoliv (zejména vezmeme-li v úvahu ostrou konkurenci Mitsubishi, které už má svůj první elektromobil iMiEV na trhu a rozpracováno několik dalších verzí), to se dozvíme teprve za nějakých pět let. V každém případě je příjemné slyšet, že každá automobilka přistupuje k problému alternativních pohonů úplně jinak. Zatímco Toyota se soustředí na hybridy a její Prius si statečně získává srdce milionů lidí, Honda to zkouší s vodíkem a Nissan a Mitsubishi s elektromobily. Kde jsi, Evropo? (nápověda: ve Frankfurtu)

One Comment on “Honda chce palivové články, Nissan nechce hybridy”

  1. Holt ne kazdou automobilku
    Holt ne kazdou automobilku ridi lide se schopnosti odhadnout budoucnost. Honda mela problem uz s hybridy, kdy jejich Civic hybrid prohral s Priusem an cele care. Nakonec i Insight, prestoze je o poznani lepsi nez Civic, s Priusem prohrava. Podle meho nazoru i vyrobci, kteri hodlaji preskocit jednu etapu a vrhnout se primo na elektromobily nedelaji to nejmoudrejsi. Po pocatecnim nadseni objevi uzivatele i nedostatky teto technologie a snad krome mestskych EM prodeje porostou pomalu. Nejrealistictejsi a nejuspesnejsi cestu k alternativnim pohonum prozatim ukazala Toyota. A myslim ze i do budoucna se na tom nic nemeni.

Napsat komentář